Κυριακή 8 Μαΐου 2022

Το τρένο Κωνσταντινούπολη-Τεχεράνη-Ισλαμαμπάντ κόλλησε ξανά λόγω οικονομικής διαμάχης.

Το τέταρτο τρένο ITI με προορισμό την Κωνσταντινούπολη έχει κολλήσει στα σύνορα με το Ιράν για περισσότερο από ένα μήνα. Αναχώρησε από το Πακιστάν στις 28 Μαρτίου και έφτασε στο Ταφτάν στα σύνορα με το Ιράν στις 29 Μαρτίου. Έκτοτε, δεν έχει προχωρήσει λόγω μιας οικονομικής διαμάχης μεταξύ των Τούρκων και Πακιστανών διαμεταφορέων που εμπλέκονται στην υπηρεσία.

Νίκος Παπατόλιος


Τα δύο μέρη διαφωνούν για ένα περιθώριο κέρδους. Συγκεκριμένα, η τουρκική ναυλομεταφορέας ισχυρίζεται ότι οι Πακιστανοί αντίστοιχοι τους χρωστούν περίπου 34.000 ευρώ. Για λογαριασμό τους, οι Πακιστανοί διαμεταφορείς ισχυρίζονται ότι οι Τούρκοι ομόλογοί τους προσπαθούν να αποκτήσουν μεγαλύτερο μερίδιο κέρδους.

Εν τω μεταξύ, οι αποστολείς αναζητούν απεγνωσμένα μια λύση, καθώς πολλοί από αυτούς είχαν στείλει τα προϊόντα τους στα τέλη Φεβρουαρίου και εξακολουθούν να είναι κολλημένοι στο Ιράν. Τα παράπονά τους έφτασαν ακόμη και στα αυτιά της Γραμματείας του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας (ECO) στην Τεχεράνη. Την πληροφορία αυτή μοιράζεται η πακιστανική εφημερίδα Dawn.

Ευθύνη η αχίλλειος πτέρνα της υπηρεσίας

Η έλλειψη ευθύνης από τους εταίρους που εμπλέκονται στο τρένο ITI φαίνεται να είναι το κύριο ζήτημα που εμποδίζει την ανάπτυξη της υπηρεσίας. Πέρυσι, η έναρξη λειτουργίας της υπηρεσίας αναβλήθηκε πολλές φορές. Οι αποστολείς που βασίζονται στην υπηρεσία κατηγόρησαν τους Πακιστανούς διαμεταφορείς για έλλειψη διαφάνειας, ζητήματα επικοινωνίας και έλλειψη αξιοπιστίας, καθώς καθυστέρησαν την εκκίνηση του τρένου χωρίς προφανή λόγο.

Εκ μέρους τους, οι Πακιστανοί διαμεταφορείς εξήγησαν ότι το κεντρικό ζήτημα της υπηρεσίας ήταν οι κυρώσεις των ΗΠΑ που επιβλήθηκαν στο Ιράν και η έλλειψη ασφαλιστικής κάλυψης για τρίτους. Ωστόσο, αυτό ήταν ένα γνωστό πρόβλημα από την αρχή και ο διαμεταφορέας μπορούσε να ενημερώσει επαρκέστερα τους συνεργάτες του.

Άλλωστε, στα τέλη Δεκεμβρίου του 2021, το πρώτο τρένο ITI αναχώρησε, με τους σκεπτικιστές να αμφισβητούν εάν αυτό ήταν ένα δρομολόγιο μίας χρήσης ή ένα σταθερό και συχνό. Κατά την υποδοχή του τρένου στην Κωνσταντινούπολη, ο Τούρκος υπουργός Μεταφορών έσπευσε να διαβεβαιώσει τους ενδιαφερόμενους ότι η υπηρεσία θα συνεχίσει να λειτουργεί, θα γίνει σταθερή και θα επεκταθεί ακόμη και στην Ευρώπη.

Λίγους μήνες αργότερα, αυτό δεν ισχύει. Αντίθετα, η υπηρεσία αντιμετωπίζει λίγο πολύ τα ίδια προβλήματα με το 2021, καθιστώντας την μη βιώσιμη και σίγουρα μη ελκυστική για τους πελάτες. Άλλωστε, ήταν ο πρόεδρος του Πακιστανικού Συνδέσμου Εμπορευμάτων, Aasim Siddiqui, που δήλωσε πριν από κάποιο μήνα ότι το τρένο ITI «ποτέ δεν ήταν και δεν θα είναι ποτέ βιώσιμο, κυρίως λόγω των κυρώσεων των ΗΠΑ».

Αλλά οι κυρώσεις δεν φαίνεται να είναι το κύριο ζήτημα εδώ. Είναι, λοιπόν, η έλλειψη εξουσίας και η ανεπαρκής παρακολούθηση των διαδικασιών διαφάνειας που καθιστούν το τρένο ITI προβληματικό και κρατά τους πελάτες του σε αναμονή, ενώ κινδυνεύει και το φορτίο.

railfreight.com
sidirodromikanea.blogspot.com