Πέμπτη 22 Σεπτεμβρίου 2022

«Συνεχίζουμε να τρέχουμε»: Ο ουκρανικός σιδηρόδρομος δεν λύγισε μπροστά στον πόλεμο

Η ανθεκτικότητα της Ουκρανίας απέναντι στη ρωσική επίθεση επεκτείνεται και στους σιδηροδρόμους της, δηλώνει με περηφάνια ο επικεφαλής της εταιρείας που κρατά τα τρένα να λειτουργούν με σχεδόν κανένα πρόβλημα από τότε που ξεκίνησε ο πόλεμος.

Η υπηρεσία δεν έχει σταματήσει εντελώς από τα τέλη Φεβρουαρίου «για περισσότερες από δύο ώρες», παρά τις μάχες σε ολόκληρη τη χώρα, δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο διευθύνων σύμβουλος των Ουκρανικών Σιδηροδρόμων, Alexander Kamyshin, στην εμπορική έκθεση InnoTrans στο Βερολίνο.

«Βρισκόμαστε στην 210η μέρα του πολέμου. Και ανεξάρτητα από το πόσο βαριά μας βομβαρδίζουν, συνεχίζουμε να τρέχουμε», είπε ο Kamyshin.

Περίπου 8.000 εργαζόμενοι σιδηροδρόμων πολεμούν στον ουκρανικό στρατό.

Από την έναρξη της ρωσικής εισβολής, η Ukrzaliznytsia, η μεγαλύτερη δημόσια επιχείρηση της χώρας με 231.000 υπαλλήλους, έχει δει 244 υπαλλήλους να σκοτώνονται και 425 να τραυματίζονται.

«Αυτή είναι η υψηλότερη τιμή γιατί η κατεστραμμένη υποδομή μπορεί πάντα να ξαναχτιστεί. Οι άνθρωποι όμως; Δεξιότητες ζωών και ανθρώπων: κάτι που δεν ξαναχτίζουμε», είπε ο Kamyshin, ο οποίος κλήθηκε να μοιραστεί ένα περίπτερο στην έκθεση με την πολωνική σιδηροδρομική εταιρεία PKP.

Το εναπομείναν προσωπικό εργάζεται εν μέσω των ανελέητων βομβαρδισμών και συνεχώς ανοικοδομεί ό,τι έχει καταστραφεί, είπε ο επιβλητικός νεαρός στέλεχος του οποίου το βλέμμα —τα πλαϊνά του τριχωτού του κεφαλιού ξυρισμένα, βγάζοντας μια μαύρη αλογοουρά— ξεχωρίζει ανάμεσα στα σκοτεινά επαγγελματικά κοστούμια στη συγκέντρωση της βιομηχανίας.

«Δεν σταματήσαμε ποτέ να εργαζόμαστε για ανθρώπους. Ποτέ, ούτε μια μέρα», είπε ο Kamyshin, φορώντας ένα μπλουζάκι πόλο με το λογότυπο της εταιρείας του.

Είπε ότι το προσωπικό του είχε γίνει εμπειρογνώμονας στην επισκευή βομβαρδισμένων υποδομών, με μόνο μια πλήρη βλάβη να διαρκεί δύο ώρες.

Ανακαλύψαμε «πώς να διορθώσουμε τα πάντα έτσι ώστε (η εξυπηρέτηση) να μην σταματήσει ποτέ για περισσότερες από δύο ώρες», είπε.

Ευρωπαϊκή σύνδεση

Ο Kamyshin είπε ότι οι σιδηρόδρομοι ήταν ζωτικής σημασίας σανίδα σωτηρίας για την καταπατημένη χώρα του.

«Κάποιες μέρες ήταν ο μόνος τρόπος να περάσουμε από την Ουκρανία», είπε, αναφέροντας μεγάλες ζημιές στους δρόμους.

«Αποκαταστήσαμε τη σύνδεση με την Μπαλακλιά. Αυτός είναι πράγματι ο πιο εύκολος τρόπος» για να φτάσετε στην ανατολική πόλη.

Σημείωσε ότι οι παγκόσμιοι ηγέτες που ταξιδεύουν στο Κίεβο για να συναντηθούν με τον Ουκρανό Πρόεδρο Volodymyr Zelensky, συμπεριλαμβανομένης της κοινής επίσκεψης τον Ιούνιο του Γάλλου Emmanuel Macron, του Olaf Scholz της Γερμανίας και του Ιταλού πρωθυπουργού Mario Draghi, κατέστη δυνατή χάρη στο σιδηροδρομικό δίκτυο από την Πολωνία.

Μόλις ανακτηθεί ένα νέο τμήμα εδάφους από τις ρωσικές δυνάμεις, οι Ουκρανικοί Σιδηρόδρομοι ξεκινούν τις εργασίες συρράπτοντας κατεστραμμένες γραμμές πίσω στο δίκτυο. Έτσι ένα τρένο έφυγε από το Χάρκοβο για να φτάσει στο Μπαλακλιά μια εβδομάδα μετά την ανακατάληψη από τους Ουκρανούς.

«Η κυβέρνηση μας στηρίζει οικονομικά». Ο Kamyshin είπε, σημειώνοντας ότι η βοήθεια χρειαζόταν πάρα πολύ, καθώς η εταιρεία αντλούσε το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων της από το φορτίο πριν από τον πόλεμο.

Κοιτάζοντας προς το μέλλον, η Ουκρανία ελπίζει να ενταχθεί μια μέρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, κάτι που θα σήμαινε επίσης την ενσωμάτωση των σιδηροδρόμων της στο δίκτυο της ΕΕ.

Ο Kamyshin υποστηρίζει σθεναρά μια πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για ενοποίηση των σιδηροδρόμων της ηπείρου με ταχύτερο ρυθμό, κάτι που θα σήμαινε αλλαγή του εύρους τροχιάς σε χώρες όπου είναι ευρύτερο, όπως η Ουκρανία, η Μολδαβία, τα κράτη της Βαλτικής και η Φινλανδία.

«Το έχουμε ήδη ξεκινήσει. Δεν υπάρχει άλλος τρόπος για εμάς από το να μεταβούμε επιτέλους στο (το) ευρωπαϊκό πρότυπο μετρητή», είπε.

Ωστόσο, έχει τη δουλειά του: το ουκρανικό σιδηροδρομικό δίκτυο, που σφυροκοπείται συνεχώς από τον ρωσικό στρατό, είναι το τρίτο μεγαλύτερο στην Ευρώπη με 23.000 χιλιόμετρα γραμμής, πίσω από τη Γερμανία και τη Γαλλία.

euractiv.com
sidirodromikanea.blogspot.com