Το Όντενσε είναι η τρίτη μεγαλύτερη πόλη στη Δανία, με 176.683 κατοίκους το 2017 και η πρωτεύουσα του νησιού Φιονία. Είναι η έδρα του δήμου του Όντενσε και του νομού της Φιονίας. Η πόλη βρίσκεται κοντά στο φιορδ του Όντενσε, στον ποταμό Όντενσε.
Η δυνατότητα πρόσβασης στο Όντενσε αυξήθηκε πολύ όταν αντικαταστάθηκε η υπηρεσία πορθμείων μεταξύ των δύο κύριων δανικών νησιών με τη μεγάλη γέφυρα που άνοιξε το 1997 για τρένα και το 1998 για την οδική κυκλοφορία η οποία είναι η δεύτερη μακρύτερη γέφυρα αναστολής στον κόσμο.
Ο διάσημος συγγραφέας και ποιητής Χανς Κρίστιαν Άντερσεν γεννήθηκε στο Όντενσε στις 2 Απριλίου 1805. Ένα σπίτι στην παλαιά πόλη του Όντενσε έχει μετατραπεί σε μουσείο με μια μεγάλη συλλογή των εργασιών του, ενώ και το σπίτι της παιδικής του ηλικίας είναι και αυτό μουσείο.
Όσο η Λένα ήταν στην ημερίδα, εγώ με τον αδερφό μου τον Βαγγέλη, ο οποίος όπως έχω αναφέρει σε προηγούμενο άρθρο έχει έρθει πλέον μόνιμα και αυτός στην Δανία, αποφασίσαμε να επισκεφτούμε το Μουσείο Σιδηροδρόμων της Δανίας που βρίσκονταν μόλις 500 μέτρα από το σημείο που είμασταν.
Το μουσείο βρίσκεται ακριβώς δίπλα στον σταθμό των τραίνων της πόλης και στεγάζεται σε ένα αυθεντικό κτίριο του 1954 το οποίο αποτελούσε σταθμό συντήρησης ατμομηχανών.
Τα εκθέματα του μουσείου είναι πραγματικά εντυπωσιακά και αποτελούνται από 20 και πλέον αυθεντικές ατμομηχανές, μια ντιζελομηχανή, ένα ηλεκτροκίνητο τραμ, βαγόνια κάθε τύπου αλλά και βοηθητικά οχήματα που ανήκαν στον στόλο της DSB (Danske Statsbaner), η οποία είναι η κρατική εταιρεία σιδηροδρόμων της Δανίας.Εκχιονιστικό κατασκευασμένο από ξύλο. Το τοποθετούσαν μπροστά από την μηχανή, το παραγέμιζαν με παλιά μέταλλα για να έχει βάρος και να μπορεί να “πετάει” το χιόνι στις άκρες των γραμμών.
Η DSB ιδρύθηκε το 1885 μετά από συγχώνευση των κρατικών εταιρειών De Jysk-Fynske Statsbaner και De Sjællandske Statsbaner. Υπάγεται στο Υπουργείο Μεταφορών της Δανίας και είναι η μεγαλύτερη εταιρεία εκμετάλλευσης σιδηροδρομικών δικτύων σε ολόκληρη την Σκανδιναβία, ενώ μέχρι το 2017 δραστηριοποιούνταν και στην Σουηδία.
Στο μουσείο σιδηροδρόμων υπάρχει και μια αίθουσα με δεκάδες μοντέλα διαφόρων πλοίων που ανήκαν στην ίδια εταιρεία.
Δεν μπορώ όμως να μην αναφέρω, πως μαθαίνοντας πληροφορίες για την ιστορία της DSB, μπήκα για μια ακόμα φορά στην διαδικασία να κάνω την σύγκριση με την Ελλάδα και συγκεκριμένα με τον ΟΣΕ, που πουλήθηκε -ή μάλλον ξεπουλήθηκε- σε εταιρεία ιταλικών συμφερόντων. Άτοπη βέβαια η σύγκριση!
Οι τρεις εικονιζόμενοι είναι συνταξιούχοι που εργάζονταν στα πλοία της DSB και είχαν επισκεφτεί το μουσείο.
Και μιας και αναφέρθηκα στην Ελλάδα, όπως θα δείτε και στις φωτογραφίες που ακολουθούν, το Ελληνικό στοιχείο είναι πολύ έντονο στην πιο υπέροχη αίθουσα του μουσείου, η οποία στεγάζει δυο βαγόνια και έχει διακόσμηση που σε κάνει να νιώθεις ότι βρίσκεσαι σε αποβάθρα σιδηροδρομικού σταθμού!
Τα κουπέ (καμπίνες) των δυο αυτών βαγονιών περιέχουν φωτογραφίες, αντικείμενα και αναμνηστικά από τα ταξίδια που έκαναν οι Δανοί ταξιδιώτες σε όλη την Ευρώπη. Ε λοιπόν τα περισσότερα απ’ αυτά είναι από την Ελλάδα!
Φωτογραφίες στην Ακρόπολη, κάρτες από μπαράκια στην Πάρο και στην Ιο, σουβενίρ με τον Λεωνίδα ραμμένα πάνω σε σακίδια, εισιτήρια του ΚΤΕΛ Χανίων καθώς και ένα χαρτονόμισμα των 50 δραχμών!
Φτάνοντας στο τέλος αυτού άρθρου, καλώ όσους εκ των αναγνωστών βρίσκονται ή πρόκειται να βρεθούν στην Δανία, να συμπεριλάβουν στο πρόγραμμα τους μια επίσκεψη σε αυτό το μουσείο. Πραγματικά αξίζει και θα τους μείνει αξέχαστη η εμπειρία. Όπως ανέφερα και στην αρχή, το μουσείο βρίσκεται ακριβώς δίπλα στον σιδηροδρομικό σταθμό και μπορείτε να φτάσετε μέχρι εκεί πολύ εύκολα.
Για το κλείσιμο επέλεξα να συμπεριλάβω ένα mix του 1983 από την Disco Smile και τον Πέτρο Μπρατάκο, τον Έλληνα dj του οποίου το όνομά είναι συνυφασμένο με τα μεγαλύτερα clubs εκείνης της εποχής στην Ελλάδα.
voyagers.gr
sidirodromikanea.blogspot.com