Τετάρτη 16 Φεβρουαρίου 2022

Αποκομμένη από το σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο η Ηλεία

Επιμένει ο ΟΣΕ στην διατήρηση της υπάρχουσας μετρικής γραμμής

Το περιβόητο Ρίο-Νέος Λιμένας Πάτρας εάν δεν «πνιγεί» θα ολοκληρωθεί το 2030…

Αποκομμένη από το σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο της υπόλοιπης χώρας θα παραμείνει η Ηλεία, τουλάχιστον μέχρι το τέλος της δεκαετίας, όπως προκύπτει από τη Διοίκηση του ΟΣΕ, που επιμένει στην διατήρηση της υπάρχουσας μετρικής γραμμής.

Του Μιχάλη Δημητρόπουλου

Ο Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ κ. Θανάσης Κοτταράς, με νέες του δηλώσεις στο ypodomes.com ουσιαστικά επανέλαβε όσα είχε αναφέρει στην «ΠΡΩΤΗ», στις 4 Φεβρουαρίου 2022, για δημοπράτηση έργου 50 εκατ. ευρώ στην υπάρχουσα μετρική γραμμή Κάτω Αγαχιά-Πύργος μήκους 78 χιλιομέτρων. Οι σταθμοί που προβλέπεται να επαναλειτουργήσουν μετά την Κάτω Αχαγιά είναι οι: Σαγέικα, Λάππα, Βάρδα, Κουρτέσι, Λεχαινά, Ανδραβίδα, Καβάσιλα, Γαστούνη, Αμαλιάδα, Προφήτη Ηλία, Σκουροχώρι και τερματικός ο σταθμός του Πύργου.

Επίσης τόνισε πως στα προς εκτέλεση έργα θα περιλαμβάνεται και η πρώτη φάση κανονικοποίησης της γραμμής. Η κανονικοποίηση της γραμμής όμως εξαρτάται όπως έχουμε αναδείξει στην «ΠΡΩΤΗ» από την ολοκλήρωση του περιβόητου Ρίο-Νέος Λιμένας Πάτρας. Μάλιστα, ο κ. Κοτταράς στις νέες του δηλώσεις στο ypodomes.com, ανέφερε πως το δίκτυο αναμένεται να «κουμπώσει» στο νέο λιμάνι της Πάτρας προς το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας! Δηλαδή, μέχρι το 2030 απαρχαιωμένο τρένο στην Ηλεία…

Η υπόγεια διέλευση στην Πάτρα «πνίγεται»

Και όλα αυτά εάν όντως προχωρήσει το Ρίο-Νέος Λιμένας Πάτρας. Εκεί όμως υπάρχουν αρκετοί αστερίσκοι. Πρόσφατα, η εφημερίδα «Πελοπόννησος» αποκάλυψε πως σε άτυπη συνεργασία που είχαν ΟΣΕ και Υπουργείο με μελετητική Ομάδα Γεωλόγων, αφού εκτίμησε κάποια πρώτα δεδομένα της νέας γραμμής του σιδηροδρόμου, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι δύσκολα αυτή θα μπορούσε να υπογειοποιηθεί, ακόμα και σε τμήματα που πολιτικά η κυβέρνηση τα έχει αποδεχθεί, αλλά και σ’ εκείνο (Κανελλοπούλου – νέο λιμάνι). Από μια πρόχειρη γεωλογική μελέτη, προέκυψε ότι σε πολλά σημεία υπάρχει μεγάλη ποσότητα υδάτων, που καθιστούν από «επίφοβο μέχρι και πλήρως απαγορευτικό» το υπόγειο πέρασμα της γραμμής. Το πρόβλημα γίνεται εντονότερο σε σημεία της χαραχθείσας γραμμής, πολύ κοντά στη θάλασσα, όπως στο επίμαχο, εντός του οικιστικού ιστού και παραλιακού μετώπου της Πάτρας!

«Ακόμα κι εκεί που έχει ειπωθεί να γίνει ημιυπόγεια γραμμή, πρόβλημα θα υπάρξει. Αν επιστρατευθούν δε τεχνικές κατασκευαστικές μέθοδοι προηγμένοι, τότε θα μιλάμε για υπερ-εκτόξευση του προϋπολογισμού του έργου και τότε, ζήτημα είναι αν θα εγκριθεί και χρηματοδοτηθεί το έργο», ανέφερε ενδεικτικά στην «Πελοπόννησο» ανώτερο στέλεχος του υπουργείου.

Από την πλευρά του ο Δήμος Πατρέων, με ανακοίνωσή του έκανε λόγο για «όψιμη ανακάλυψη τέτοιων ζητημάτων» και τόνισε πως: «Σε κάθε περίπτωση κάνουμε γνωστό ότι ο πατραϊκός λαός επιμένει στα δίκαια αιτήματά του για υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής από το Ρίο έως την Κανελλοπούλου. Τέτοιου είδους στοιχεία και άλλα που πιθανόν θα προκύψουν, δεν πρόκειται να αποπροσανατολίσουν, ούτε θα αποδυναμώσουν τον αγώνα μας για υπογειοποίηση και γραμμικό πάρκο στην επιφάνειά του».

Επίσης, ο Αντιδήμαρχος Έργων του Δήμου Πατρέων, Χρήστος Κορδάς, αρκέστηκε να πει: «Τι να πει η Ολλανδία και η Κίνα, που όλα είναι με επιχωματώσεις παραθαλάσσια; Δεν ανακάλυψαν την Αμερική. Έχουν δαπανηθεί εκατομμύρια για προμελέτες, ώστε να μη σκάψουν όπου να ‘ναι. Τεχνικά, δεν υπάρχει τίποτα αξεπέραστο… και προχωράμε. Υπάρχουν πράγματι τεχνικές δυσκολίες, κυρίως στο κύριο θαλάσσιο μέτωπο, αλλά δεν είναι κάτι μη αντιμετωπίσιμο».

ΑΒΑΞ και ΤΕΡΝΑ

Σε ότι αφορά την ηλεκτρονική αποσφράγιση των Φακέλων Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για τα έξι προς ανάθεση εμβληματικά σιδηροδρομικά έργα, που έγινε στις 4 Φεβρουαρίου, στο περιβόητο «Ολοκλήρωση της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο – Πάτρα στο τμήμα Ρίο – Νέος Λιμένας Πατρών», προϋπολογισμού 477.000.000.00 ευρώ, τα δύο υποψήφια σχήματα είναι τα εξής: ΕΝΩΣΗ ΑΒΑΞ Α.Ε. – ALSTOM Transport S.A. και ΕΝΩΣΗ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΤΕΡΝΑ.

«Δύσκολα θα γίνει…»

Ωστόσο, θα πρέπει να αναφέρουμε πως όπως έχει τονίσει ο κ. Κοτταράς στην «ΠΡΩΤΗ»: «Το έργο Ρίο-Νέος Λιμένας Πάτρας βρίσκεται σε πολύ αρχική φάση, χωρίς μελέτη, χωρίς έγκρισης χρηματοδότησης… Η άποψη μας είναι πως δύσκολα θα γίνει αυτό το έργο».

Η παρέμβαση Σπηλιόπουλου

Τέλος, θα πρέπει να αναφέρουμε πως ο επικεφαλής της ελάσσονος μειοψηφίας στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και πρώην Πρόεδρος και Διευθύνοντας Σύμβουλος του ΟΣΕ, κ. Κώστας Σπηλιόπουλος, στην προχθεσινή συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου ανέδειξε το θέμα με το πρωτοσέλιδο της «ΠΡΩΤΗΣ» ανά χείρας. Ζήτησε απαντήσεις από τον Περιφερειάρχη, αλλά ο Νεκτάριος Φαρμάκης δεν σχολίασε…

protinews.com.gr
sidirodromikanea.blogspot.com