Μάλαγα, Πόρτο, Μασσαλία, Γένοβα, Γκντανσκ και Ριέκα έχουν κοινά χαρακτηριστικά με την Πάτρα. Αλλες μεγαλύτερες πόλεις, άλλες μικρότερες, αλλά σίγουρα με έτοιμες υποδομές για να κρατούν το εμπόριο.
Απόστολος Αναστασόπουλος
Η συζήτηση για το τρένο στην Πάτρα κρατάει χρόνια και τις τελευταίες ημέρες φούντωσε ξανά λόγω της άρνησης της Κομισιόν να χρηματοδοτήσει το έργο υπόγειας διέλευσης από το Ρίο έως τον Αγιο Διονύσιο, κάτι που αποτελεί αίτημα της πόλης.
Στην εφημερίδα «Πελοπόννησος» αναρωτηθήκαμε τι έχουν κάνει άλλες πόλεις της Ευρώπης, πότε το έχουν κάνει αλλά και τι γίνεται στις σιδηροδρομικές γραμμές. Επιλέξαμε έξι πόλεις από χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, που μπορούσαν ή μπορούν να αντλήσουν οικονομικούς πόρους από χρηματοδοτικά προγράμματα.
Επιπλέον, άλλα κοινά σημεία με την Πάτρα είναι πως όλες διαθέτουν παραλιακό μέτωπο, σιδηροδρομική γραμμή παράλληλα με την ακτογραμμή σε μεγάλο μήκος, αλλά και λιμάνι το οποίο αξιοποιείται για εμπορευματικές μεταφορές.
Μάλαγα, Πόρτο, Μασσαλία, Γένοβα, Γκντανσκ και Ριέκα είναι οι έξι πόλεις που αναλογικά θα μπορούσαν να θεωρηθούν πως είναι παρόμοιες πόλεις με την Πάτρα. Ωστόσο, συμπερασματικά φαίνεται ότι υπάρχουν δύο «ταχύτητες» καθώς οι παραδοσιακά ισχυρές χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης έχουν ωφεληθεί και έχουν αναπτύξει ξεχωριστό υπόγειο δίκτυο σιδηροδρόμου με άλλες γραμμές για εμπορεύματα.
ΜΑΛΑΓΑ (ΙΣΠΑΝΙΑ): Πρόσφατα απέκτησε μετρό
Η παραλιακή πόλη της Ισπανίας με πληθυσμό περίπου 500.000 κατοίκων έχει αρκετά κοινά χαρακτηριστικά με την Πάτρα. Πρόκειται για μια πόλη με μεγάλο παραλιακό μέτωπο, αλλά το τρένο δεν κινείται σε όλη τη διαδρομή του παραλιακά, και διασχίζει την πόλη μέχρι το λιμάνι. Η διέλευση του τρένου εντός πόλης γίνεται υπογείως και σε απόσταση περίπου 6-7 χιλιομέτρων, εκτός αστικού ιστού, η γραμμή αναδύεται στην επιφάνεια.
Με βάση αναφορές και δημοσιεύματα στο διαδίκτυο, το λιμάνι της πόλης έχει υποδομές για μεταφορά φορτίων, ενώ δέχεται και αρκετά κρουαζιερόπλοια. Η γραμμή του υπόγειου τρένου εγκαινιάστηκε το καλοκαίρι του 2014 και υπάρχουν δύο διαδρομές.
Η μεγάλη υπόγεια γραμμή έχει μήκος 6.7 χιλιόμετρα, ενώ στη συνέχεια η γραμμή αναδύεται στην επιφάνεια και συνδέεται με το Εθνικό δίκτυο σιδηροδρόμων.
Ο τελευταίος υπόγειος σταθμός της μίας γραμμής, ο οποίος βρίσκεται σε απόσταση μικρότερη του χιλιομέτρου από τη θάλασσα, είναι αυτός που εξυπηρετεί και το γήπεδο μπάσκετ της πόλης, το φημισμένο Παλάθιος ντε λος Ντεπόρτες. Για να το φέρουμε στα μέτρα μας, είναι σαν να αναδύεται η γραμμή στον Καστελλόκαμπο της Μάλαγα.
ΠΟΡΤΟ (ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ): Αλλού πολίτες, αλλού εμπορεύματα
Περίπτωση που έχει πολλά κοινά χαρακτηριστικά με την Πάτρα είναι αυτή του Πόρτο της Πορτογαλίας. Πόλη 215.000 κατοίκων (σ.σ. μόνο στην πόλη, όχι σε όλη τη μητροπολιτική περιοχή), με τεράστιο θαλάσσιο μέτωπο που βρέχεται από τον Ατλαντικό, το Πόρτο διαθέτει υπόγειο σιδηρόδρομο έξι γραμμών (!) και δεκάδων στάσεων που άνοιξε για πρώτη φορά το 2002 και από τότε επεκτείνεται διαρκώς.
Η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Πορτογαλίας είναι μια από τις βιομηχανοποιημένες περιοχές της χώρας, κάτι που έχει βοηθηθεί από το μεγάλο λιμάνι της και το ανεπτυγμένο δίκτυο συγκοινωνιών.
Μέσω του σιδηροδρόμου μεταφέρονται εμπορεύματα σε όλη τη χώρα αλλά και την υπόλοιπη Ιβηρική χερσόνησο. Το Πόρτο διαθέτει ξεχωριστό σιδηροδρομικό δίκτυο για τη μεταφορά εμπορευμάτων και η πόλη εξυπηρετείται από το υπόγειο τρένο, ενώ για τις μετακινήσεις σε άλλες πόλεις, περιμετρικά της οικιστικής ζώνης έχει χαραχθεί το σιδηροδρομικό δίκτυο σε μια ακτίνα περίπου 7 χιλιομέτρων από το κέντρο. Στο ιστορικό κέντρο της πόλης λειτουργούν και γραμμές τραμ.
ΓΚΝΤΑΝΣΚ (ΠΟΛΩΝΙΑ): Αναβάθμιση γραμμών και τραμ
Στα νότια παράλια της Βαλτικής θάλασσας βρίσκεται η πολωνική πόλη Γκντάνσκ με το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας. Στην μητροπολιτική περιοχή ζουν περισσότεροι από ένα εκατ. άνθρωποι και η πόλη είναι η τέταρτη σε πληθυσμό στη χώρα.
Σιδηροδρομικά το Γκντανσκ διαθέτει μεγάλο δίκτυο για να εξυπηρετεί τόσο τον εμπορικό λιμένα, αλλά και τις μετακινήσεις του πληθυσμού, αφού οι Πολωνοί από πάντα προτιμούσαν το τρένο για τις μετακινήσεις τους από πόλη σε πόλη.
Σύμφωνα με αναφορές στα τοπικά μέσα ενημέρωσης από το 2017 έχουν ξεκινήσει εργασίες εκσυγχρονισμού του κεντρικού σταθμού της πόλης και των γύρω δικτύων, ωστόσο φαίνεται ότι δεν υπήρξαν σκέψεις για υπογειοποίηση μέρους των γραμμών. Αλλωστε, οι πολίτες εξυπηρετούνται με το τραμ που λειτουργεί απ’ άκρη σ’ άκρη της πόλης, το οποίο είναι το βασικό μέσο μαζικής μεταφοράς στο Γκντανσκ.
ΜΑΣΣΑΛΙΑ (ΓΑΛΛΙΑ): Μητρόπολη με αναπτυσσόμενο δίκτυο
Η αρχόντισσα του γαλλικού Νότου διαθέτει υπόγεια γραμμή σιδηροδρόμου για τις ανάγκες της πόλης εδώ και περισσότερα από 40 χρόνια και από πέρυσι απέκτησε και δεύτερη υπόγεια γραμμή.
Ωστόσο όπως φαίνεται στους χάρτες του επίγειου και του υπόγειου σιδηροδρόμου, για τις μεταφορές εμπορευμάτων χρησιμοποιείται το τρένο και για τις μεταφορές επιβατών σε μεγάλο βαθμό το μετρό.
Στην πόλη ζουν περίπου 800.000 κάτοικοι, ενώ στο ιστορικό κέντρο υπάρχει και ανεπτυγμένο δίκτυο τραμ. Με βάση αναφορές σε γαλλικά ΜΜΕ μέχρι το 2030 θα έχει εγκαινιαστεί και τρίτη υπόγεια γραμμή για τις ανάγκες της πόλης.
ΓΕΝΟΒΑ (ΙΤΑΛΙΑ): Κάτω απ’ τη γη από το ’90
Η πόλη με το μεγάλο εμπορευματικό λιμάνι της βόρειας Ιταλίας των περίπου 500.000 κατοίκων έχει δίκτυο σιδηροδρόμων από τις αρχές του προηγούμενου αιώνα. Η πρώτη υπόγεια γραμμή άνοιξε για τις ανάγκες του Παγκοσμίου Κυπέλου ποδοσφαίρου το 1990 και είχε μήκος 2.5 χιλιόμετρα. Σήμερα, η υπόγεια διέλευση έχει μήκος λίγο περισσότερο από 7,1 χιλιόμετρα.
Η ανάπτυξη του υπόγειου δικτύου έχει γίνει περιμετρικά του λιμανιού και βγαίνει προς το βορρά ώσπου ανεβαίνει στην επιφάνεια της γης σε δυτικό προάστιο της πόλης. Ωστόσο, για τις ανάγκες του λιμανιού υπάρχει ξεχωριστή γραμμή που συνδέει το λιμάνι με την κεντρική σιδηροδρομική γραμμή της Γένοβα και στη συνέχεια με το υπόλοιπο δίκτυο.
ΡΙΕΚΑ (ΚΡΟΑΤΙΑ): Επίγειο τρένο δίπλα στη θάλασσα
Πάρα πολλά κοινά χαρακτηριστικά έχει η πόλη της Ριέκα στην Κροατία των 120.000 κατοίκων. Είναι η πόλη με το μεγαλύτερο εμπορευματικό λιμάνι της χώρας και σιδηροδρομικό δίκτυο κατά μήκος της ακτογραμμής της πόλης. Η διέλευση των τρένων γίνεται επίγεια σε όλο το μήκος της διαδρομής.
Η Ριέκα πέρα από το εμπορικό της λιμάνι, αξιοποιείται σε μεγάλο βαθμό και τουριστικά καθώς πρόκειται για μία από τις ομορφότερες πόλεις της χώρας, ενώ παράλληλα διαθέτει και εξαιρετικές παραλίες που αποτελούν πόλο έλξης για ντόπιους και τουρίστες.
Αυτή την εποχή, το δίκτυο της χώρας εκμοντερνίζεται αλλά δεν υπάρχουν βλέψεις για υπογειοποιήσεις εντός της Ριέκα. Κυρίως, τα έργα που γίνονται έχουν να κάνουν με την αναβάθμιση των γραμμών.
pelop.gr
sidirodromikanea.blogspot.com