Αττικό Μετρό Α.Ε.
Το τέλος του 2021 έφερε και την ολοκλήρωση ενός έργου που είχε «στοιχειώσει» τον Πειραιά εδώ και 9 περίπου χρόνια. Η επέκταση του Τραμ παραδόθηκε στις 15 Δεκεμβρίου, ύστερα από δοκιμαστικά δρομολόγια δύο περίπου μηνών. Σε εκκρεμότητα βρίσκεται μόνο η παράδοση του τερματικού σταθμού της Ακτής Ποσειδώνος με τα δρομολόγια να φτάνουν προσωρινά ως τη στάση Αγία Τριάδα, μέχρι την ολοκλήρωση των εκεί εργασιών.
Αλέξανδρος Λιάρος
Κάπως έτσι ένα έργο που έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί από το 2015 παραδόθηκε 7 χρόνια αργότερα, μετά από πολλές καθυστερήσεις (για τις οποίες φυσικά κανείς δεν ανέλαβε την ευθύνη), αποτελώντας έτσι παράδειγμα προς αποφυγή για όλα τα μελλοντικά μεγάλα συγκοινωνιακά έργα.
Μετά από τον Πειραιά, η προσοχή στρέφεται προς το Ελληνικό καθώς αναμένουμε κάποια πληροφόρηση για το πότε έχει προγραμματιστεί η κατασκευή της κυκλικής επέκτασης με έξοδα του ιδιώτη επενδυτή. Πριν λίγες μέρες συγκεντρώσαμε επίσης σε ένα άρθρο όλα τα επόμενα έργα Τραμ τα οποία βρίσκονται υπό μελέτη ή γενικά έχουν σχεδιαστεί για το μέλλον, χωρίς κανένα από αυτά πάντως (πλην του Ελληνικού) να αναμένεται άμεσα.
Γραμμή 4
Σε εξέλιξη βρίσκονται οι πρόδρομες εργασίες στα περισσότερα εργοτάξια για το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του Μετρό. Πρόκειται για τις εργασίες των εργοταξιακών καταλήψεων, των παρακάμψεων δικτύων κοινής ωφέλειας και των αρχαιολογικών ερευνών που πρέπει να ολοκληρωθούν προκειμένου να ξεκινήσουν οι κύριες ανασκαφές.
Ιδιαίτερα όσον αφορά την κοπή ή μετακίνηση δέντρων από τα εργοτάξια, κομματικοί και άλλοι κύκλοι κρατούν στην επικαιρότητα τις σχετικές «αντιδράσεις πολιτών». Στο πρόσφατο ενημερωτικό δελτίο για την εξέλιξη των εργασιών από την Αττικό Μετρό επισημαίνεται πάντως ότι η εταιρεία σε συνεργασία με τους δήμους που θα φιλοξενήσουν τα εργοτάξια της γραμμής 4, έχει αναλάβει να μεταφυτεύσει το σύνολο των δέντρων που μπορούν να μεταφυτευτούν μετά από οργανωμένες μελέτες προστασίας αστικού πρασίνου σε χώρους που θα υποδειχθούν από τις αρμόδιες υπηρεσίες των δήμων.Έργα και στην Ακαδημίας για τη γραμμή 4. Πηγή: Αττικό Μετρό
Η πρώτη φάση των μεταφυτεύσεων έχει ήδη ξεκινήσει στα όρια του Δήμου Αθηναίων και αρκετά δέντρα έχουν μεταφερθεί στο φυτώριο του Δήμου, στην οδό Κανελλοπούλου δίπλα στο νοσοκομείο της Αεροπορίας (ΓΝΑ), χωρίς όμως η Αττικό Μετρό να δώσει την απαραίτητη δημοσιότητα στις ενέργειες αυτές, διατηρώντας σιγήν ισχύος για το ζήτημα.
Άλλες εξελίξεις σχετικά με τις εργασίες της γραμμής 4 που αναφέρει η Αττικό Μετρό περιλαμβάνουν τα εξής:
Εργοταξιακές περιφράξεις τοποθετήθηκαν στα νέα εργοτάξια στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας, στην Πλατεία Κολωνακίου, και έγινε επέκταση της περίφραξης στη Λεωφόρο Βεΐκου για την έναρξη πρόδρομων εργασιών των σταθμών «Αλεξάνδρα», «Κολωνάκια» και «Φρέαρ TBM Βεΐκου» αντίστοιχα.
Πολλοί ανδριάντες που βρίσκονται εντός εργοταξιακών χώρων έχουν ήδη συσκευαστεί ώστε να αποθηκευτούν προσωρινά σε φυλασσόμενους χώρους για να μεταφερθούν μελλοντικά σε νέες θέσεις που θα υποδειχθούν από τους εκάστοτε Δήμους. Η πρώτη απομάκρυνση του μαρμάρινου ολόσωμου ομοιόματος της Κυβέλης από τον «Στ. Ακαδημία» πραγματοποιήθηκε με επιτυχία με τη βοήθεια γερανοφόρου οχήματος και υπό την επίβλεψη του Τμήματος Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Δήμου Αθηναίων και στελέχη της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε.
Ολοκληρώθηκαν οι αρχαιολογικές εργασίες στο Φρέαρ TBM Κατεχάκη και ξεκίνησαν στα εργοτάξια των σταθμών «Κολωνάκι» και «Δικαστήρια» και συνεχίζονται στο «Φρέαρ Βεΐκου» και στο «Στ. Ακαδημία» με την εποπτεία των αντίστοιχων κατά τόπους αρμόδιων Εφορειών Αρχαιοτήτων με σκοπό την διερεύνηση, προστασία και ανάδειξη των αρχαιολογικών ευρημάτων. Επίσης στον «Στ. Ακαδημία» ανακαλύφθηκαν υπολείμματα της λίθινης θεμελίωσης του Δημοτικού Νοσοκομείου των Αθηνών «Ελπίς», τα οποία παρέμειναν in situ μετά την κατεδάφιση του κτηρίου το 1972 και θα απομακρυνθούν αφού προηγηθεί η πλήρης φωτογραφική τεκμηρίωση και η σχεδιαστική αποτύπωσή τους.
Δημιουργήθηκε νέα εξωτερική περιμετρική οδός στην βόρεια και δυτική πλευρά της Σχολής Εθνικής Άμυνας προς την Πλατεία Πρωτομαγιάς για την ασφαλή κίνηση και εξυπηρέτηση κατοίκων της περιοχής και των οχημάτων που συμμετέχουν σε εκδηλώσεις εορτασμών της Σχολής.
Συνεχίζονται οι εργασίες διάνοιξης γεωτρήσεων στους δήμους Αθηναίων, Καισαριανής, Ζωγράφου και Γαλατσίου. Οι συνηθέστεροι λιθογραφικοί τύποι που συναντώνται στην γραμμή 4Α είναι ο μεταψαμμίτης, ο μεταυϊλυόλιθος και ο αργιλικός σχίστης του Αθηναϊκού Σχιστόλιθου, συνήθως σε μεταξύ τους εναλλαγές. Κατά τη διάρκεια των γεωτρήσεων εκτελούνται πλήθος δοκιμών στο εργαστήριο και το πεδίο οι οποίες χρησιμοποιούνται για τον προσδιορισμό των γεωτεχνικών παραμέτρων σχεδιασμού του Έργου.
Γραμμή 3
Καθώς μπαίνουμε στη χρονιά κατά την οποία αναμένεται η παράδοση των τριών τελευταίων σταθμών της γραμμής 3 στον Πειραιά (τον Αύγουστο σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση), οι εργασίες μπαίνουν στην τελική ευθεία σε όλα τα εργοτάξια,
Σύμφωνα με την Αττικό Μετρό, η εξέλιξη των έργων τον τελευταίο μήνα του 2022 έχει ως εξής:
- Φρέαρ Τζαβέλα: Ολοκλήρωση μόνιμης επένδυσης φρέατος και συνδετήριας σήραγγας, κατασκευής ηχοαπορροφητικού σοβά, τοποθέτηση κιγκλιδωμάτων κλιμακοστασίου και η αποκατάσταση οδών Τζαβέλα και Λακωνίας, οι οποίες αποδόθηκαν στην κυκλοφορία. Σε εξέλιξη βρίσκεται τα αρχιτεκτονικά τελειώματα – βαφές κλιμακοστασίου (τοίχοι, δάπεδα).
- Σταθμός Μανιάτικα: Στο ανοιχτό όρυγμα του σταθμού έχει ολοκληρωθεί η μόνιμη επένδυση φρέατος, η κατασκευή μεσοτοιχιών στα όρια απαλλοτρίωσης του σταθμού, (επίπεδο οδού) και η αποκατάσταση επιφάνειας, (κατασκευή πεζοδρομίου) οδού Μαυρομιχάλη. Σε εξέλιξη βρίσκονται τα αρχιτεκτονικά τελειώματα – Βαφές στα επίπεδα -4, -3, -2, -1, τοποθέτηση μεταλλικών κατασκευών στο χώρο 3.12, τοποθέτηση μεταλλικών στηριγμάτων ψευδοροφών (πανέλων) στους τοίχους των κυρίων χώρων στο επίπεδο -1 του σταθμού η κατασκευή τοιχίων παρτεριών (επίπεδο οδού), του σταθμού και η αποκατάσταση επιφάνειας, (κατασκευή πεζοδρομίου) οδού Αιτωλικού.
- Στην κύρια σήραγγα του σταθμού, έχουν ολοκληρωθεί οι μεταλλικές επενδύσεις οροφής και πλαγιοκαλύψεις.
- Στα υπόγεια τμήματα ΝΑΤΜ του σταθμού έχει ολοκληρωθεί η τοποθέτηση γρανιτών στις αποβάθρες. Σε εξέλιξη βρίσκεται η τοποθέτηση γρανιτών στα κλιμακοστάσια, τοποθέτηση επενδύσεων στις σήραγγες πρόσβασης του σταθμού και στην άνω εγκάρσια σήραγγα πρόσβασης.
- Στο Νότιο Φρέαρ Αερισμού του σταθμού (οδός Κουμουνδούρου) έχει ολοκληρωθεί η μόνιμη επένδυση φρέατος και συνδετήριας σήραγγας, η κατασκευή περιμετρικού τοίχου στο όριο της απαλλοτρίωσης, η τοποθέτηση μεταλλικών κατασκευών στις στάθμες +8,36 και +21,00, κατασκευή ηχοαπορροφητικού σοβά, τοποθέτηση κιγκλιδωμάτων κλιμακοστασίου και αρχιτεκτονικά τελειώματα (βαφές). Σε εξέλιξη βρίσκεται η αποκατάσταση επιφάνειας, (κατασκευή πεζοδρομίου και περιβάλλοντος χώρου) και βαφές τοιχίων επιπέδου οδού.
- Στο Βόρειο Φρέαρ Αερισμού του σταθμού (οδός Δημητρακοπούλου) έχει ολοκληρωθεί η μόνιμη επένδυση φρέατος και συνδετήριας σήραγγας η καθαίρεση κεφαλόδεσμου, η τοποθέτηση μεταλλικών κατασκευών στις στάθμες +8,08 και +24,98 και η κατασκευή ηχοαπορροφητικού σοβά, τα τα αρχιτεκτονικά τελειώματα (βαφές) και η τοποθέτηση κιγκλιδωμάτων κλιμακοστασίου. Σε εξέλιξη οι βαφές τοιχίων επιπέδου οδού.
- Φρέαρ Μελά: Έχει ολοκληρωθεί η σκυροδέτηση περιμετρικών τοιχίων, ενδιάμεσων πλακών (πλατύσκαλων) και εσωτερικού τοιχίου. Σε εξέλιξη βρίσκονται καθαιρέσεις περιμετρικά του φρεατίου και κατασκευή εξωτερικής κλίμακας φρεατίου.
- Σταθμός Πειραιάς: Έχει ολοκληρωθεί η σκυροδέτηση κυρίως σταθμού (εκκρεμεί μικρό τμήμα της πλάκας οροφής και οι κλίμακες προς το επίπεδο οδού). Σε εξέλιξη βρίσκεται η εκσκαφή και προσωρινή αντιστήριξη εισόδου 3, εκτοξευόμενο σκυρόδεμα εισόδου 3 (φρεάτιο ανελκυστήρα), σκυροδέτηση ενδιάμεσων πλακών εισόδων, κατασκευή αρχιτεκτονικών τελειωμάτων (τοποθέτηση γρανιτών στο επίπεδο -1, επένδυση τοίχων στο επίπεδο κάτω από τις πλατφόρμες και στο επίπεδο των πλατφορμών, τοποθέτηση ψευδοροφών στο επίπεδο -3, τοποθέτηση γαλβανισμένων μεταλλικών πανέλων στο -3), εγκατάσταση μηχανολογικού εξοπλισμού στα επίπεδα -1, -2 και στο επίπεδο κάτω από τις πλατφόρμες, υδροκαθαίρεση των διαφραγματικών τοίχων μεταξύ σταθμού και πρόσβασης 2 &3, υδατοστεγάνωση προσβάσεων 1, 2 & 3, σκυροδέτηση εξωτερικών και εσωτερικών τοιχείων πρόσβασης 1, 2 & 3.
- Φρέαρ Ρολόι και σήραγγα ΝΑΤΜ πρόσβασης: Έχει ολοκληρωθεί η σφράγιση προσωρινού αντλιοστασίου. Σε εξέλιξη η τοποθέτηση καταπακτής εξόδου διαφυγής επιπέδου οδού.
- Σταθμός Δημοτικό Θέατρο: Στον κυρίως σταθμό – πλατεία Αγίου Κωνσταντίνου έχει ολοκληρωθεί η σφράγιση προσωρινού αντλιοστασίου και η απόδοση σε κυκλοφορία της Β. Γεωργίου και της οδού Καραΐσκου. Σε εξέλιξη βρίσκονται η αποκατάσταση επιπέδου οδού (πλακοστρώσεις οδού Καραΐσκου και κατασκευή εσωτερικών τοιχίων πλατείας), η κατασκευή ψευδοροφής στο επίπεδο έκδοσης εισιτηρίων και στο επίπεδο αποβαθρών, τοποθέτηση πανέλλων τοίχου στο επίπεδο έκδοσης εισιτηρίων και στο επίπεδο αποβαθρών, κατασκευή ορθογρανιτώσεων στο επίπεδο αποβαθρών, κατασκευή ορθογρανιτώσεων στο κλιμακοστάσιο 1 (κύρια είσοδος σταθμού), τοποθέτηση γρανιτών δαπέδου στο επίπεδο αποβαθρών, τοποθέτηση και βαφή θυρών στο επίπεδο -1, στο επίπεδο έκδοσης εισιτηρίων και στο επίπεδο αποβαθρών και συντήρηση των αρχαιολογικών ευρημάτων του Έργου.
- Στο υπόγειο τμήμα σταθμού έχουν ολοκληρωθεί οι σκυροδετήσεις μόνιμης επένδυσης. Σε εξέλιξη η τοποθέτηση μεταλλικών πανέλλων στο επίπεδο αποβαθρών
- Στις σήραγγες κλιμακοστασίων έχει ολοκληρωθεί η σκυροδέτηση μόνιμης επένδυσης και δευτερογενή σκυροδέματα.
- Στην είσοδο πλατείας Κοραή και σήραγγα πρόσβασης έχει ολοκληρωθεί η σκυροδέτηση μόνιμης επένδυσης και δευτερογενή σκυροδέματα. Σε εξέλιξη η τοποθέτηση γρανιτών δαπέδου στο κλιμακοστάσιο.
- Στην είσοδο πλατείας Π. Μπακογιάννη και σήραγγα πρόσβασης έχει ολοκληρωθεί η σκυροδέτηση μόνιμης επένδυση. Σε εξέλιξη η ανασύσταση αρχαιοτήτων στη εσοχή δαπέδου έκθεσης βοτσαλωτού δαπέδου.
- Στο Φρέαρ Αερισμού Δημοτικού Θεάτρου (Ράλλειος) και σήραγγα αερισμού έχει ολοκληρωθεί η σφράγιση προσωρινού αντλιοστασίου και η απόδοση σε κυκλοφορία πεζοδρομίου επί της Β. Γεωργίου. Σε εξέλιξη η τοποθέτηση θυρών
- Στη σήραγγα τριπλής τροχιάς ΝΑΤΜ έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή μόνιμης επένδυσης.
- Φρέαρ Δεληγιάννη: Έχουν ολοκληρωθεί η εκσκαφή και προσωρινή αντιστήριξη, σκυροδέτηση μόνιμης επένδυσης και υδατοστεγάνωση. Σε εξέλιξη οι επιχώσεις – συμπυκνώσεις και καθαίρεση κεφαλόδεσμου
- Φρέαρ Πανεπιστήμιο και σήραγγα αερισμού: Έχει ολοκληρωθεί η σκυροδέτηση μόνιμης επένδυσης συνδετήριας σήραγγας και η κατασκευή μόνιμης επένδυσης φρέατος.
sidirodromikanea.blogspot.com