Αυστηρές ρήτρες για τα ανεκτέλεστα δρομολόγια και διασφαλίσεις για επενδύσεις εκ μέρους της εταιρίας θα περιλαμβάνει η νέα σύμβαση του Ελληνικού Δημοσίου με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την κάλυψη των δρομολογίων της λεγόμενης άγονης σιδηροδρομικής γραμμής, την ώρα που στο τραπέζι της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών βρίσκεται και η αναστολή της εξαίρεσης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από βασικά άρθρα του Ευρωπαϊκού Κανονισμού για τα δικαιώματα των επιβατών, στα οποία συμπεριλαμβάνονται και οι προκαταβολές αποζημίωσης ύψους 21.000 ευρώ σε περίπτωση τραυματισμού ή θανάτου επιβάτη.
Ο σιδηρόδρομος, ο οποίος φαίνεται ότι αποτελεί τον μεγάλο «ασθενή» στο κεφάλαιο των μεταφορών, έχει μπει στο μικροσκόπιο του υπουργείου με τις κινήσεις προτεραιότητας να περιλαμβάνουν την ολοκλήρωση επειγουσών εργολαβιών, την προετοιμασία του μεγάλου ΣΔΙΤ για την ανάταξη και συντήρηση του δικτύου, αλλά και τις προσλήψεις που προετοιμάζονται για τον ΟΣΕ, ο οποίος εδώ και δεκαετίες δεν έχει ανανεώσει το προσωπικό του.
Η νέα σύμβαση με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Στα τέλη του μήνα λήγει και η δεύτερη παράταση της σύμβασης του Ελληνικού Δημοσίου με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την εκτέλεση των δρομολογίων άγονης γραμμής έναντι 50 εκατομμυρίων ευρώ το χρόνο, η οποία, πάντως, έχει μάλλον αφήσει αλγεινές εντυπώσεις στις τοπικές κοινωνίες, καθώς πολλά απ΄αυτά τα δρομολόγια παραμένουν έως και σήμερα συχνά ανεκτέλεστα.
Η νέα σύμβαση θα εξασφαλίζει στην ιδιωτική ΤΡΑΙΝΟΣΕ μια 15ετία συνέχειας με την ετήσια «προικοδότηση», την οποία όμως επισημαίνει στο ethnos.gr ο γενικός γραμματέας Μεταφορών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, Γιάννης Ξιφαράς, θα πρέπει να την ... κερδίσουν.
«Η νέα σύμβαση θα είναι μεν για 10 συν 5 έτη με την ίδια αποζημίωση, αλλά με μία πολύ διαφορετική λογική: αυτή των εκτελεσμένων τρενοχιλιομέτρων και έναν πολύ αυστηρό μηχανισμό παρακολούθησης της υλοποίησής της. Ο λόγος, για τον οποίο η ανανέωση θα είναι 15ετής είναι πολύ συγκεκριμένος. Από τα 50 εκ. ευρώ το χρόνο, τα 19 θα γυρνούν στον ΟΣΕ για τέλη χρήσης και τα 10 στη ΓΑΙΑΟΣΕ ως μίσθωμα για το τροχαίο υλικό. Παράλληλα θα συμφωνηθεί η ολοκλήρωση επενδύσεων για νέα τρένα, για την αναβάθμιση των ψηφιακών συστημάτων και τη συντήρηση του υφιστάμενου τροχαίου εξοπλισμού. Πρακτικά, το μεγαλύτερο κομμάτι της σύμβασης θα γυρνά είτε στο Δημόσιο είτε σε επενδύσεις», σημειώνει ο κ. Ξιφαράς.
Οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των δύο πλευρών έχουν ουσιαστικά ολοκληρωθεί πλην κάποιων λεπτομερειών και τις προσεχείς ημέρες αναμένεται η σύμβαση να σταλεί για έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο.
Αυτό στο οποίο δίνεται ιδιαίτερη σημασία είναι ο μηχανισμός παρακολούθησης του εκτελεσμένου έργου. Στην περίπτωση που το συμφωνηθέν έργο δεν εκτελείται, θα προβλεφθούν ρήτρες. Η φιλοσοφία είναι ότι για δρομολόγια, τα οποία δεν εκτελέστηκαν με υπαιτιότητα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, εκτός της μη πληρωμής του αναλογούντος αντιτίμου, θα καθοριστούν και πρόσθετες χρηματικές ποινές. Στόχος είναι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να τηρεί τη σύμβαση με τη μεγαλύτερη δυνατή ακρίβεια, καθώς σε διαφορετική περίπτωση αυτό θα έχει αντίκτυπο και στα έσοδά της.
Στο τραπέζει η εξαίρεση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τον Ευρωπαικό Κανονισμό δικαιωμάτων επιβατών
Την ίδια στιγμή και στον απόηχο των επιδόσεων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην πρόσφατη κακοκαιρία Ελπίς, κατά τη διάρκεια της οποίας αποκλείστηκαν σε διάφορα σημεία του δικτύου εκατοντάδες επιβάτες πέντε αμαξοστοιχιών, δευτερες σκέψεις γίνονται ήδη στο υπουργείο ως προς την αναγκαιότητα εξαίρεσης της σιδηροδρομικής εταιρίας από τον Ευρωπαικό Κανονισμό Δικαιωμάτων των Επιβατών.
Υπενθυμίζεται ότι, όπως είχε ήδη γράψει το ethnos.gr, η τωρινή ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών υπέγραψε την τρίτη διαδοχική εξαίρεση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από πολύ σημαντικές υποχρεώσεις αποζημίωσης και κάλυψης εξόδων των επιβατών, οι οποίες απορρέουν από τον Κανονισμό. Η απόφαση εξαιρεί την εταιρία έως το 2024, αλλά στο υπουργείο ήδη σκέφτονται να ...σφυρίξουν τη λήξη της νωρίτερα.
Η βάση της λογικής της εξαίρεσης ήταν, σύμφωνα με το υπουργείο, το γεγονός ότι υπήρχαν ανοιχτά ζητήματα με την κατάσταση της σιδηροδρομικής υποδομής.
«Εκτιμούμε ότι πολλά απ΄αυτά είτε λύθηκαν στο χρονικό διάστημα που μεσολάβησε από την υπογραφή της απόφασης εξαίρεσης ή λύνονται τους προσεχείς μήνες με την ολοκλήρωση σημαντικών έργων, όπως η σηματοδότηση, το το ETCS (σ.σ. Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Αμαξοστοιχιών, το οποίο καθιστά δυνατή τη διαβίβαση στον μηχανοδηγό πληροφοριών αλλά και τον έλεγχο τήρησης της επιτρεπόμενης ταχύτητας, ώστε να μην μπορεί να την υπερβεί), κάποια κομμάτια ηλεκτροκίνησης. Αυτό είναι αιτία και αφορμή για να ξαναβρεθεί το θέμα της εξαίρεσης στο τραπέζι νωρίτερα από το 2024» υπογραμμίζει ο κ. Ξιφαράς.
Η ανάταξη και συντήρηση του δικτύου προϋπόθεση για να λειτουργήσει σωστά ο σιδηρόδρομος
Το α΄ τρίμηνο του 2023 αναμένεται να υπάρχει ανάδοχος για το «γιγάντιο» έργο μέσω ΣΔΙΤ της ανάταξης και συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου προυπολογισμού 1,3 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Η ωρίμανσή του έχει διαχωριστεί γεωγραφικά σε τρία τμήματα με δεδομένες τις διαφορετικές ανάγκες καθενός απ΄αυτά.
Το τμήμα της Βόρειας Ελλάδας για παράδειγμα θα προχωρήσει πρώτο καθώς είναι το πλέον «ταλαιπωρημένο» και κατά συνέπεια έχει και τη μεγαλύτερη ανάγκη για έργα ανάταξης.
Τα άλλα δύο τμήματα αφορούν το δίκτυο της Κεντρικής Ελλάδας και της Πελοποννήσου. Ειδικά το δεύτερο επειδή περιλαμβανει νεώτερα έργα, εμφανίζει κυρίως ανάγκες συντήρησης χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δε θα χρειαστούν καθόλου έργα ανάταξης.
Μέχρι τα έργα αυτά να αποδώσουν καρπούς ο ΟΣΕ θα χρειαστεί να συνεχίσει να επεμβαίνει με στοχευμένες εργολαβίες συντήρησης και ανάταξης καθώς τόσο οι ανθρώπινοι όσο και οι οικονομικοί πόροι είναι περιορισμένοι.
Οι προσλήψεις
Ωστόσο για να λειτουργήσει ο σιδηρόδρομος μέχρι να αποδώσει το γιγάντιο έργο των ΣΔΙΤ, αλλά και να καταστεί δυνατό να ξανανοίξουν σταδιακά οι βασικοί από τους δεκάδες σταθμούς που κλείνουν ο ένας μετά τον άλλον λόγω έλλειψης προσωπικού, απαιτείται η ενίσχυση του προσωπικού του ΟΣΕ. Οι τελευταίες μαζικές προσλήψεις είχαν γίνει τη δεκαετία του ΄80 με αποτέλεσμα οι συχνότερα υπογραφόμενες αποφάσεις στον Οργανισμό να είναι τα τελευταία χρόνια αυτές των συνταξιοδοτήσεων.
Μαζί με τους αποχωρήσαντες εργαζομένους έχει ήδη χαθεί τεχνογνωσία δεκαετιών, η οποια ήδη κοστίζει στον ελληνικό σιδηρόδρομο, καθώς οι παλαιότεροι δεν είχαν νεώτερους στους οποιους να μεταδώσουν την εμπειρία τους.
Για την ενίσχυση του προσωπικού του δημόσιου ΟΣΕ, ο οποίος έχει την ευθύνη της υποδομής, προχωρεί η πρόσληψη 120 ατόμων. Θα αφορά νέες προσλήψεις εργαζομένων, οι οποίοι θα καλύψουν ειδικότητες κλειδούχων και σταθμαρχών. Θα ακολουθηθεί η γρήγορη διαδικασία ελέγχου από το ΑΣΕΠ, η οποία ακολουθήθηκε και στις προσλήψεις στις συγκοινωνιακές εταιρίες που προηγήθηκαν.
Ταυτόχρονα το υπουργείο συζητά και ορισμένες μετατάξεις από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, εγχείρημα, πάντως, του οποίου η νομική δυνατότητα ολοκλήρωσης αυτήν την περίοδο διερευνάται. Πρόκειται για περίπου 70 άτομα, για τα οποία θα βγουν προσκλήσεις και θα είναι εργαζόμενοι, οι οποίοι είχαν προσληφθεί στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ μέσω ΑΣΕΠ όσο αυτή ήταν υπό τον έλεγχο του Δημοσίου. Παρόλα αυτά σήμερα οι άνθρωποι αυτοί απασχολούνται σε μία ιδιωτική εταιρία και μένει να φανεί εάν νομικά μπορεί να σταθεί η μετάβασή τους στον κρατικό ΟΣΕ με τη διαδικασία της μετάταξης.
ethnos.gr
sidirodromikanea.blogspot.com