Παρασκευή 13 Ιανουαρίου 2023

Πάτρα: Πάει «τρένο» για καλοκαίρι η έγκριση της υπογειοποίησης

Την επόμενη εβδομάδα η ΕΡΓΟΣΕ επανυποβάλλει στην Κομισιόν το αίτημα για την ένταξη της υπογειοποίησης της σιδηροδρομικής γραμμής της Πάτρας στον χρηματοδοτικό μηχανισμό CEF.

Στα μέσα της επόμενης εβδομάδας, η ΕΡΓΟΣΕ αναμένεται να επανυποβάλει στην Κομισιόν το αίτημα για την ένταξη της υπογειοποίησης της σιδηροδρομικής γραμμής της Πάτρας στο χρηματοδοτικό μηχανισμό «Διασυνδέοντας την Ευρώπη (CEF-Connecting Europe Facility).

Σωτήρης Παπανδρέου

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, για την τύχη που θα έχει η δεύτερη απόπειρα ένταξης του έργου στο χρηματοδοτικό μηχανισμό, θα χρειαστεί να έχουμε υπομονή, καθώς θα γνωρίζουμε το αποτέλεσμα το προσεχές καλοκαίρι.
Η υπογειοποίηση της γραμμής στο τμήμα Ρίο – Πάτρα, προϋπολογισμού 477 εκατ. ευρώ, είχε κοπεί πέρυσι από το CEF, καθώς η Κομισιόν, όπως έγινε γνωστό από αρμόδιες πηγές, έκρινε ασύμφορο οικονομικά το αντικείμενο του έργου, προφανώς γιατί δεν έβγαιναν τα νούμερα της μελέτης ανταπόδοσης κόστους – οφέλους.
Επίσης, η Κομισιόν φέρεται να είχε επιφυλάξεις για ενδεχόμενο εκτροχιασμού του χρονοδιαγράμματος του έργου που θα πρέπει να αποπερατωθεί σε 60 μήνες από την ημερομηνία των υπογραφών.
Η πρόταση επανακατατίθεται με αξιώσεις, καλύτερη προετοιμασία και νέα μελέτη βιωσιμότητας, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές της ΕΡΓΟΣΕ. Για την προετοιμασία του έργου, βρίσκεται σε εξέλιξη από το περασμένο φθινόπωρο η διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, στον οποίο συμμετέχουν οι κοινοπραξίες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Intrakat, ΑVAX– Alstom και ΑΚΤΩΡ – Mytilineos. Λεπτομέρειες δεν έχουν γίνει γνωστές, όμως, στόχος της ΕΡΓΟΣΕ αν δεν υπάρξουν εκπλήξεις στις διαδικασίες, είναι να υπάρχει ανάδοχος μέχρι το τέλος του 2023.

Πάντως, τα μέχρι στιγμής δεδομένα δείχνουν ότι το σχέδιο της υπογειοποίησης δεν έχει αλλάξει από αυτά που ξέρουμε, δηλ. θα είναι μήκους 5,2 χλμ. από το ύψος της οδού Κανελλοπούλου μέχρι τον σταθμό του Αγ. Ανδρέα.
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στην Πάτρα, είχε επαναβεβαιώσει την κυβερνητική στήριξη στο έργο, διαβεβαιώνοντας για την εξασφάλιση της απαιτούμενης χρηματοδοτικής ομπρέλας.
Ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Κώστας Καραμανλής, «φωτογραφίζοντας» ότι η επέκταση της υπογειοποίησης μέχρι το Ρίο δεν είναι εφικτή, είχε πει:«Είναι αδιανόητο να συζητάμε για την Πάτρα ως δυτική πύλη εισόδου και εξόδου της χώρας χωρίς ένα σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο, το οποίο θα αρχίζει ή θα τελειώνει -αναλόγως πώς το βλέπετε- στο λιμάνι της Πάτρας. Για αυτό και πια οι παρεμβάσεις οι οποίες ανακοινώθηκαν χθες ώστε να φτάσει το τρένο στην αρχή μέχρι το Ρίο και στη συνέχεια μέχρι το λιμάνι, με σημαντική υπογειοποίηση 5,2 χιλιόμετρα εντός του αστικού ιστού της Πάτρας, έχει τόσο ξεχωριστή σημασία».

ΜΕΓΑΛΑ ΟΦΕΛΗ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΛΙΜΑΝΙ

Το τμήμα Ρίο-Πάτρα, περιλαμβάνεται στο μεγαλύτερο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων στην ιστορία της χώρας, μαζί με άλλα πέντε έργα που διασυνδέουν τα μεγάλα λιμάνια με το σιδηροδρομικό δίκτυο, ενισχύοντας ταυτόχρονα τη διασυνοριακή σιδηροδρομική σύνδεση με την νοτιοανατολική Ευρώπη.
Κατά κοινή ομολογία πρόκειται για ένα έργο με πολλαπλά οφέλη για τους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής, μειώνοντας τον χρόνο πρόσβασης προς την Αθήνα και τις υπόλοιπες πόλεις της Ελλάδας, η υλοποίηση του οποίου αναμφίβολα θα αναβαθμίσει τις συνδυασμένες μεταφορές και την εμπορική δραστηριότητα του λιμένα Πατρών.
Το έργο που εξασφαλίζει τη σύνδεση του νέου λιμένα Πατρών με το κεντρικό σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, αλλά και τη διασύνδεση με την υφιστάμενη γραμμή προς Πύργο μέσω μετεπιβίβασης μελλοντικά, αποτελεί εδώ και χρόνια σημείο τριβής για το αν θα είναι πλήρης ή μερική η υπογειοποίηση της νέας διπλής ηλεκτροδοτούμενης γραμμής. Σύμφωνα με τον υφιστάμενο σχεδιασμό υλοποίησης του έργου που βρίσκεται σε προχωρημένο διαγωνιστικό στάδιο, η υπογειοποίηση θα ξεκινά από την οδό Κανελλοπούλου έως τον Αγιο Ανδρέα και όχι από το Ρίο.

ΔΗΜΟΣ ΠΑΤΡΕΩΝ: «Καμία έκπτωση στο έργο…»

«Ο λαός της Πάτρας, οι φορείς των κατοίκων της περιοχής, μέσω των αγώνων τους διεκδικούν το αυτονόητο, ένα νέο έργο υποδομής να κατασκευαστεί σύμφωνα με τις ανάγκες τους και όχι με αποκλειστικό γνώμονα το μικρότερο δυνατό κόστος, όπως προτάσσεται από την κυβέρνηση», είναι η επισήμανση του δημάρχου Κώστα Πελετίδη για το θέμα της υπογειοποίησης.
Στενοί συνεργάτες του, επαναβεβαίωσαν στην εφημερίδα «Πελοπόννησος» την πάγια θέση της δημοτικής αρχής για το θέμα, δηλαδή υπογειοποίηση από το Ρίο. «Εμείς επιμένουμε στην πλήρη υπογειοποίηση της γραμμής. Δεν υποτιμάμε βέβαια, το γεγονός ότι καταφέραμε να εντάξουμε ήδη ένα πολύ μεγάλο τμήμα. Ωστόσο αν η γραμμή δεν ξεκινά από το Ρίο, τότε δεν θα εξυπηρετούνται τα σχέδια της μεγάλης παρέμβασης που θα γίνει στην σημερινή επιφανειακή διαδρομή, με πράσινο, ποδηλατόδρομο και άλλους χώρους αναψυχής» ανέφερε χαρακτηριστικά συνεργάτης του δημάρχου στην «Π».
Η υπόγεια διέλευση του τρένου και η δημιουργία γραμμικού πάρκου από το Ρίο μέχρι την Πάτρα θα έχουν το βέλτιστο όφελος για τους σημερινούς κατοίκους και για τις επόμενες γενιές της πόλης, σε μια παρέμβαση που είναι από τις πιο σημαντικές αστικές αναπλάσεις σε όλη την Ελλάδα.«Κατά συνέπεια πρέπει να γίνει κατανοητό ότι, όσο μικραίνει το μήκος της παρέμβασης, δεν διευκολύνεται ο σχεδιασμός του Δήμου γι’ αυτό το μεγάλο έργο αστικής ανάπλασης και βιώσιμης κινητικότητας» τόνισαν οι ίδιες πηγές.

pelop.gr
sidirodromikanea.blogspot.com