Μπορεί ο ΟΣΕ στην παρούσα φάση να εστιάζει σε «ανοιχτά μέτωπα» με αυξημένο ειδικό βάρος για τον ίδιο και το δίκτυο, όπως η αναβάθμισή του ή και ο εκσυγχρονισμός του ίδιου του Οργανισμού (το insider έχει αναδείξει τέτοιες δράσεις – μεταρρυθμίσεις και μέσω ΣΔΙΤ και Ταμείου Ανάκαμψης), ωστόσο, στα ευρύτερα σχέδιά του είναι και η αξιοποίηση του δικτύου στην Πελοπόννησο. Ο ΟΣΕ, υπό τον επικεφαλής του, Σπ. Πατέρα, προωθεί μελέτη με σκοπό να αξιοποιηθεί το υπάρχον μετρικό δίκτυο της Πελοποννήσου για τουριστικούς, και όχι μόνο, σκοπούς.
Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Ουσιαστικά, μελετάει την ανάπτυξη του μετρικού δικτύου στην Πελοπόννησο, όχι όμως τόσο για μεταφορά επιβατών και εμπορευμάτων καθώς η χρηματοδότηση για την αναβάθμισή του είναι ιδιαίτερα δύσκολο να εξασφαλιστεί, όσο για λόγους που έχουν προαστιακή, τουριστική, πολιτιστική δράση και διάσταση, δεδομένου ότι δεν μπορούν να κινηθούν στις υφιστάμενες «γραμμές» τρένα με υψηλές ταχύτητες. Να έχει δηλαδή το δίκτυο έναν προαστιακό χαρακτήρα σύνδεσης μεταξύ των τοπικών κοινωνιών της Πελοποννήσου και ταυτόχρονα να «δέσει» με μια αναπτυξιακή τουριστική λογική, ενώ σε έναν βαθμό να έχει τη δυνατότητα να συνδέεται και με τις ΒΙ.ΠΕ.
Στον ΟΣΕ έχουν «λοκάρει» περιοχές όπως το Διακοφτό και τα Καλάβρυτα, η Καλαμάτα, το Άργος, η Πάτρα και ο Πύργος κ.α. αν και ακόμα τα σχέδια είναι σε πρώιμο στάδιο ενώ προωθείται και μελέτη σκοπιμότητας για το κατά πόσο είναι εφικτό να εξασφαλιστεί χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Μέσα στο α' εξάμηνο του 2022 αναμένεται να ξεκινήσουν και οι διαδικασίες για την επαναλειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής Πάτρα Πύργος, καθώς η διοίκηση του ΟΣΕ αναμένει την έναρξη της προγραμματικής περιόδου 2021 - 2027 για να το εντάξει σε κωδικό και να επισημοποιήσει τη χρηματοδότηση του έργου.
Για παράδειγμα, όσον αφορά στα Καλάβρυτα, κατά πληροφορίες στην τελική ευθεία εισέρχεται η χάραξη της επέκταση (5 χλμ.) του ιστορικού Οδοντωτού, από Καλάβρυτα μέχρι Μονή Αγίας Λαύρας, για περαιτέρω τουριστική ανάπτυξη της περιοχής. Παράλληλα τρέχει η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων της υφιστάμενης γραμμής, που δεν είχε γίνει από λειτουργίας της το 1896, με δημόσια διαβούλευση μέχρι τις 17 Φεβρουαρίου, οπότε και θα καταφανούν οι απαιτούμενες απαλλοτριώσεις, όπως και οι οικονομικές αξιώσεις ιδιοκτητών, όπως και πιθανών δικαστικών προσφυγών κατά της χάραξης. Σύμφωνα με στοιχεία το τρενάκι εξυπηρετεί, σε ετήσια βάση, 120.000 130.000 επιβάτες. Εκτιμάται πως τα συνολικά έσοδα είναι έως 1,5 εκατ. ευρώ και το ετήσιο κόστος συντήρησης της τάξης των 400.000 ευρώ, όταν το νέο έργο ίσως ξεπεράσει τα 6 -7 εκατ. Μετά από 120 χρόνια συνεχούς λειτουργίας, σχεδιάζεται η επέκταση προς τη Μονή Αγίας Λαύρας και μελετάται να φτάσει κάποτε ακόμα και στο Χιονοδρομικό Κέντρο, με την ένταξή του σε φορέα εκμετάλλευσης τουριστικών τρένων.
Αναφορικά με το τμήμα Πάτρα – Πύργος, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει προβλεφθεί το ποσό των 50 εκατ. ευρώ για τη γραμμή, με δύο σενάρια να εξετάζονται προς υλοποίηση. Το πρώτο σενάριο, που θεωρείται και επικρατέστερο, είναι η αναβάθμιση της υπάρχουσας μετρικής γραμμής και το δεύτερο η αναβάθμιση μαζί με την άμεση δημιουργία υποδομών για την κανονικοποίηση της γραμμής, κάτι που όμως εξαρτάται άμεσα και από τις εξελίξεις στον σιδηρόδρομο της Πάτρας. Με βάση τις μελέτες που έχουν εκπονηθεί, το τρένο θα είναι η συνέχεια του προαστιακού Πάτρα - Κάτω Αχαΐα, απ' όπου θα ξεκινήσουν και οι εργασίες. Το συνολικό μήκος του άξονα του έργου είναι 78 χλμ. περίπου, στην όδευση περιλαμβάνει 113 μικρά και μεγάλα τεχνικά έργα και προβλέπει συνολικά δεκατέσσερις στάσεις και σταθμούς, εκ των οποίων οι έντεκα αφορούν την Ηλεία: Βάρδα, Κουρτέσι, Λεχαινά, Ανδραβίδα, Καβάσιλα, Γαστούνη, Αμπελόκαμπος, Αμαλιάδα, Άγιος Ηλίας, Σκουροχώρι, Πύργος. Στόχος του ΟΣΕ είναι το έργο να έχει δημοπρατηθεί ως το καλοκαίρι του 2022 και να παραδοθεί το 2024, αφού ο προβλεπόμενος χρόνος παράδοσης της αναβαθμισμένης σιδηροδρομικής γραμμής είναι από 18 έως 24 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης.
insider.gr
sidirodromikanea.blogspot.com