Ήταν 29 Αυγούστου του 2003 όταν η υπουργός ΥΠΕΧΩΔΕ κα Βάσω Παπανδρέου ανακοίνωνε την ακύρωση του διαγωνισμού του 1992 του μετρό της Θεσσαλονίκης και την κατασκευή του με δημόσια κονδύλια, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις των φορέων της Θεσσαλονίκης.
2008: Στιγμιότυπο από την επίσκεψη του Πρωθυπουργού Κώστα Καραμανλή στο εργοτάξιο του μετρό στο σιδηροδρομικό σταθμό Θεσσαλονίκης
Σε σχετικό ρεπορτάζ τοπική εφημερίδα της Θεσσαλονίκης γράφει:
Την ακύρωση του έργου της κατασκευής του μετρό της Θεσσαλονίκης, όπως καθοριζόταν από το διαγωνισμό του 1992, ανακοίνωσε χθες η υπουργός ΠΕΧΩΔΕ. Σύμφωνα με την Βάσω Παπανδρέου, το έργο Θα γίνει με δημόσια κονδύλια και Θα ολοκληρωθεί το 2008.
Μιλώντας σε εκπροσώπους φορέων,, της συμπρωτεύουσας, η κυρία Παπανδρέου είπε ότι η κυβέρνηση προχωρά στη διενέργεια νέου διαγωνισμού για την κατασκευή του έργου μέσω του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων, τερματίζοντας τη σύμβαση του ελληνικού Δημοσίου με την ανάδοχη εταιρεία.
“Η λύση που δίνουμε είναι η μόνη εφικτή” είπε, για να διευκρινίσει ότι το συνολικό κόστος θα ανέλθει σε 600.000.000 ευρώ περίπου, από τα οποία τα 244 εκατομμύρια είναι εγγεγραμμένα στο Γ’ ΚΠΣ.
Στη σύσκεψη πήραν μέρος οι υπουργοί Πολιτισμού Ευάγγελος Βενιζέλος, Μακεδονίας Θράκης, Χάρης Καστανίδης, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Βασίλης Παπαγεωργόπουλος και συνάδελφοί του από άλλους δήμους του πολεοδομικού συγκροτήματος και ο νομάρχης Θεσσαλονίκης, Παναγιώτης Ψωμιάδης.
ΣΚΛΗΡΕΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ
Η ανακοίνωση της υπουργού ΠΕΧΩΔΕ προκάλεσε αντιδράσεις. Στη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή εκπροσώπων φορέων της πόλης, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Βασίλης Παπαγεωργόπουλος χαρακτήρισε πλήγμα για την πόλη τη μετάθεση της κατασκευής του μετρό, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που ανακοίνωσε η κ. Παπανδρέου για το 2008 και μάλιστα σε μια αποστροφή του λόγου του είπε ότι η κυβέρνηση αντιμετωπίζει τους Θεσσαλονικείς σαν πολίτες αφρικανικής χώρας.
Παρεμβαίνοντας ο παριστάμενος υπουργός Πολιτισμού Ευάγγελος Βενιζέλος κατηγόρησε το δήμαρχο για χρησιμοποίηση ρατσιστικών όρων και ότι μίλησε ως εκπρόσωπος της ΝΔ, πράγμα που ο δήμαρχος αρνήθηκε.
Από την πλευρά του ο νομάρχη Παναγιώτης Ψωμιάδης εμφανίστηκε απαισιόδοξος σχετικά με το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του έργου έως και το 2008, λέγοντας ότι αν είναι έτοιμο τότε το μετρό και αυτός βρίσκεται στη θέση του νομάρχη θα παραιτηθεί.
ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΟΥΒΕΛΑ
Κριτική στην κυβέρνηση για τη στάση της στο θέμα της δημιουργίας του Μετρό της Θεσσαλονίκης άσκησε ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Σωτήρης Κούβελας με αφορμή τις σημερινές δηλώσεις της υπουργού ΠΕΧΩΔΕ Βάσως Παπανδρέου για το θέμα. Ο κ. Κούβελας κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι δεν ήθελε το Μετρό για τη Θεσσαλονίκη και γι αυτό το πολέμησε και τελικά το «έθαψε» έκανε δε λόγο για ψεύτικες υποσχέσεις, υπεκφυγές, παραπληροφόρηση και συνεχείς ελιγμούς.
Συγκεκριμένα ο κ. Κούβελας ανέφερε πως αρχικά αποροφήθηκε καλύτερη αρχική προσφορά αναδόχου ενώ η κυβέρνηση δεν έδινε εξηγήσεις στην Ε.Ε. η οποία με τη σειρά της δεν έδινε το πράσινο φως για την προώθηση της διαδικασίας. Παράλληλα τόνισε πως συντηρούνταν οι ελπίδες των Θεσσαλονικέων για το θέμα και αυτή τη στιγμή γίνεται μια νέα απόπειρα εξαπάτησης της Θεσσαλονίκης με την υπόσχεση ότι το έργο θα γίνει με εθνική χρηματοδότηση.
“Αυτοί δεν διαθέτουν την εθνική συμμετοχή –χρηματοδότηση για ένα πλήθος απαραίτητα έργα του Γ΄ΚΠΣ στην Κεντρική Μακεδονία και την Θεσσαλονίκη όπου η συνολική απορρόφηση είναι 7%. Έτσι χάνονται και άλλα χρήματα της Ε.Ε. Αυτοί πήραν κονδύλια που προβλέπονταν στο Β΄ΚΠΣ για το Μετρό της Θεσσαλονίκης και τα μετέφεραν στο Μετρό της Αθήνας. Αυτοί δεν έκαναν το έργο με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση και αυτοχρηματοδότηση. Θα το κάνουν δήθεν τώρα μόνο με εθνική χρηματοδότηση που δεν διαθέτουν;” διερωτήθηκε ο κ. Κούβελας.
ΒΟΛΕΣ ΤΗΣ Ν.Δ
Οξεία κριτική προς την κυβέρνηση για τους χειρισμούς της στο θέμα του Μετρό, εξαπέλυσαν ο πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής ΝΔ, νομού Θεσσαλονίκης, Νίκος Βακάλης και ο βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης, Σταύρος Καλαφάτης, ύστερα από τις σημερινές εξαγγελίες για το εν λόγω έργο που έκανε από τη Θεσσαλονίκη η υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Βάσω Παπανδρέου.
Κατηγόρησαν το κυβερνών κόμμα μεταξύ άλλων για πολυετή εμπαιγμό και κοροϊδία απέναντι στους κατοίκους της Θεσσαλονίκης, ζητώντας παράλληλα από τα στελέχη του να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να παραιτηθούν.
Στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, ο κ. Βακάλης εξέφρασε τη δυσφορία του για τις εξελίξεις, καταλογίζοντας ευθύνες στα πρωτοκλασάτα, όπως είπε, στελέχη του ΠΑΣΟΚ που εκλέγονται στη Θεσσαλονίκη. “Δεν είναι δυνατό επί τόσα χρόνια να παρακολουθούν αδιάφοροι τα τεκταινόμενα και να μην παίρνουν θέση. Το λιγότερο που θα μπορούσαν να κάνουν είναι να παραιτηθούν όλοι οι υπουργοί που έχουν ως αφετηρία τους τη Θεσσαλονίκη", είπε.
Τόνισε δε ότι ποτέ το κυβερνών κόμμα δεν ήθελε το Μετρό για τη Θεσσαλονίκη, εκτιμώντας ότι δεν θα ολοκληρωθεί αυτό το έργο.
Από την πλευρά του, ο κ. Καλαφάτης επισήμανε ότι το ΠΑΣΟΚ ακολουθεί μίζερη πολιτική και ότι υποβαθμίζει τη νοημοσύνη των Θεσσαλονικέων.
“Όταν ο ίδιος ο πρωθυπουργός τον Απρίλιο του 2000 είχε δηλώσει με τον πιο επίσημο τρόπο, προφανώς για μικροκομματικούς και προεκλογικούς λόγους, ότι το Μετρό θα είχε τελειώσει το 2003, αντιλαμβάνεστε ότι ο βαθμός εμπιστοσύνης των Θεσσαλονικέων απέναντι στην κυβέρνηση έχει φθάσει στο απόλυτο μηδέν”, υπογράμμισε ο κ. Καλαφάτης
Από την πλευρά του, ο κ. Καλαφάτης επισήμανε ότι το ΠΑΣΟΚ ακολουθεί μίζερη πολιτική και ότι υποβαθμίζει τη νοημοσύνη των Θεσσαλονικέων.
“Όταν ο ίδιος ο πρωθυπουργός τον Απρίλιο του 2000 είχε δηλώσει με τον πιο επίσημο τρόπο, προφανώς για μικροκομματικούς και προεκλογικούς λόγους, ότι το Μετρό θα είχε τελειώσει το 2003, αντιλαμβάνεστε ότι ο βαθμός εμπιστοσύνης των Θεσσαλονικέων απέναντι στην κυβέρνηση έχει φθάσει στο απόλυτο μηδέν”, υπογράμμισε ο κ. Καλαφάτης
ΡΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Εκπρόσωπος Τύπου της Νέας Δημοκρατίας κ. Θ. Ρουσόπουλος έκανε την ακόλουθη δήλωση:
“ Ακούσαμε σήμερα τον κ. Βενιζέλο και την κα Παπανδρέου να κάνουν νέες δηλώσεις, υποσχόμενοι ότι θα γίνει το Μετρό της Θεσσαλονίκης.
Επί 8 χρόνια από το 1995 έως και τώρα, το 2003 η Κυβέρνηση Σημίτη υπόσχεται ότι θα φτιάξει Μετρό στη Θεσσαλονίκη.
Οι Θεσσαλονικείς γνωρίζουν πολύ καλά πόσο αξιόπιστη είναι αυτή η Κυβέρνηση και αν μπορούν να την εμπιστεύονται. Το έχουν καταλάβει σιγά - σιγά και όλοι οι υπόλοιποι Έλληνες”.
2022: Επίσκεψη του υπουργού Υποδομών Κώστα Αχ. Καραμανλή στο Κέντρο Κυκλοφορίας του Μετρό στο αμαξοστάσιο στη Πυλαία
Από τον Αύγουστο του 2003 που η κα Παπανδρέου εξήγγειλε την ακύρωση του διαγωνισμού του 1992 για την κατασκευή του μετρό της Θεσσαλονίκης, πέρασαν 19 χρόνια και μόλις τώρα, το 2022, βρισκόμαστε στην τελική ευθεία ολοκλήρωσης αυτού του έργου.
Επιμέλεια: Χρήστος Γιαννακίδης
sidirodromikanea.blogspot.com
ι-