Κατά το προσεχές φθινόπωρο αναμένεται να ολοκληρωθεί το πρώτο «πακέτο» με τις μελέτες στις οποίες θα βασιστούν τα έργα, συνολικής εκτιμώμενης αξίας 4 δισ. ευρώ, που προωθεί η ΕΡΓΟΣΕ με το μοντέλο του ανταγωνιστικού διαλόγου, μέσω των οποίων ο σιδηροδρομικός φορέας και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών φιλοδοξούν να συνδέσουν βασικούς λιμένες της Ελλάδας με το κυρίως δίκτυο.
Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Τουλάχιστον αυτό προσδοκούν οι αρμόδιες αρχές αν και γνωρίζουν ότι πλέον «η μπάλα έχει περάσει στο γήπεδο» των κοινοπραξιών που καλούνται να επιταχύνουν τους ρυθμούς σε μια δύσκολη βέβαια συγκυρία όπου παράλληλα «τρέχουν» και άλλα έργα ή διαδικασίες που απαιτούν κεφάλαια και ανθρώπινο δυναμικό.
Οι πρώτες μελέτες
Σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ ευελπιστεί να έχει «στα χέρια της» μελέτες για τουλάχιστον 3 ή ακόμα και 4 έργα, επί συνόλου 6, τον προσεχή Σεπτέμβριο-Οκτώβριο, με τις υπόλοιπες να αναμένονται το προσεχές διάστημα. Οι μελέτες αυτές, βάσει του μοντέλου που προωθούνται τα έργα, θα εκπονηθούν από τα (3 ή 4 σε μια περίπτωση διαγωνισμού) σχήματα που διεκδικούν τα σιδηροδρομικά projects, «πατώντας» πάνω σε προμελέτες που έδωσε ο φορέας στους ενδιαφερόμενους. Η ΕΡΓΟΣΕ με τους συμβούλους της, θα ελέγξει τις μελέτες και θα προκρίνει αυτή που θεωρεί ως βέλτιστη λύση, δίχως να αποκλείεται και συνδυασμός λύσεων και μελετών. Όπως σημείωναν πηγές της αγοράς, το πρώτο «πακέτο» μελετών αφορά σε έργα που σχετίζονται με τη σύνδεση των λιμένων της Πάτρας, της Αττικής (Λαύριο, Ραφήνα) και της Θεσσαλονίκης, δίχως να αποκλείεται να έχουμε πρόοδο και για μέρος έργου στη Β. Ελλάδα (Θεσσαλονίκη-Καβάλα).
Τα σχήματα
Υπενθυμίζεται ότι τα έργα διεκδικούν κατά βάση 3 κοινοπραξίες, οι ΑΒΑΞ - Alstom, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - Intrakat και ΕΛΛΑΚΤΩΡ - Μυτιληναίος, και για τα 6 projects, αν και στο τελευταίο, το μικρότερο (σύνδεση ΟΛΘ), είχαν δώσει το παρών 4 σχήματα καθώς ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Intrakat συμμετείχαν αυτόνομα.
Βέβαια, τα χρονοδιαγράμματα πάντα είναι σχετικά σε τέτοιες διαδικασίες μεγάλου μεγέθους, απαιτητικές που γίνονται με νέο μοντέλο, ωστόσο, η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ υπό τον κ. Χρ. Βίνη κινείται με «υψηλές στροφές» και ευελπιστεί το φθινόπωρο να έχει τα πρώτα αποτελέσματα. Κατά το στάδιο του διαλόγου, που είναι ήδη σε ισχύ, θα καθοριστεί η βέλτιστη τεχνική λύση και θα αξιοποιηθούν όλες οι διαθέσιμες μελέτες. Η εκπόνηση των απαιτούμενων οριστικών μελετών θα ολοκληρωθεί από τον Ανάδοχο εκάστου έργου, ο οποίος θα προκύψει από την διαγωνιστική διαδικασία. Σημειώνεται ότι η συμμετοχή στο διάλογο αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για τη συμμετοχή των προεπιλεγέντων στο επόμενο στάδιο (υποβολή δεσμευτικών προσφορών).
Η χρηματοδότηση
Η παράδοση των μελετών από τα σχήματα έχει ιδιαίτερη σημασία όχι μόνο γιατί θα αποκαλύψει το τεχνικό σκέλος των έργων. Αλλά και γιατί θα «ανοίξει τον δρόμο» ώστε η ΕΡΓΟΣΕ να «κλειδώσει» τη χρηματοδότηση, με τη διαδικασία αυτή να γίνεται σταδιακά, δηλαδή, θα ζητούνται πόροι αναλόγως της παράδοσης των μελετών.
Οι σύμβουλοι
Στο σημείο αυτό αξίζει να προσθέσουμε ότι ήδη η ΕΡΓΟΣΕ κινείται και στην κατεύθυνση της αναζήτησης και εξεύρεσης 6 (projects) +1 (construction) managers, που θα έχουν υποστηρικτικό ρόλο στα 6 έργα του ανταγωνισμού διαλόγου αλλά και στο «μέτωπο» των «ανοιχτών εργολαβιών». Ηδη «έτρεξε» και ολοκληρώθηκε διαγωνισμός για «Τεχνικό Σύμβουλο για την υποστήριξη της ΕΡΓΟΣΕ στην υλοποίηση των διαδικασιών διαγωνισμού επιλεγμένων έργων με Ανταγωνιστικό Διάλογο και των απαιτούμενων υποστηρικτικών μελετών και δράσεων» (σχεδόν 7-8 εκατ. ευρώ). Το αντικείμενο του Τεχνικού Συμβούλου περιλαμβάνει την υποστήριξη του Αναθέτοντος Φορέα καθ’ όλη τη διάρκεια των διαγωνισμών των έργων του Ανταγωνιστικού Διαλόγου, σε θέματα αξιολόγησης μελετών, επιλογής τεχνικών μελετητικών λύσεων και σύνθεσης αυτών, καθώς και για την υποστήριξη στην εκπόνηση των απαιτούμενων υποστηρικτικών μελετών.
Να σημειωθεί, όπως έχει αποκαλύψει από καιρό το insider.gr, ότι το «πακέτο» των 6+1 συμβούλων που θα παίξουν σημαντικό ρόλο καθ’ όλη τη διαδικασία των έργων ανέρχεται σε περίπου 200 εκατ. ευρώ και κατά πληροφορίες αναμένεται άμεσα η προκήρυξη σχετικού διαγωνισμού για τους συμβούλους, μέσα στο καλοκαίρι, ενδεχομένως και εντός Ιουνίου – Ιουλίου.
Ο διάλογος
Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα μόλις η ΕΡΓΟΣΕ ανακοίνωσε ότι «στη δεύτερη φάση προχωρούν οι διαγωνισμοί για τα έξι σημαντικά σιδηροδρομικά έργα του Ανταγωνιστικού Διαλόγου, ύψους 4 δισ. ευρώ, που θα αναβαθμίσουν τον εμπορικό και στρατηγικό ρόλο των βασικών λιμένων της χώρας. Το Δ.Σ. της ΕΡΓΟΣΕ ενέκρινε τα τεύχη πρόσκλησης συμμετοχής σε διάλογο και για τα έξι έργα, οπότε ξεκινά επίσημα το στάδιο Β.I της επόμενης φάσης, που αφορά στη διενέργεια διαλόγου με τους υποψήφιους αναδόχους».
Πρόκειται για τα έξι κομβικά έργα που θα συντελέσουν στην αναβάθμιση της διασυνοριακής διασύνδεσης της Ελλάδας με τη νοτιοανατολική Ευρώπη και στη σύνδεση των βασικών λιμένων της χώρας με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Είναι τα έργα που αφορούν τη σύνδεση των λιμένων της Πάτρας, του Λαυρίου, της Ραφήνας, του 6ου προβλήτα του λιμένα Θεσσαλονίκης, αλλά και της Καβάλας μέσω της κατασκευής της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης – Τοξοτών (ανατολική σιδ. Εγνατία) καθώς και την αναβάθμιση της σύνδεσης της Αλεξανδρούπολης με το Ορμένιο και τα Ελληνοβουλγαρικά σύνορα.
Η ΕΡΓΟΣΕ αφού επιλέξει τις λύσεις που ανταποκρίνονται κατά τον βέλτιστο τρόπο στις ανάγκες του κάθε έργου, θα εκκινήσει το επόμενο στάδιο της διαγωνιστικής διαδικασίας, για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών. Κριτήριο ανάθεσης των συμβάσεων αποτελεί η πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά με βάση τη βέλτιστη σχέση ποιότητας – τιμής, η οποία εκτιμάται βάσει κριτηρίων, που συνδέονται με το αντικείμενο της υπό ανάθεσης σύμβασης.
Υπενθυμίζεται ότι τα έργα του ανταγωνιστικού διαλόγου είναι:
-Αναβάθμιση υφιστάμενης με διπλασιασμό και εγκατάσταση σηματοδότησης- ETCS και ηλεκτροκίνησης της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο με προϋπολογισμό 1,07 δισ. ευρώ.
-Κατασκευή νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη - Τοξότες με προϋπολογισμό 1,68 δισ. ευρώ.
Σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα λιμένα Θεσσαλονίκης & κατασκευή προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης με προϋπολογισμό 53,4 εκατ. ευρώ.
-Κατασκευή νέας προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα από τον κόμβο Κορωπίου έως το Λαύριο και τον λιμένα Λαυρίου με προϋπολογισμό 390,5 εκατ. ευρώ.
-Κατασκευή νέας προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής για τη σύνδεση της Ραφήνας και του λιμένα Ραφήνας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο με προϋπολογισμό 308,6 εκατ. ευρώ.
-Ολοκλήρωση της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο - Πάτρα στο τμήμα Ρίο - νέος λιμένας Πατρών με προϋπολογισμό 476,5 εκατ. ευρώ.