Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) ενέκρινε προϋπολογισμό 1,1 δισ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό της σιδηροδρομικής γραμμής Βελιγραδίου-Νις στη Σερβία. Η επένδυση θα συμβάλει στην επέκταση του βασικού δικτύου ΔΕΔ-Μ στη χώρα (Διάδρομος Ανατολής-Ανατολικής Μεσογείου) και θα ενισχύσει τις σιδηροδρομικές μεταφορές στην περιοχή, καθιστώντας τη ζωτική δίοδο για τη Νοτιοανατολική και Κεντρική Ευρώπη.
Νίκος Παπατόλιος
Οι εργασίες θα περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, σημαντικές τροποποιήσεις στη χάραξη των γραμμών, τον διπλασιασμό των σιδηροδρομικών γραμμών σε συγκεκριμένα τμήματα και την αύξηση των ορίων ταχύτητας.
Οι εργασίες εκσυγχρονισμού θα πραγματοποιηθούν κατά μήκος μιας γραμμής μήκους 230 χιλιομέτρων. Σύμφωνα με την ΕΤΕπ, η επενδυτική τράπεζα είναι μία από τις πολλές που συμμετέχουν στο έργο, το οποίο φαίνεται αρκετά πολυδιάστατο. Συγκεκριμένα, εκτός από την ΕΤΕπ, στο έργο θα συνεισφέρουν οικονομικά και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (ΕΤΑΑ), το Επενδυτικό Πλαίσιο Δυτικών Βαλκανίων (WBIF) και η κυβέρνηση της Σερβίας.
Το έργο εκσυγχρονισμού Βελιγραδίου-Νις «είναι μέρος της Πρωτοβουλίας Team Europe και βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της νέας στρατηγικής της ΕΕ Global Gateway, με στόχο την κινητοποίηση έως και 300 δισεκατομμυρίων ευρώ σε δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις για την παγκόσμια ανάπτυξη υποδομών», εξήγησε επιπλέον η ΕΤΕπ.
9,4 εκατομμύρια τόνοι φορτίου ετησίως
«Το εναρκτήριο έτος, το έργο αναμένεται να αποφέρει οφέλη σε περισσότερους από 2,3 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως και να υποστηρίξει 9,4 εκατομμύρια τόνους φορτίου, επιτρέποντας επίσης τη σταδιακή στροφή προς τον σιδηρόδρομο ως πιο αποτελεσματικό και φιλικό προς το περιβάλλον τρόπο μεταφοράς. », τόνισε η ΕΤΕπ.
Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, το έργο εκσυγχρονισμού θα συνεπάγεται διάφορους τύπους αναβαθμίσεων. Ορισμένα τμήματα της γραμμής θα πρέπει να τροποποιηθούν «σημαντικά», που σημαίνει ότι μέρη της θα πρέπει να αφαιρεθούν και να τοποθετηθούν ξανά στη σωστή θέση. Επιπλέον, σε ορισμένα τμήματα, τα εμπλεκόμενα μέρη στοχεύουν να διπλασιάσουν τις πίστες για να παρέχουν περισσότερο χώρο για ταξίδια και προς τις δύο κατευθύνσεις.
Οι περισσότερες διαθέσιμες πληροφορίες αφορούν το τμήμα της γραμμής Stalac-Djunis, το οποίο θα αποκτήσει ένα δεύτερο σύνολο σιδηροδρομικών γραμμών και οι εργασίες θα βελτιστοποιήσουν τα όρια ταχύτητας του τρένου ώστε να φτάσουν έως και τα 160 χιλιόμετρα/ώρα. Οι υπόλοιπες εργασίες θα επικεντρωθούν στην αναβάθμιση της υφιστάμενης γραμμής με ηλεκτροκίνηση και άλλες βελτιώσεις.
Σχεδόν 2 δισ. διαθέσιμα από τις ευρωπαϊκές τράπεζες
Η ΕΤΕπ δεν θα είναι το μόνο χρηματοπιστωτικό ίδρυμα που θα παρέχει προϋπολογισμό για αυτήν την επένδυση. Αναφέρθηκε ότι και άλλα κόμματα θα συνεισφέρουν με σημαντική χρηματοδότηση. Για παράδειγμα, η EBRD θα παράσχει στη Σερβία δάνειο 500 εκατομμυρίων ευρώ για την πραγματοποίηση αναβαθμίσεων υποδομής μεταξύ Βελιγραδίου και Νις.
Οι επενδύσεις της ΕΤΕπ και της ΕΤΑΑ θα ανέλθουν συνολικά σε 1,6 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με την ΕΤΕπ, η εκτιμώμενη απαιτούμενη επένδυση για την αναβάθμιση της γραμμής Βελιγραδίου-Νις είναι περίπου 2,8 δισεκατομμύρια ευρώ. Ως αποτέλεσμα, με αυτόν τον τρόπο, είναι κατανοητό πόσο
θα συνεισφέρουν στο έργο τα υπόλοιπα εμπλεκόμενα μέρη, όπως η σερβική κυβέρνηση και το WBIF.
Η Σερβία αγαπημένο σημείο της Κίνας επίσης
Εκτός από τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα που ρίχνουν χρήματα στη σερβική αγορά μεταφορών, η Κίνα λαμβάνει επίσης το μερίδιό της στις επενδύσεις. όμως στα βόρεια του Βελιγραδίου. Πριν από λίγους μήνες εγκαινιάστηκε και τέθηκε σε λειτουργία το πρώτο τμήμα της γραμμής Βελιγράδι-Βουδαπέστη. Συγκεκριμένα, ήταν το τμήμα Βελιγράδι-Νόβι Σαντ. Είναι ενδιαφέρον ότι η Κίνα είναι ο μοναδικός επενδυτής στην κατασκευή της γραμμής, η οποία θεωρείται κρίσιμη στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας Belt and Road και του δικτύου Silk Road.
Όπως είναι λογικό, με τόσες πολλές διαφορετικές επενδύσεις που πραγματοποιούνται, δεν θα αργήσει πολύ μέχρι μια πλήρως λειτουργική και σύγχρονη σιδηροδρομική γραμμή να διασχίσει τη Σερβία στο δρόμο προς την Ουγγαρία στα βόρεια και μέχρι την Ελλάδα στο νότο. Η λειτουργία μιας τέτοιας γραμμής όχι μόνο θα διευκολύνει την επέκταση του ΔΕΔ-Μ στα Δυτικά Βαλκάνια, αλλά θα αναδιαμορφώσει επίσης τη σημασία των Βαλκανίων στην ευρασιατική αλυσίδα εφοδιασμού.
railfreight.com
sidirodromikanea.blogspot.com