Πρώτη αιτία σιδηροδρομικών ατυχημάτων πέρυσι, μετά από πολλά χρόνια, η διέλευση από ισόπεδες διαβάσεις. Από τους 6 θανάτους οι 5 αφορούσαν ισόπεδες διαβάσεις
Τριάντα τρεις (33) νεκροί και 25 σοβαρά τραυματίες είναι ο απολογισμός αίματος των ατυχημάτων σε ισόπεδες σιδηροδρομικές διαβάσεις την τελευταία επταετία, μια χαίνουσα πληγή που κάθε λίγο έρχεται ξανά στην επικαιρότητα με αφορμή συμβάντα, όπως των δύο νέων ατυχημάτων μέσα σε λίγες ημέρες εντός του αστικού ιστού της Αθήνας.
Νίκος Μορφονιός
Ευτυχώς στο ατύχημα που συνέβη στην ισόπεδη διάβαση της Κωνσταντινουπόλεως, λίγο πριν τον σιδηροδρομικό σταθμό Αθηνών, παραμονές Χριστουγέννων και στο δεύτερο ατύχημα στις 18.12 σε διάβαση στο ύψος της Χαμοστέρνας οι συνέπειες ήταν μόνο υλικές. Δεν ισχύει, όμως, το ίδιο για εκατοντάδες άλλα ατυχήματα σε ισόπεδες διαβάσεις, ειδικά εντός αστικού ιστού, στα οποία μόνο την επταετία 2014-2021, σύμφωνα με τα δεδομένα των ετήσιων εκθέσεων ασφαλείας της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), έχουν χάσει τη ζωή τους 33 άνθρωποι και έχουν τραυματιστεί σοβαρά συνολικά 25. Μάλιστα, την περασμένη χρονιά (2021) από τους συνολικά 6 θανάτους που προκλήθηκαν λόγω σιδηροδρομικών δυστυχημάτων οι 5 θάνατοι αφορούσαν συμβάντα σε ισόπεδες διαβάσεις!
Μεταξύ αυτών και οι θάνατοι δύο νέων ανθρώπων μέσα σε τρεις ημέρες, πέρυσι τέτοια εποχή, στις άκρως επικίνδυνες αφύλακτες διαβάσεις της Κωνσταντινουπόλεως στο Γκάζι. Επρόκειτο για μια 35χρονη νηπιαγωγό που έχασε τη ζωή της όταν παρασύρθηκε από τρένο του προαστιακού τη στιγμή που προσπαθούσε να διασχίσει την αφύλακτη ισόπεδη διάβαση επί της οδού Κωνσταντινουπόλεως λίγο πριν τη Λένορμαν, ενώ τρεις ημέρες αργότερα, λίγα μέτρα πιο κάτω, στην αφύλακτη διάβαση στη συμβολή Κωνσταντινουπόλεως και Καβάλας ένας 33χρονος έχασε επίσης τη ζωή του όταν χτυπήθηκε από διερχόμενη αμαξοστοιχία.
Τα δυστυχήματα αυτά δεν είναι μεμονωμένα, και αυτό διότι από τις υφιστάμενες 1.234 ισόπεδες διαβάσεις ανά την Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΡΑΣ (2021), περίπου οι μισές είναι αφύλακτες! Ειδικά, μάλιστα, στο σημείο των γραμμών κατά μήκος της Κωνσταντινουπόλεως στο Γκάζι υπάρχουν 4 αφύλακτες διαβάσεις, όπου τα ατυχήματα διαδέχονται το ένα το άλλο.
Διόλου τυχαία λοιπόν, κι ενώ διαχρονικά στις εκθέσεις ασφαλείας της ΡΑΣ τα ατυχήματα σε ισόπεδες διαβάσεις αποτελούν τη δεύτερη μεγαλύτερη κατηγορία σιδηροδρομικών ατυχημάτων μετά τις παρασύρσεις πεζών από κινούμενες αμαξοστοιχίες σε σημεία των γραμμών όπου δεν επιτρέπεται η πρόσβαση (όχι, δηλαδή, σε διαβάσεις), το 2021 από τα συνολικά 14 σημαντικά σιδηροδρομικά ατυχήματα η πλειονότητα (7) αφορούσε ατυχήματα σε ισόπεδες διαβάσεις και ακολούθως σε παρασύρσεις (5). Μάλιστα, ήταν και η πρώτη φορά που η κατηγορία αυτή ατυχημάτων ξεπερνά σε ποσοστό τις παρασύρσεις την τελευταία πενταετία (2017-2021), σύμφωνα με την ίδια έκθεση της ΡΑΣ.
avgi.gr
sidirodromikanea.blogspot.co