Πέμπτη 26 Ιανουαρίου 2023

Το «masterplan» για τρένο υψηλής ταχύτητας σε όλη την Ευρώπη θα είναι ιδανικό για τον πλανήτη και τις τσέπες των ανθρώπων


Ένα σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας που θα συνδέει τις μεγάλες πόλεις της Ευρώπης θα βοηθήσει στη μάχη κατά της κλιματικής κρίσης, θα μειώσει την εμμονή με τα αυτοκίνητα, θα βελτιώσει την ενεργειακή βιωσιμότητα και θα εμπνεύσει τους ταξιδιώτες για όλους τους προϋπολογισμούς.

Μαρκ Άσεντεν

Αυτό προκύπτει από έρευνα που αξιολογεί τις δυνατότητες της αγοράς και τον αντίκτυπο των επενδύσεων σε τρένα υψηλής ταχύτητας, αναλύοντας διαφορετικά σενάρια δικτύου με έμφαση στα κοινωνικοοικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη τα επόμενα 30 χρόνια.

Η έκθεση , που ανατέθηκε από την Κοινή Επιχείρηση Σιδηροδρόμων της Ευρώπης (EU-RAIL), προτείνει ένα «κύριο σχέδιο» για να βοηθήσει την Ευρώπη να διασυνδεθεί. Δηλώνει ότι ο σιδηρόδρομος υψηλής ταχύτητας είναι επί του παρόντος «διάσπαρτος» σε όλη τη Δυτική Ευρώπη και «σε μεγάλο βαθμό ανύπαρκτος» στην Κεντρική Ανατολική Ευρώπη, χωρίς σχεδόν καμία υποδομή υψηλής ταχύτητας στα κράτη μέλη της ΕΕ που προσχώρησαν πρόσφατα.

Καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (ΕΚ) και τα κράτη μέλη να υιοθετήσουν σχέδια ύψους 600 δισεκατομμυρίων δολαρίων τις επόμενες τρεις δεκαετίες για τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου δικτύου που τριπλασιάζει το υπάρχον σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας και δημιουργεί καθαρά θετικά οφέλη για την κοινωνία της τάξης των 820 δισεκατομμυρίων δολαρίων έως το 2070.

Ένα κορυφαίο πλεονέκτημα των τρένων υψηλής ταχύτητας είναι το χαμηλό αποτύπωμα άνθρακα χάρη στην υψηλή ενεργειακή τους απόδοση και την ικανότητά τους να τροφοδοτούν τις μεταφορές με ολοένα και πιο βιώσιμη ηλεκτρική ενέργεια, αναφέρει η έκθεση. Αναφέρει ότι αυτά τα τρένα είναι πολύ λιγότερο εντάσεως εκπομπών από τις αεροπορικές ή τις οδικές μεταφορές επιβατών.

Η επίτευξη του φιλόδοξου στόχου της ΕΕ για το κλίμα θα βοηθηθεί επίσης, προσθέτει η έκθεση. Η ΕΕ έχει δεσμευτεί να διασφαλίσει ότι δεν θα εκπέμπονται καθαρές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στο μπλοκ έως το 2050.

Η μελέτη αναφέρει επίσης ότι αυτά τα σιδηροδρομικά δίκτυα έχουν τη «δυνατότητα να τονώσουν την περιφερειακή οικονομική ανάπτυξη συνδέοντας πολίτες και περιφερειακές επιχειρήσεις μέσω μιας γρήγορης και ανταγωνιστικής εναλλακτικής λύσης στα αεροπορικά και επιβατικά αυτοκίνητα».

Ο Carlo Borghini, Εκτελεστικός Διευθυντής της EU-RAIL, δήλωσε ότι το έργο ταιριάζει με τη βιώσιμη στρατηγική της Ευρώπης. Είπε: «Ενώ οι άλλοι τρόποι μεταφοράς θα περάσουν τις επόμενες δύο δεκαετίες για να απελευθερωθούν από τις ανθρακούχες εκπομπές, οι σιδηρόδρομοι θα συνεχίσουν να χτίζουν και να προωθούν τη μελλοντική ανάπτυξη και ολοκλήρωση της Ευρώπης».

Το κύριο συμπέρασμα από τα ευρήματα δείχνει ότι μια επιταχυνόμενη επένδυση σε ένα πλήρες ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας θα «προκαλούσε σημαντική ανταπόκριση από τους ταξιδιώτες», με αποτέλεσμα οικονομίες κλίμακας τόσο για την κυκλοφορία των τρένων όσο και για άλλα συναφή οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη.

Ελπίζεται ότι το δίκτυο υψηλής ταχύτητας θα εκτείνεται σε όλη την Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας. /CFP

Η ALLRAIL ήταν ένας από τους οργανισμούς που συνεργάστηκαν στην έκθεση. Ο Γενικός Γραμματέας Νικ Μπρουκς είπε ότι ήθελε το δίκτυο υψηλής ταχύτητας να «εκτοπίσει το ιδιωτικό αυτοκίνητο ως προϊόν για τις μάζες», να είναι ελκυστικό για «όλους, από τον προϋπολογισμό έως τους πολύ εύπορους» και θα πρέπει να αποτελέσει τη «ραχοκοκαλιά της γρήγορης πόρτας». -Ταξίδια σε όλη την ΕΕ».

Ο Μπρουκς πρόσθεσε: «Είμαστε σίγουροι ότι τα ευρήματα αυτής της μελέτης θα βοηθήσουν στην καθοδήγηση των εθνικών και ευρωπαϊκών ενδιαφερόμενων μερών προς την επίτευξη αυτών των στόχων».

Η ώθηση για μια ολοκληρωμένη στρατηγική σιδηροδρομικών μεταφορών σε όλη την Ευρώπη είναι ξεκάθαρα σε υπερένταση.

Όταν δημοσιεύτηκε αυτή η μελέτη, οι Ουκρανικοί Σιδηρόδρομοι υπέγραψαν συμφωνία συνεργασίας με το πολωνικό Centralny Port Komunikacyjny (CPK). Η συμφωνία έχει την πρόθεση να αναπτύξει μια γραμμή τρένου υψηλής ταχύτητας σε ευρωπαϊκό πρότυπο περιτύπωμα (1.435 χιλιοστά) μεταξύ Βαρσοβίας και Κιέβου, μέσω Lviv.

Το σιδηροδρομικό δίκτυο της Ουκρανίας είναι σε εύρος 1.520 mm, διαδεδομένο σε όλες τις μετασοβιετικές χώρες. Η τυποποίηση αυτών των μετρητών θα ενισχύσει τις δυνατότητες ταξιδιών προς τα δυτικά από την Ουκρανία. Η CPK έχει επίσης πρόσφατα υπογράψει συμφωνίες συνεργασίας σε ολόκληρη την ήπειρο.

Η πρόταση θα τυποποιήσει το περιτύπωμα σιδηροδρόμων της Ουκρανίας. /Jeff J Mitchell/Getty/CFP

Το προτεινόμενο ολοκληρωμένο δίκτυο εκτείνεται σε Εσθονία, Λετονία, Λιθουανία, Πολωνία, Τσεχία, Σλοβακία, Ουγγαρία και Αυστρία – με περαιτέρω συνδεσιμότητα προς τη Ρουμανία, την Ουκρανία και χώρες εκτός της περιοχής των Τριών Θαλασσών, όπως η Γερμανία.

Οι προπαρασκευαστικές εργασίες κατασκευής του έργου CPK στην Πολωνία προγραμματίζεται να ξεκινήσουν το 2023, με τα πρώτα τμήματα, συμπεριλαμβανομένης της διαδρομής Βαρσοβία προς Λοτζ, να ξεκινούν το 2028.

Ο Volodymyr Shemaev, Διευθυντής του έργου της Ουκρανίας, δήλωσε: «Θα είναι ένα σημαντικό βήμα προς την ένταξη της Ουκρανίας στην ΕΕ».

Το συνολικό εκτιμώμενο κόστος αυτών των συγκεκριμένων έργων ανέρχεται σε 67 δισεκατομμύρια δολάρια. Αυτό περιλαμβάνει 52 δισεκατομμύρια δολάρια για τις κεφαλαιουχικές δαπάνες για το σχεδιασμό και την κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής υποδομής υψηλής ταχύτητας και 15 δισεκατομμύρια δολάρια για τις τρέχουσες δαπάνες λειτουργίας και συντήρησης.

Τα οφέλη που υπολογίζονται θα είναι περίπου 130 δισεκατομμύρια δολάρια, εκ των οποίων η πλειοψηφία των 60 δισεκατομμυρίων δολαρίων αντιστοιχεί σε εξοικονόμηση χρόνου ταξιδιού επιβατών.

Ο Mikołaj Wild, Διευθύνων Σύμβουλος της CPK, δήλωσε: «Αυτή είναι μια μοναδική, μοναδική στιγμή στην κοινή μας ιστορία, όταν, λειτουργώντας μαζί στην περιοχή, μπορούμε να δημιουργήσουμε μια ασυναγώνιστη προσφορά σιδηροδρομικών μεταφορών.

«Τα έργα μας μπορούν να επιφέρουν ένα οικονομικό ντόμινο, δίνοντας ώθηση σε άλλους κλάδους και τομείς».

newseu.cgtn.com
sidirodromikanea.blogspot.com