Σάββατο 14 Μαΐου 2022

Πάνε να γκρεμίσουν τη σιδηροδρομική γέφυρα στον Εύηνο. Ως «έγκλημα» χαρακτηρίζεται από τους τοπικούς φορείς.


Ως «έγκλημα» χαρακτηρίζεται απο τους τοπικούς φορείς η πρόθεση ισοπέδωσης της ιστορικής γέφυρας, που χτίστηκε πριν 130 χρόνια, για να διευκολυνθεί ο εργολάβος στην κατασκευή της οδικής
Πέρα από τα όριά τους είναι πλέον οι κάτοικοι γύρω από τις εκβολές του Ευήνου (Γαλατάς, Περιθώρι, Ευηνοχώρι κ.α), καθώς πέντε μήνες μετά την κατάρρευση της οδικής γέφυρας στην παλαιά εθνική οδό Αντιρρίου – Ιωαννίνων, όχι μόνο δεν υπάρχει η παραμικρή λύση για την αποκατάσταση της συγκοινωνίας, αλλά οι αρμόδιοι ετοιμάζονται να ισοπεδώσουν και την ιστορική σιδηροδρομική γέφυρα.

Γιάννης Μακρυγιάννης

Παρά την παρέμβαση και το ενδιαφέρον που επέδειξε η ίδια η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, αλλά και οι όμοροι δήμοι Ναυπάκτου και Μεσολογγίου παρακολουθούν αμήχανα, ου μην και αδιάφορα τις κινήσεις του υπουργείου Μεταφορών, το οποίο φαίνεται να αφήνει την γέφυρα αυτή στην τύχη της. Η σιδηροδρομική γέφυρα, η οποία είναι 130 ετών και αποτελεί αξιοθέατο της περιοχής, υπέστη κι αυτή ζημιές στις νεροποντές της 12ης Δεκεμβρίου. Αντί όμως να επισκευαστεί στο μεσοδιάστημα και παρότι υπήρξαν σχετικές δεσμεύσεις από την Περιφέρεια, ώστε να αξιοποιηθεί στη συνέχεια ως προσωρινή λύση για τις οδικές μετακινήσεις – η περιοχή βιώνει έναν τερατώδη και απάνθρωπο αποκλεισμό – μέχρι να κατασκευαστεί η νέα οδική γέφυρα σε δύο και πλέον χρόνια, υπάρχουν πιέσεις να… γκρεμιστεί οριστικά!


Σύμφωνα με πληροφορίες, η εργολαβική εταιρία που αναλαμβάνει την κατασκευή της νέας οδικής γέφυρας ζητά να πέσει η σιδηροδρομική γέφυρα, ώστε να έχει, λέει, πιο άνετο περιβάλλον για τα έργα, που θα κάνει! Και οι πιέσεις αυτές έχουν βρει ευήκοα ώτα στο υπουργείο Μεταφορών, παρότι γεννάται ένα εύλογο ερώτημα: πώς είναι δυνατόν το 1965 που κατασκευάστηκε η οδική γέφυρα με τα μέσα της εποχής μάλιστα, η σιδηροδρομική γέφυρα να μην αποτελούσε εμπόδιο για το έργο αυτό, αλλά τώρα, το 2022 με τα σύγχρονα μέσα που διαθέτουν οι εταιρίες, να είναι πρόβλημα για τις εργασίες η ύπαρξή της; Ε

Το υπουργείο Πολιτισμού και οι αρμόδιες υπηρεσίες του θα έπρεπε να διασφαλίσουν και να διαμηνύσουν προς κάθε κατεύθυνση ότι η σιδηροδρομική γέφυρα, ως πολιτιστικό σημείο της περιοχής, δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται με όρους αγοραίας επιχειρηματικής συμπεριφοράς. Και να θεωρείται ένα πολιτιστικό μνημείο τέτοιου είδους, ως μία αναλώσιμη συνθήκη, αντί για ένα χρέος που οφείλει πλέον να παραδίδει η μία γενιά στην επόμενη, διαφυλάσσοντας την κληρονομιά και τα διαχρονικά αποτυπώματα της τοπικής κοινωνίας και της περιοχής. Σημειωτέον ότι η κυρία Μενδώνη είχε ενημερωθεί αναλυτικά για τη σημασία του μνημείου και την αναγκαιότητα προστασίας του από τον πρώην βουλευτή Αιτωλοακαρνανίας, επί σειρά ετών υπουργό Μεταφορών και υφυπουργό ΠΕΩΔΕ Χρίστο Βερελή, ο οποίος, ειρήσθω εν παρόδω, κατάγεται και από τον Γαλατά.

Όσο για την προσωρινή λύση, που χρειάζονται οι κάτοικοι των χωριών, εξελίσσεται ένας τραγέλαφος με την περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, το υπουργείο Υποδομών και τους δήμους Ναυπάκτου και Μεσολογγίου να παίζουν την κολοκυθιά, κοροϊδεύοντας τους πάντες. Παρότι είχαν εγκριθεί 2 εκατομμύρια ευρώ για να τη διάσωση της σιδηροδρομικής γέφυρας και την αξιοποίησή της μεταβατικά για την κυκλοφορία των αυτοκινήτων, των γεωργικών μηχανημάτων και της δημόσιας συγκοινωνίας, το σχέδιο εγκαταλείφθηκε εν κρυπτώ και εμφανίστηκαν άλλες φαεινές ιδέες, όπως η κατασκευή ενός πρόχειρου περάσματος μέσα από το ποτάμι, τώρα που δεν κατεβάζει νερό λόγω καλοκαιριού. Πέρα από την προχειρότητα, τίθεται και το ερώτημα τι θα γίνει όταν θα αρχίσει να βρέχει, αλλά μάλλον η αναμονή απάντησης είναι μάταιη.


Το πρόβλημα με τον αποκλεισμό των χωριών και την δυσχέρεια επικοινωνίας τους με τα αστικά κέντρα του Μεσολογγίου, του Αγρινίου και όλη την περιοχή δυτικότερα, φάνηκε με το τρομερό ατύχημα πρόσφατα, όταν άγρια άλογα της Βαράσοβας χτύπησαν και τραυμάτισαν σοβαρά δύο νεαρά παιδιά στο Κρυονέρι Γαλατά, αλλά και λίγο αργότερα με μία πυρκαγιά που ξέσπασε στην περιοχή. Στις δύο αυτές περιπτώσεις το ΕΚΑΒ και η Πυροσβεστική χρειάστηκαν 45 ολόκληρα λεπτά να φτάσουν στον τόπο του ατυχήματος, αφού χρειάστηκαν να κάνουν ένα ολόκληρο κύκλο, που τριπλασιάζει την απόσταση του Μεσολογγίου από τον Γαλατά. Ευτυχώς για τα δύο παιδιά η καθυστέρηση αυτή δεν απέβη μοιραία, αλλά ο τρόμος έχει εμφιλοχωρήσει στην τοπική κοινωνία, η οποία στενάζει και οικονομικά. Όποιος κάτοικος θέλει να μετακινηθεί, αναγκάζεται να χρησιμοποιεί την Ιόνια Οδό, δεν οποία δεν καταβάλει μεν διόδια, αλλά δαπανά δυσανάλογο και δυσβάστακτο ποσό, ειδικά εάν οι υποχρεώσεις του είναι καθημερινές.

Ενδεικτική ίσως της νοοτροπίας με την οποία αντιμετωπίζει το πρόβλημα η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας είναι η φράση, που φέρεται να εκστόμισε ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης Θανάσης Μαυρομάτης (και στενός συνεργάτης του περιφερειάρχη Νεκτάριου Φαρμάκη) όταν ρωτήθηκε σχετικά για το έργο του προσωρινού περάσματος, λέγοντας κυνικά «δεν μου απαιτείται συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για να το υλοποιήσω»! Κι αυτό παρότι το περιφερειακό συμβούλιο είχε συζητήσει για την ανάγκη να βρεθεί λύση μέχρι τέλος Απριλίου με αρχές Μαΐου.

Μέσα σε αυτές τις συνθήκες που προκαλούν οργή στους κατοίκους ο επικεφαλής της Συντονιστικής Επιτροπής Αγώνα Κώστας Σκαρέλος, συγκάλεσε νέα σύσκεψη για το Σάββατο, 14 Μαΐου (ώρα 19:00) στην πλατεία της Κοινότητας Γαλατά. Μία μέρα νωρίτερα, την Παρασκευή το απόγευμα η Συντονιστική θα έχει σχετική συνάντηση με τον βουλευτή της ΝΔ Κώστα Καραγκούνη στο Γραφείο του, στο Μεσολόγγι.

protothema.gr
sidirodromikanea.blogspot.com