Δευτέρα 1 Αυγούστου 2022

Ο πρώην Δήμαρχος Χανίων ζητά τώρα απαλλοτριώσεις για σιδηροδρομική γραμμή στην Κρήτη παράλληλα με το ΒΟΑΚ



Οι καλές ειδήσεις των τελευταίων εβδομάδων σχετικά με τον ΒΟΑΚ αποτελούν για εμάς τους Κρητικούς μια πολύ θετική εξέλιξη σε ένα αίτημα δεκαετιών για το νησί μας.
Η κατασκευή του σύγχρονου αυτοκινητόδρομου αποτελούσε ανεκπλήρωτο χρέος της Πολιτείας για την ανάπτυξη μιας από τις πιο δυναμικές περιφέρειες της Ελλάδας αλλά και για την προστασία της ζωής και της ασφάλειας Κρητικών και επισκεπτών.
 Η αναμενόμενη έναρξη των εργασιών στους επόμενους μήνες θα κλείσει έναν κύκλο τριών δεκαετιών ατέρμονων συζητήσεων και άκαρπων ενεργειών.

Η εξέλιξη αυτή, όμως, δεν μπορεί να μείνει χωρίς προοπτική. Αποστολή της οργανωμένης Πολιτείας – κεντρικής κυβέρνησης και Αυτοδιοίκησης – είναι να κοιτάει μπροστά, να προβλέπει ανάγκες και να αξιοποιεί ευκαιρίες. Αυτός είναι και ο λόγος που σας απευθύνω δημόσια την παρούσα επιστολή. Θεωρώ ότι η δρομολόγηση της κατασκευής του ΒΟΑΚ θέτει ταυτόχρονα και την επόμενη πρόκληση για την ανάπτυξη της Κρήτης. Και αυτή δεν είναι άλλη από την κατασκευή ενός σιδηροδρομικού δικτύου που θα εκτελεί επιβατικό έργο, θα διατρέχει το βόρειο τμήμα του νησιού και θα το συνδέει με το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι.

Η ευκαιρία είναι τώρα, παράλληλα με την κατασκευή του ΒΟΑΚ, να προβλεφθεί η απαλλοτρίωση κατάλληλων εκτάσεων πάνω σε αυτή τη διαδρομή για τη μελλοντική κατασκευή ενός δικτύου σταθερής τροχιάς. Εάν αυτό γίνει τώρα, θα έχουμε κάνει το πιο αποφασιστικό βήμα για την υλοποίηση ενός σχεδίου για το οποίο ήδη πριν εκατόν είκοσι χρόνια, επί εποχής Ελευθερίου Βενιζέλου, είχε ξεκινήσει συζήτηση. Τα παραδείγματα της Σικελίας, της Σαρδηνίας και της Κορσικής απαντούν σε όποια αμφιβολία για το βιώσιμο του σχεδίου. Ειδικά η Κορσική, με τον μισό πληθυσμό της Κρήτης και πολύ λιγότερους επισκέπτες, αποδεικνύει ότι στην Κρήτη ένας σιδηρόδρομος θα αποτελέσει ασφαλή επένδυση με μακρόπνοη αναπτυξιακή προοπτική.

Τα πλεονεκτήματα είναι πολλά και σαφή. Η κατασκευή του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου αναμένεται να πολλαπλασιάσει τον αριθμό των επισκεπτών του νησιού μας. Η εύκολη, γρήγορη και ασφαλής μετακίνησή τους σε κάθε γωνιά της Κρήτης θα είναι το βασικό μας στοίχημα. Την ίδια στιγμή, η διπλή ενεργειακή και περιβαλλοντική κρίση καλούν για την υιοθέτηση νέων καινοτόμων λύσεων που θα είναι ταυτόχρονα οικονομικές και θα προστατεύουν το περιβάλλον. Μια σύγχρονη σιδηροδρομική γραμμή, κινούμενη με εναλλακτικές πηγές ενέργειας δίπλα σε έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο είναι η απάντηση σε αυτά.

Κύριε Υπουργέ, η στιγμή για να αποδείξει η ελληνική Πολιτεία ότι μπορεί να κοιτάζει μπροστά, και όχι να σύρεται πίσω από τις ανάγκες όταν αυτές διογκωθούν, είναι τώρα. Την πρόταση αυτή που σας απευθύνω την είχα καταθέσει και πάλι το 2018 σε αυτοδιοικητικά όργανα του νησιού, στον τότε Υπουργό Μεταφορών και με επιστολή τον τότε Πρωθυπουργό. Όταν την επανέλαβα πριν από λίγες εβδομάδες διαπίστωσα ότι έχει πλέον ωριμάσει ως ιδέα και οι υποστηρικτές της είναι πια πολλοί. Εσείς, όμως, και το Υπουργείο σας είστε οι καθ’ ύλην αρμόδιοι για να την επεξεργαστείτε. Σας προτρέπω, λοιπόν, να τη δείτε με ζέση και να αναλάβετε πρωτοβουλίες ώστε μετά από την επίλυση του ζητήματος του αυτοκινητόδρομου να θέσετε τις βάσεις και για ένα μεγαλόπνοο έργο που θα βάλει την Κρήτη στις ράγες της ανάπτυξης και θα το αγκαλιάσουν όλοι οι Κρήτες.

Με εκτίμηση,
Τάσος Βάμβουκας, τ. δήμαρχος Χανίων

radiolasithi.gr

sidirodromikanea.blogspot.com