Διαγωνισμοί, διεργασίες και εξελίξεις σε ένα ευρύ… σιδηροδρομικό «μέτωπο» σε όλη την χώρα συνολικής αξίας άνω των 4,5 δισ. ευρώ προωθούνται από την ΕΡΓΟΣΕ, υπό τον CEO, Χρ. Βίνη, και το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, που σχεδιάζουν τη διετία 2022 – 2024 να «στήσουν» νέα εργοτάξια σε Πελοπόννησο, Κεντρική και Βόρεια Ελλάδα. Στην παρούσα φάση, και δίχως να παραγνωρίζονται άλλες «ανοιχτές συμβάσεις» ή και διαγωνισμοί που θα βγούνε προσεχώς, η ΕΡΓΟΣΕ έχει επικεντρωθεί σε 6+6 έργα – συμβάσεις και διαγωνιστικές διαδικασίες.
Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Λόγω μεγέθους, τόσο σε αριθμό όσο και σε συνολικό προϋπολογισμό, τα 6 projects που προχωρούν με ανταγωνιστικό διάλογο, εύλογο είναι να κεντρίζουν το ενδιαφέρον. Την Παρασκευή νωρίς το μεσημέρι, ολοκληρώθηκε στα γραφεία της ΕΡΓΟΣΕ η ηλεκτρονική αποσφράγιση των Φακέλων Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για τα έξι προς ανάθεση εμβληματικά σιδηροδρομικά έργα, με τη διαδικασία να συγκεντρώνει μεγάλο ενδιαφέρον, καθώς στα υποψήφια σχήματα περιλαμβάνονται σημαντικές εταιρίες του μελετητικού και κατασκευαστικού κλάδου της Ελλάδας και του εξωτερικού. Τα σιδηροδρομικά έργα, συνολικού προϋπολογισμού 4 δισ. ευρώ, αναβαθμίζουν τον εμπορικό και στρατηγικό ρόλο των βασικών λιμένων της χώρας, ενισχύουν τη διασυνοριακή σιδηροδρομική σύνδεση με τα Βαλκάνια και τη νοτιοανατολική Ευρώπη και αναβαθμίζουν το διεθνή ρόλο της Ελλάδας.
Όπως είχε αναδείξει το insider, φακέλους εκδήλωσης ενδιαφέροντος υπέβαλαν τρία υποψήφια σχήματα, ήτοι οι ΑΒΑΞ Α.Ε. – ALSTOM Transport S.A., ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – INTRAKAT και ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε. - ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε., για 5 από τα 6 έργα. Και ειδικότερα για τα:
Ολοκλήρωση νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο – Πάτρα στο τμήμα Ρίο – Νέος Λιμένας Πατρών, 477.000.000 ευρώ.
-Κατασκευή νέας προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα από τον κόμβο Κορωπίου έως το Λαύριο και τον λιμένα Λαυρίου, 391.000.000 ευρώ.
-Κατασκευή νέας προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής για τη σύνδεση Ραφήνας και λιμένα Ραφήνας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο, 309.000.000 ευρώ.
-Κατασκευή νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Τοξότες, 1.688.180.000 ευρώ.
-Αναβάθμιση της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής με διπλασιασμό, εγκατάσταση σημ/σης-ETCS και ηλεκτρ/σης στο τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, 1.078.300.000 ευρώ.
-Για το έκτο έργο που αφορά στη σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα λιμένα Θεσσαλονίκης και την κατασκευή προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης (53,5 εκατ. ευρώ), φακέλους εκδήλωσης ενδιαφέροντος υπέβαλαν τέσσερα υποψήφια σχήματα, όπως ανέφερε το insider, ήτοι οι: ΑΒΑΞ Α.Ε. - ALSTOM Transport S.A., ΤΕΡΝΑ Α.Ε., ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε. - ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. και INTRAKAT Α.Ε.
Στο επόμενο στάδιο της διαγωνιστικής διαδικασίας, η Επιτροπή Διεξαγωγής Διαγωνισμού, θα ελέγξει σε κλειστές συνεδριάσεις της το περιεχόμενο των Φακέλων Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος των υποψηφίων, και θα συντάξει σχετικά πρακτικά αξιολόγησης, με τα οποία θα εισηγείται την πρόκριση των υποψηφίων που πληρούν τα Κριτήρια Ποιοτικής Επιλογής στη Β’ φάση των διαγωνισμών. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, αυτή η διαδικασία θα χρειαστεί μια περίοδο διμήνου, ώστε σε βάθος μετά χρόνου και εντός του έτους να προχωρήσει ο ανταγωνιστικός διάλογος, με στόχο να υποβληθούν τελικές προσοφρές στο πρώτο τρίμηνο του 2023, να προκύψουν μετά ανάδοχοι και να εκκινήσουν εργασίες στα τέλη του 2023 (με αρχές 2024).
Κατά συνέπεια, οι διαγωνισμοί αυτοί προσέλκυσαν το ενδιαφέρον όλων των μεγάλων εγχώριων σχημάτων του χώρου των υποδομών που προχώρησαν κατά βάση σε μεταξύ τους συνεργασίες (θα απαιτηθεί και πάροχος). Είχε προηγηθεί πάντως η διεκδίκηση ενός άλλου «πακέτου» έργων, τεσσάρων αυτή τη φορά, μικρότερου βέβαια συνολικού ύψους, περίπου 374 εκατ. ευρώ. Το δίμηνο Οκτωβρίου – Νοεμβρίου 2021 οι ισχυροί όμιλοι διεκδίκησαν και κέρδισαν 4 διαγωνισμούς, όπως και τότε είχε αναδείξει το insider σε σχετικό του θέμα για το πρώτο σιδηροδρομικό «crash test». Αυτά τα έργα αναμένεται στο προσεχές δίμηνο να «περάσουν» για έλεγχο από το Ελεγκτικό Συνέδριο ώστε στη συνέχεια να πάρουν τον δρόμο για τη Βουλή και την υπογραφή των συμβάσεων.
Υπενθυμίζεται ότι τότε, το κοινό σχήμα των ΤΕΡΝΑ – Μυτιληναίου είχε μειοδοτήσει σε 2 έργα, καθώς αναδείχθηκε προσωρινός μειοδότης στους δύο μεγαλύτερους σε προϋπολογισμό διαγωνισμούς του τρένου προς την Πάτρα (στο τμήμα Ροδοδάφνη-Ρίο και στην κατασκευή συστήματος ηλεκτροκίνησης και αντιθορυβικών ηχοπετασμάτων στο τμήμα Κιάτο – Ροδοδάφνη), συνολικού ύψους σχεδόν 260 εκατ. ευρώ (84 εκατ. + 175 εκατ.), επί εκτιμώμενου προϋπολογισμού 374 εκατ. ευρώ αθροιστικά για τα 4 έργα. για τη νέα σιδηροδρομική γραμμή Κιάτο-Πάτρα, στο τμήμα Ροδοδάφνη-Ρίο (κατασκευή σιδηροδρομικών σταθμών και στάσεων, επιδομής, ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης, ETCS, τηλεπικοινωνιών και Η/Μ εγκαταστάσεων στη σήραγγα Παναγοπούλας) προϋπολογισμού 175 εκατ. ευρώ, με έκπτωση περίπου 8,3%.
Η ΑΒΑΞ μειοδότησε στο έργο ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης και ETCS της υφιστάμενης μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα και κατασκευή νέας παρακαμπτηρίου γραμμής στον σιδηροδρομικό σταθμό Σοφάδων, αρχικού προϋπολογισμού 72,8 εκατ. ευρώ. Η δε Intrakat, σε κοινοπραξία με την εταιρεία Σιδηροδρομικά Έργα, μειοδότησε στον διαγωνισμό των υπολειπόμενων εργασιών σιδηροδρομικής υποδομής, επιδομής και ηλεκτροκίνησης στον σιδηροδρομικό σταθμό Αθηνών και τη σύνδεσή του με το μετρό (η δεύτερη φάση του σιδηροδρομικού σταθμού Αθηνών), ύψους 42,1 εκατ. ευρώ.
Πηγαίνοντας σε ένα άλλο έργο, στο σιδηροδρομικό τμήμα «Θεσσαλονίκη-Ειδομένη (ΑΒΑΞ – Alstom, με ΦΠΑ στα 56,7 εκατ. ευρώ), προ ημερών ο υφυπουργός Υποδομών, κ. Καραγιάννης, μίλησε για αυτό στην αρμόδιας επιτροπή της Βουλής όπου τόνισε ότι η συνολική προθεσμία περάτωσης όλων των εργασιών και της παράδοσης στην ΕΡΓΟΣΕ έχει ορισθεί στους 36 μήνες, ενώ για επιπλέον 36 μήνες έχει ορισθεί και η συνολική διάρκεια του χρόνου υποχρεωτικής συντήρησης κι εγγύησης των έργων. Στα στοιχεία που κάνουν το έργο σημαντικό είναι, μεταξύ άλλων: Η εγκατάσταση νέου συστήματος σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης ηλεκτρονικού τύπου, που θα αντικαταστήσει το υφιστάμενο σύστημα, η σηματοτεχνική εξασφάλιση της πλευρικής προστασίας της ανοικτής γραμμής του τμήματος Πολύκαστρο – Παιονία – Ειδομένη η αντικατάσταση ή εγκατάσταση 41 αλλαγών τροχιάς με νέες, σε εντοπισμένους σταθμούς του τμήματος, για την εύρυθμη λειτουργία του συστήματος σηματοδότησης, η κατασκευή έργων επιδομής νέας παρακαμπτηρίου γραμμής, μήκους 2,275 χιλιομέτρων περίπου, στην περιοχή του Μικρού Δάσους, η εγκατάσταση δικτύου οπτικών ινών και δικτύου τηλεπικοινωνιών, για τη μετάδοση των δεδομένων σηματοδότησης και ηλεκτροκίνησης, η εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης στην περιοχή του Μικρού Δάσους.
Τέλος, να αναφέρουμε ότι θεωρητικά είναι… θέμα χρόνου να «πέσουν» οι υπογραφές για το έργο ηλεκτροκίνησης – σηματοδότησης της σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισα - Βόλος (Intrakat) της ΕΡΓΟΣΕ, με τη σύμβαση να έχει εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο και να έχει παρουσιαστεί από τη Βουλή. Το αρχικό κόστος του έργου ήταν με 82,89 εκατ. ευρώ (66,84 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ). Το έργο ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης και αναβάθμισης με ETCS θα αναβαθμίσει θεαματικά την σιδηροδρομική γραμμή που συνδέει τις δύο μεγάλες θεσσαλικές πόλεις και σύμφωνα με τις προδιαγραφές θα εγκατασταθεί ηλεκτροκίνηση τύπου τρόλεϊ, για ταχύτητες μέχρι και 120 χλμ./ώρα. Η διαδρομή ανάμεσα στον Βόλο και την Λάρισα, μαζί με τις ενδιάμεσες στάσεις, θα μειωθεί στα 40 λεπτά και παράλληλα θα λειτουργήσει και η προαστιακή σύνδεση μεταξύ Βόλου και Θεσσαλονίκης με συνολικό χρόνο διαδρομής μόλις 1 ώρα και 40 λεπτά.
insider.gr
sidirodromikanea.blogspot.com