Τετάρτη 27 Ιουλίου 2022

Το σχέδιο των νέων μεταφορικών συνδέσεων στη Μαγνησία παρουσίασε ο υφυπουργό Χρ. Τριαντόπουλο. Νέα σιδηροδρομική Γραμμή που θα συνδέει τον Αλμυρό με το κεντρικό δίκτυο.

Το σχέδιο με την αναβάθμιση των υποδομών στις μεταφορές και τη διασύνδεσή τους με το λιμάνι, το σιδηροδρομικό δίκτυο, το αεροδρόμιο Νέας Αγχιάλου και το εμπορευματικό κέντρο που εκτιμάται ότι θα γίνει στο Αερινό, παρουσίασε χθες σε εκδήλωση των ΑΧΕΠΑ στο θεατράκι του Αναύρου ο υφυπουργός στον πρωθυπουργό κ. Χρήστος Τριαντόπουλος.

ΦΩΤΗΣ ΣΠΑΝΟΣ

Ο πρόεδρος του τμήματος AHEPA HJ 13 Argonauts Volos Λάμπρος Βελούδος ανέφερε μεταξύ άλλων ότι «στην εκδήλωση θα δούμε τι μέλλει γενέσθαι τα επόμενα χρόνια για να καταστεί η Μαγνησία διαμετακομιστικός κόμβος διεθνούς εμβέλειας». Μάλιστα συμπλήρωσε ότι οι AHEPA αποτελούν και επενδυτικό πόλο, αλλά και να δείξουν στο κοινό – πολίτες τι να περιμένουμε μέχρι το 2030».
Ο υφυπουργός στον πρωθυπουργό Χρ. Τριαντόπουλος αναφέρθηκε στις παρεμβάσεις στη Μαγνησία που διαμορφώνουν τις συνθήκες για να γίνει ο Νομός ένας διαμετακομιστικός κόμβος με διεθνή εμβέλεια.
Ειδικότερα αναφέρθηκε στο λιμάνι του Βόλου λέγοντας πως «Η αξιοποίηση του λιμανιού αποτέλεσε προτεραιότητα της κυβέρνησης και του υπουργείου Οικονομικών από την πρώτη στιγμή.
Αρχικά, σε σύντομο διάστημα προχωρήσαμε και θεσμοθετήσαμε παρεμβάσεις για να διαμορφωθούν οι προϋποθέσεις που επιτρέπουν την αξιοποίηση του λιμανιού.
Παρεμβάσεις στον ν. 4664/2020, όπως:
– Η αύξηση της ανώτατης επιτρεπόμενης διάρκειας των συμβάσεων παραχώρησης.
– Η δυνατότητα σύναψης περισσότερων συμβάσεων μερικής υπό-παραχώρησης.
– Ο εμπλουτισμός του τρόπου προσδιορισμού του ανταποδοτικού οφέλους.
– Η διευθέτηση του καθεστώτος διαχείρισης των ακινήτων κυριότητας του ΟΣΕ που βρίσκονται εντός χερσαίας ζώνης λιμένος – αναγκαίο για την περίπτωση του Βόλου.
Η διαδικασία, όμως, αυτή «πάγωσε» λόγω του ενδιαφέροντος από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας για τη δημιουργία ναυστάθμου του Πολεμικού Ναυτικού στο λιμάνι του Βόλου.
Και τότε ήταν που έπρεπε να κινηθούν οι διαδικασίες στο πλαίσιο και της αρμόδιας κυβερνητικής επιτροπής – της οποίας ήμουν μέλος και αναπλήρωνα τον Πρόεδρο – για να «ξεπαγώσει» η διαδικασία.
Και «ξεπάγωσε», αφού το ενδιαφέρον μεταφέρθηκε στον Αλμυρό και το λιμάνι του Βόλου επέστρεψε στις ράγες της αξιοποίησης.
Πλέον, λαμβάνοντας υπόψη ότι έχουν προχωρήσει και οι διαδικασίες στα άλλα λιμάνια – που «προσπέρασαν» εν τέλει τον Βόλο – η αξιοποίηση προωθείται σε διάφορα επίπεδα, εστιάζοντας σε όλα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του λιμανιού.
Σε αυτό το πλαίσιο:
– Δρομολογείται η ανάπτυξη σύγχρονης μαρίνας.
– Προωθείται η αξιοποίηση όλων των χώρων του λιμανιού, με έμφαση στη μεταποιητική και βιομηχανική δραστηριότητα, εντός και αρκετά εκτός της πόλης του Βόλου.
– Περιλαμβάνεται και η αξιοποίηση χώρων για εμπορευματική και διαμετακομιστική δραστηριότητα.
Άλλωστε την τελευταία περίοδο υπάρχει – από ιδιώτες – ενδιαφέρον για τη σύνδεση του Βόλου με την Αίγυπτο. Κάτι που είναι προς αξιολόγηση. Προς αυτές τις κατευθύνσεις, κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2022 δρομολογούνται σχετικές διαδικασίες από το ΤΑΙΠΕΔ.
Τέλος, όσον αφορά τον ναύσταθμο στον Αλμυρό, αυτή την περίοδο είμαστε στην αναζήτηση τρόπων χρηματοδότησης του εν λόγω εγχειρήματος, σε συνεργασία με το Γενικό Επιτελείο Εθνικής Άμυνας.
Δεύτερο δομικό συστατικό είναι το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Σιδηροδρομικό δίκτυο που έχει μπει σε μία νέα περίοδο αναβάθμισης, αλλά και επέκτασης.
Αρχικά, μετά από πολλά χρόνια καθυστερήσεων, «ξεμπλόκαρε» η αναβάθμιση της γραμμής Βόλος – Λάρισα.
Έτσι, με την προώθηση της διαδικασίας από την ΕΡΓΟΣΕ και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, υπεγράφη η αναβάθμιση της γραμμής, με κόστος που ξεπερνά τα 80 εκατ. ευρώ.
Ένα έργο που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης και την αναβάθμιση της γραμμής στο τμήμα Λατομείο – Βιομηχανική Περιοχή Βόλου – Σταθμός Βόλου.

Μία νέα σιδηροδρομική Γραμμή από Αλμυρό

Το σιδηροδρομικό δίκτυο, ωστόσο, σχεδιάζεται να επεκταθεί στη Μαγνησία.
Συγκεκριμένα, δρομολογείται η μελέτη από τον ΟΣΕ για μία νέα σιδηροδρομική γραμμή που θα συνδέει τη βιομηχανική περιοχή του Αλμυρού με το κεντρικό δίκτυο και, κατ’ επέκταση, με το λιμάνι του Βόλου και το εθνικό δίκτυο.
Πρόκειται για μία νέα γραμμή που, σύμφωνα με το αρχικό σκεπτικό, θα ξεκινά από τη βιομηχανική περιοχή του Αλμυρού, με στάσεις στον Αλμυρό, στο πολιτικό αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου, στην περιοχή μεταξύ Μικροθηβών και Νέας Αγχιάλου, στο Αερινό, και θα ενώνεται με το υπόλοιπο δίκτυο στον κόμβο Λατομείο.
Επίσης, στη συγκεκριμένη μελέτη θα περιλαμβάνονται και η σιδηροδρομική ένωση της Βιομηχανικής Περιοχής Βελεστίνου (όπως μετονομάζεται η Β’ ΒΙΠΕ Βόλου) με το κεντρικό δίκτυο, αλλά και η λειτουργική επέκταση της κεντρικής γραμμής μέσα στο λιμάνι του Βόλου.
Μάλιστα, τα δύο τελευταία είναι και τα πρώτα παραδοτέα της μελετητικής διαδικασίας.
Ήδη, και μετά την έγκριση από το διοικητικό συμβούλιου του ΟΣΕ τόσο της τεχνικής προσφοράς, όσο και της οικονομικής προσφοράς, υπάρχει προσωρινός ανάδοχος.
Εκτιμάται πως, αφού ολοκληρωθούν όλες οι σχετικές διαδικασίες, η σύμβαση θα υπογραφεί μετά το καλοκαίρι, με κόστος που ξεπερνά το 1,5 εκατ. ευρώ.
Μία μελέτη με ορίζοντα 18 μηνών.
Και εκτιμάται ότι το πρώτο εξάμηνο του 2024 θα μπορεί να δημοπρατηθεί το έργο.
Ένα βήμα, που με την ολοκλήρωση ενός αντίστοιχου έργου, θα οδηγήσει στη σύνδεση όλων των βιομηχανικών περιοχών και των εμπορικών διαύλων της Μαγνησίας με το σιδηροδρομικό δίκτυο.

Το εμπορευματικό κέντρο

Το τρίτο στοιχείο αυτής της αναπτυξιακής δικτύωσης στη Μαγνησία είναι η δημιουργία εμπορευματικού κέντρου στην περιοχή.
Και αυτό ήταν κάτι που για χρόνια το συζητούσαμε. Και αυτό είναι κάτι που άρχισε να προχωρά. Συγκεκριμένα, στον Δήμο Ρήγα Φεραίου υπάρχουν δύο εκτάσεις δημοτικής περιουσίας, για τις οποίες ξεκινήσαμε να συνεργαζόμαστε για την αξιοποίησή τους.
Πρόκειται για τις δημοτικές εκτάσεις στο Αερινό και μία μεγαλύτερη στον Άγιο Γεώργιο Φερών.
Έτσι, σε επικοινωνία με τη Δημοτική Αρχή, ξεκίνησε συνεργασία με την ΕΤΒΑ, που ανέλαβε τη χρηματοδότηση της μελέτης σκοπιμότητας για την αξιοποίηση των εκτάσεων αυτών.
Μελέτη που κατατέθηκε την προηγούμενη περίοδο. Μελέτη που δίνει έμφαση στο σενάριο που θέλει:
– Τη δημιουργία ενός μεικτού εμπορευματικού κέντρου στο Αερινό, προσανατολισμένου στη διακίνηση αγρο-κτηνοτροφικών και διατροφικών προϊόντων και τη γενικότερη διαμετακομιστική εξυπηρέτηση.
– Τη δημιουργία μιας πρότυπης βιο-οικονομικής περιοχής στον Άγιο Γεώργιο, προσανατολισμένης στις κατευθύνσεις της κυκλικής οικονομίας, της βιοοικονομίας, των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και της διατροφικής τεχνολογίας.
Πρόκειται για περιοχές που σχετίζονται με την υπό μελέτη νέα σιδηροδρομική χάραξη, άλλωστε προβλέπεται και στάση στο Αερινό, κοντά στο χώρο που προορίζεται για το εμπορευματικό κέντρο.

Το πολιτικό αεροδρόμιο της Κεντρικής Ελλάδος

Το τέταρτο συστατικό αυτής της αναπτυξιακής δικτύωσης είναι το πολιτικό αεροδρόμιο της Κεντρικής Ελλάδος στη Νέα Αγχίαλο.
Ένα αεροδρόμιο, με σύγχρονες υποδομές, το οποίο έχουμε καταφέρει να ενταχθεί και στο δίκτυο των εσωτερικών πτήσεων και αναφέρομαι στην πτήση Βόλος – Ηράκλειο.
Ένα αεροδρόμιο που, μαζί και με τα άλλα 21 περιφερειακά αεροδρόμια υπό το Υπερταμείο, έχει εισέλθει, πλέον, σε διαδικασία αξιοποίησης, μετά από αρκετό καιρό στασιμότητας.
Προς αυτή την κατεύθυνση, την αμέσως επόμενη περίοδο θα παρουσιαστεί η πρόταση αξιοποίησης των αεροδρομίων από το Υπερταμείο, σε μία λογική συνεργασίας και σύμπραξης με τον ιδιωτικό τομέα.
Μία πρόταση αξιοποίησης που θα περιλαμβάνει και το αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου, εστιάζοντας όχι μόνο στην επιβατική και τουριστική του δραστηριότητα, αλλά και στην εμπορευματική του δραστηριότητα – δραστηριότητα cargo.
Είναι σημαντικό να κρατήσουμε το τελευταίο, διότι δεν υπάρχει άλλο cargo αεροδρόμιο στη χώρα.
Όλα αυτά είναι βασικά συστατικά της αναπτυξιακής προοπτικής της Μαγνησίας.
Το λιμάνι, ο σιδηρόδρομος, οι βιομηχανικές και επιχειρηματικές περιοχές, το εμπορευματικό κέντρο, το αεροδρόμιο, είναι υποδομές ανάπτυξης που αξιοποιούνται, βελτιώνονται και επεκτείνονται την τελευταία περίοδο.
Είναι η περίοδος που όλα όσα ήταν στη σφαίρα των συζητήσεων ή των προθέσεων, τώρα μπαίνουν σε τροχιά υλοποίησης.
Και το κρίσιμο είναι πως όλα αυτά μπαίνουν σε τροχιά υλοποίησης με βάση ένα συνεκτικό σχέδιο.
Η μία εξέλιξη συμπληρώνει την άλλη. Δεν την παραβλέπει.
Δεν την ακυρώνει, όπως γινόταν στο παρελθόν.
Τα πρώτα, σημαντικά, λοιπόν βήματα έχουν γίνει για να καταστεί η Μαγνησία ένας διαμετακομιστικός κόμβος με διεθνή εμβέλεια.
Ένας οραματικός στόχος, εφικτός πλέον.
Ένας στόχος που θα επιτρέψει – εάν συνεχίσουμε με την ίδια προσήλωση – στο τέλος της δεκαετίας, το 2030, η Μαγνησία:
– Να έχει προσελκύσει πολλές, τόσο εγχώριες, όσο και ξένες, ιδιωτικές επενδύσεις.
– Να έχει αυξήσει αισθητά την απασχόληση, με διατηρήσιμες και καλές θέσεις εργασίας.
– Να ενδυναμώσει περαιτέρω την εξωστρέφεια της οικονομικής και παραγωγικής της δραστηριότητας.
– Να διαμορφώσει συνθήκες κοινωνικής και οικονομικής ευημερίας για όλες και όλους και, κυρίως, για τις επόμενες γενιές.

Ο Π. Λιαργκόβας

Ο καθηγητής Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και πρόεδρος του Κέντρου προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών κ. Παναγιώτης Λιαργκόβας τόνισε πως η ανάπτυξη της Μαγνησίας την επόμενη δεκαετία θα πρέπει να είναι συνολική για όλους τους πυλώνες που διαθέτει. Πρέπει να υπάρχει μια διασύνδεση δραστηριοτήτων ανάμεσα στο λιμάνι, το σιδηροδρομικό δίκτυο και το εμπορευματικό κέντρο που θα δημιουργηθεί. Στην Ελλάδα έχουμε το πρόβλημα πως υπάρχουν νησίδες ανάπτυξης που είναι αποκομμένες μεταξύ τους, ενώ θα έπρεπε να συνδέονται».
Ο ίδιος συμπλήρωσε πως το λιμάνι του Βόλου θα κάνει τη διαφορά για την περιοχή στην επόμενη δεκαετία. «Το λιμάνι μπορεί να εξελιχθεί σε έναν εμπορευματικό κόμβο και να συνδεθεί με το σιδηρόδρομο. Μάλιστα υπάρχουν αυτή την περίοδο οι πόροι από το ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ για να αναβαθμιστούν οι υποδομές. Και σε μια τέτοια προοπτική τα οφέλη θα είναι πολλαπλά όχι μόνο για τον νομό Μαγνησίας, αλλά για όλη τη χώρα. Θα έλεγα πως είναι η χρυσή ευκαιρία με τους υπάρχοντες ευρωπαϊκούς πόρους για να αναβαθμιστεί το λιμάνι».

Ο Σπ. Νιαβής

Από την πλευρά του ο επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Μηχανικών Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Σπύρος Νιαβής ανέφερε μεταξύ άλλων πως «στην περιοχή μας υλοποιούνται και σχεδιάζονται σειρά επενδύσεων σε μεταφορικές υποδομές. Το μεγαλύτερο πρόβλημα μέχρι σήμερα ήταν ότι ενώ η Μαγνησία διαθέτει σημαντικούς μεταφορικούς κόμβους, η διασύνδεσή αυτών και η σύνδεσή τους με τα εθνικά και διεθνή μεταφορικά δίκτυα ήταν περιορισμένη. Επενδύσεις όπως η σιδηροδρομική σύνδεση της ΒΙΠΕ του Αλμυρού με το αεροδρόμιο και το λιμάνι του Βόλου, η σύνδεση του λιμένα του Βόλου με τη ΒΙΠΕ της πόλης και η ηλεκτροκίνηση της σιδηροδρομικής γραμμής Βόλου-Λάρισας θα βελτιώσουν σημαντικά την κατάσταση, αναβαθμίζοντας τον ρόλο της περιοχής στον τομέα των μεταφορών. Το κρίσιμο σε αυτή τη διαδικασία είναι να αποφευχθούν λάθη του παρελθόντος όπου υποδομές που αναμενόταν να επιλύσουν το πρόβλημα της μεταφορικής σύνδεσης της περιοχής τελικά μετατράπηκαν οι ίδιες σε πρόβλημα προς επίλυση, καθώς δεν απέδωσαν τα αναμενόμενα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το αεροδρόμιο Νέας Αγχιάλου για το οποίο γίνονται μακροχρόνιες προσπάθειες από τους τοπικούς φορείς για την καλύτερη αξιοποίησή του. Αντίθετα, απαιτείται η ενσωμάτωση και παρακολούθησή τους μέσα σε ένα συνολικό στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης συνδυασμένων μεταφορών στην περιοχή. Αυτό θα συμβάλλει στην περαιτέρω αξιοποίηση των υπαρχόντων υποδομών και θα δημιουργήσει μεγαλύτερα πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα προς την κοινωνία της Μαγνησίας, αλλά και της Θεσσαλίας, γενικότερα».

e-thessalia.gr
sidirodromikanea.blogspot.com