Κυριακή 29 Ιανουαρίου 2023

«Είναι πρακτικά αδύνατο να καταστραφεί το σιδηροδρομικό δίκτυο της Ουκρανίας»


Ο τομέας των σιδηροδρόμων της Ουκρανίας συνεχίζει να αναπτύσσεται, εν μέσω μιας συνεχιζόμενης στρατιωτικής σύγκρουσης με τη Ρωσία και των σχετικών τεράστιων ζημιών στη σιδηροδρομική υποδομή της χώρας. Όπως πρόσφατα σημείωσε η Γιούλια Κλιμένκο, Αντιπρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών και Υποδομών στο Ουκρανικό Κοινοβούλιο, είναι «πρακτικά αδύνατο» να καταστραφεί η σιδηροδρομική γραμμή της χώρας.

Σε σύγκριση με εγκαταστάσεις ενεργειακής υποδομής και πυρηνικούς σταθμούς, οι Ουκρανικοί Σιδηρόδρομοι έχουν «μεγαλύτερη κινητικότητα», σημείωσε ο πολιτικός. Ενώ περισσότερο από το 40 τοις εκατό της σιδηροδρομικής υποδομής της χώρας έχει υποστεί ζημιές, επισκευάζεται επίσης συνεχώς. Αυτό σημαίνει ότι προς το παρόν δεν υπάρχει κίνδυνος αναστολής της σιδηροδρομικής δραστηριότητας, εξήγησε.

Ζημιά συγκρίσιμη με το WO II

Από τότε που ξεκίνησε ο πόλεμος, η σιδηροδρομική υποδομή έγινε στόχος στρατιωτικών επιθέσεων. Από τις 24 Φεβρουαρίου 2022, πάνω από 6.000 km σιδηροδρομικών γραμμών έχουν υποστεί ζημιές και έχουν καταστεί μη λειτουργικές στην Ουκρανία.
Σύμφωνα με το Υπουργείο Υποδομών της Ουκρανίας, μια προκαταρκτική επανεξέταση της κατάστασης των σιδηροδρόμων στις αποκατεχόμενες περιοχές δείχνει ότι, κατά μέσο όρο, περίπου το 10 τοις εκατό των σιδηροδρόμων στις περιοχές όπου σημειώθηκαν εχθροπραξίες υπέστησαν ζημιές, και αυτό εξαιρεί την κατεχόμενες περιοχές.

Ο σιδηρόδρομος πιο σημαντικός από ποτέ

Ταυτόχρονα, η σημασία των σιδηροδρομικών μεταφορών έχει αυξηθεί σημαντικά από την έναρξη του πολέμου. Ο σιδηρόδρομος επέτρεψε την εκκένωση σχεδόν 7 εκατομμυρίων ανθρώπων από τα ανατολικά και κεντρικά μέρη της χώρας προς τα δυτικά σύνορά της (και στο εξωτερικό) και εξασφάλισε τακτικές προμήθειες ανθρωπιστικού και στρατιωτικού φορτίου.
Ως εκ τούτου, η αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου βρίσκεται ψηλά στην ημερήσια διάταξη. Όπως τόνισε ο Oleksandr Kamyshin, Διευθύνων Σύμβουλος της Ukrzaliznytsya: «Είναι σημαντικό να αποκατασταθούν οι σιδηροδρομικές συνδέσεις με τις αποκατεχόμενες πόλεις, γιατί αυτό τους φέρνει ξανά ζωή. Μόλις αποκαταστήσουμε την επιβατική κίνηση, θα αναζητήσουμε έναν τρόπο να αποκαταστήσουμε την κυκλοφορία φορτίου».
Αν και η επείγουσα ανάγκη είναι μεγάλη, η αποκατάσταση είναι ένα επίκαιρο και δαπανηρό θέμα. Ο Kamyshin προσθέτει ότι η αποκατάσταση μπορεί να διαρκέσει χρόνια και σημαντικά κεφάλαια. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του περασμένου έτους που παρέχονται από την Κρατική Υπηρεσία Αυτοκινητοδρόμων της Ουκρανίας (Ukravtodor), η ανοικοδόμηση κατεστραμμένων σιδηροδρομικών δρόμων κοστίζει κατά μέσο όρο 29 εκατομμύρια UAH ανά 1 km δρόμου, ή περίπου 26,6 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ συνολικά. Παρά τη συνεχή αποκατάσταση του ουκρανικού σιδηροδρομικού δικτύου, οι ειδικοί πιστεύουν ότι η τρέχουσα κατάσταση του ουκρανικού συστήματος σιδηροδρομικών μεταφορών είναι συγκρίσιμη με εκείνη του πρώτου έτους του Β' Παγκοσμίου Πολέμου.

Πτώση φορτίου

Αυτό εξηγεί επίσης πώς μειώθηκαν οι όγκοι φορτίου που διακινούνται από τους Ουκρανικούς Σιδηροδρόμους. Αν και υπάρχει σαφής αύξηση στη ζήτηση για μεταφορά σιτηρών σιδηροδρομικώς μετά τους περιορισμούς της θαλάσσιας ναυτιλίας, στην πραγματικότητα δεν έχει οδηγήσει σε περισσότερα φορτία στις σιδηροτροχιές. Το 2022, η σιδηροδρομική εταιρεία μετέφερε 28,9 εκατομμύρια τόνους σιτηρών, δηλαδή 14,2% λιγότερο από το 2021.
Όσον αφορά τη συνολική εμπορευματική κίνηση, ο όγκος που διακινήθηκε από τους Ουκρανικούς Σιδηροδρόμους μειώθηκε κατά το ήμισυ (49,8%) τους πρώτους δέκα μήνες του έτους, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι. σε 129,8 εκατομμύρια τόνους. Τα επίσημα στοιχεία για ολόκληρο το έτος θα ανακοινωθούν αργότερα. Αυτό μπορεί να επηρεάσει τη συνολική εικόνα, καθώς το τελευταίο δίμηνο του έτους σημειώθηκε έξαρση στη μεταφορά σιτηρών.

Σιδηροδρομικά βαγόνια

Μια άλλη πρόκληση για την ανάπτυξη των σιδηροδρομικών μεταφορών είναι η διαθεσιμότητα τροχαίου υλικού. Πριν από τον πόλεμο, ένα από τα κύρια προβλήματα του ουκρανικού σιδηροδρομικού τομέα ήταν το υψηλό επίπεδο υποτίμησης του τροχαίου υλικού. Το ήμισυ του στόλου των Ουκρανικών Σιδηροδρόμων κατασκευάστηκε πριν από το 1970. Ο στόλος περιλαμβάνει ακόμη και ηλεκτρικές ατμομηχανές VL8, οι οποίες είναι 65 ετών. Στη Ρωσία, αυτά παροπλίστηκαν πριν από 30-35 χρόνια.
Για να λύσει αυτό το πρόβλημα, οι Ουκρανικοί Σιδηρόδρομοι προσέλκυσαν σοβαρές επενδύσεις για τον εκσυγχρονισμό του στόλου τους, τόσο από εγχώριες όσο και ξένες επιχειρήσεις (συμπεριλαμβανομένων κοινών έργων με την American General Electric). Ωστόσο, αυτό ήταν πριν τον πόλεμο. Τους τελευταίους μήνες τέτοιες συμβάσεις έχουν ανασταλεί.
Επί του παρόντος, υπάρχει έλλειψη νέων ατμομηχανών στη χώρα, τόσο ηλεκτρικών όσο και πετρελαιοκίνητων. Ένα από τα λίγα εργοστάσια παραγωγής ατμομηχανών στη χώρα βρισκόταν στην πόλη Λουχάνσκ, η οποία ελέγχεται επί του παρόντος από τη Ρωσία. Υπάρχει επίσης έλλειψη εξαρτημάτων και ανταλλακτικών για ατμομηχανές στην Ουκρανία, καθώς η χώρα αντιμετωπίζει γενικά έλλειψη παραγωγής.

Πηγαίνοντας δυνατά

Παρά αυτές τις προκλήσεις, η ουκρανική σιδηροδρομική επιχείρηση συνεχίζει να είναι ισχυρή. Ό,τι έχει καταστραφεί μπορεί να αποκατασταθεί και αυτό που διακόπηκε μπορεί να επαναληφθεί, φαίνεται να είναι το κίνητρο. Επομένως, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι οι Ουκρανικοί Σιδηρόδρομοι κέρδισαν το Βραβείο Πρωταθλητή Σιδηροδρόμων, που διοργανώθηκε από την UNIFE και το CER.
«Αυτές οι προσπάθειες καταδεικνύουν την τεράστια ανθεκτικότητα και την ικανότητα αντιμετώπισης κρίσεων του σιδηροδρομικού συστήματος και τη σημασία των ισχυρών σιδηροδρομικών εταιρειών. Το συνεχιζόμενο επίτευγμα αξίζει ιδιαίτερα την τιμητική μας αναγνώριση, με την οποία θα θέλαμε επίσης να υπογραμμίσουμε την αλληλεγγύη και την υποστήριξη της κοινότητας της ΕΕ», γράφουν οι εταιρείες.

railfreight.com
sidirodromikanea.blogspot.com