Δευτέρα 10 Ιανουαρίου 2022

«Τα τρένα θα πρέπει να μπορούν να διασχίζουν την Ευρώπη πιο εύκολα»

Έχει σημειωθεί μεγάλη πρόοδος τον περασμένο χρόνο με γρήγορες συνδέσεις, νυχτερινά τρένα και επενδύσεις στα δίκτυα. Ωστόσο, παρά το γεγονός αυτό, τα εθνικά σύνορα στην ΕΕ εξακολουθούν να αποτελούν σημαντικά εμπόδια στους σιδηροδρόμους, λέει ο Dirk Flege, διευθύνων σύμβουλος της γερμανικής λέσχης λόμπι των σιδηροδρόμων Allianz pro Schiene. «Το διασυνοριακό σιδηροδρομικό ταξίδι πρέπει και μπορεί να είναι πολύ ευκολότερο – τόσο για επιβατικές όσο και για εμπορευματικές μεταφορές».

Γράφει ο Paul van den Bogaard


Πέρυσι ήταν το Ευρωπαϊκό Έτος των Σιδηροδρόμων, αλλά ένας χρόνος δεν είναι αρκετός για να μετατρέψει το συνονθύλευμα που είναι οι ευρωπαϊκοί σιδηρόδρομοι σήμερα σε ένα σύνολο. Εάν οι σιδηρόδρομοι είναι ο δρόμος για ένα μέλλον φιλικό προς το κλίμα, τότε η ΕΕ θα πρέπει να ανακηρύξει μια δεκαετία σιδηροδρόμων, λέει ο Dirk Flege, διευθύνων σύμβουλος της γερμανικής λέσχης σιδηροδρομικών λόμπι Allianz pro Schiene.

Ηλεκτρισμός των συνόρων

Για να επεκταθεί το διασυνοριακό σιδηροδρομικό δίκτυο, απαιτείται ένα πρόγραμμα χρηματοδότησης της ΕΕ για την ηλεκτροδότηση των συνοριακών σημείων διέλευσης και μια πολιτική πρωτοβουλία της ομοσπονδιακής κυβέρνησης για τον εξοπλισμό όλων των σιδηροδρομικών συνοριακών διελεύσεων με ηλεκτρικά σιδηροδρομικά με γειτονικές χώρες έως το 2030.

Για δικαιότερο ανταγωνισμό στην αγορά κινητικότητας, η ΕΕ και η ομοσπονδιακή κυβέρνηση θα πρέπει από κοινού να τερματίσουν το μειονέκτημα των πελατών σιδηροδρόμων σε σύγκριση με τους επιβάτες αεροπορικών μεταφορών όσον αφορά τον ΦΠΑ για τα διεθνή εισιτήρια.
Ένα άλλο σημείο αφορά τη δικαιότερη χρηματοδότηση των υποδομών. Η οδική κυκλοφορία, σε αντίθεση με τη σιδηροδρομική κυκλοφορία στην ΕΕ, δεν υπόκειται σε διόδια για τη χρήση της υποδομής. Η Allianz pro Schiene τάσσεται υπέρ της εισαγωγής υποχρεωτικών διοδίων για φορτηγά και λεωφορεία μεγάλων αποστάσεων και στην ΕΕ.

Ψηφιακή αυτόματη ζεύξη

Ο οργανισμός χαιρετίζει επίσης την ευρεία πολιτική υποστήριξη για έργα όπως η ψηφιακή αυτόματη ζεύξη (DAC) για εμπορευματικά βαγόνια. Το DAC είναι το πιο σημαντικό έργο για την ψηφιοποίηση των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών και την αύξηση της ανταγωνιστικότητάς τους. Ωστόσο, η Allianz Pro Schiene επισημαίνει ότι δεν υπάρχει ακόμη οικονομική υποστήριξη από την ΕΕ και τα κράτη μέλη για αυτήν την δαπανηρή πράξη μετατροπής.
Η κράτηση εισιτηρίων διεθνών τρένων είναι ένα άλλο σημείο προσοχής. Οι καταναλωτές χρειάζονται ένα σύστημα χαμηλών ορίων που να καθιστά δυνατή την αγορά εισιτηρίων σε ολόκληρη την ΕΕ. Η κράτηση εισιτηρίων τρένου για ταξίδια στην Ευρώπη θα πρέπει να είναι τόσο εύκολη όσο η κράτηση αεροπορικών εισιτηρίων.
Ο κατάλογος των αιτημάτων της Allianz Pro Schiene περιλαμβάνει επίσης: επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου διασυνοριακά, δικαιότερο ανταγωνισμό μεταξύ διαφορετικών τρόπων μεταφοράς και χρήση της Πράσινης Συμφωνίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ενίσχυση των σιδηροδρόμων.

railtech.com
sidirodromikanea.blogspot.com