Κυριακή 9 Ιανουαρίου 2022

Το Προφίλ των κινεζικών ιστορικών ατμομηχανών

Το FD 1979 εκτίθεται στο Μουσείο Σιδηροδρόμων του Πεκίνου 

Στα τέλη της δεκαετίας του 1950, οι σιδηρόδρομοι της Κίνας χρειάζονταν επειγόντως νέα κινητήρια δύναμη. Οι γραμμές που υπέστησαν ζημιές κατά τη μακρά περίοδο της ιαπωνικής κατοχής και του πολέμου είχαν επισκευαστεί και νέες γραμμές ήταν υπό κατασκευή. 

Οι κατασκευαστές ατμομηχανών της Κίνας ήταν απασχολημένοι με την παραγωγή JF και JS class 2-8-2 και SL6 και RM class pacifics, αλλά δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν στη ζήτηση για περισσότερη κινητήρια δύναμη. Η σωτηρία ήρθε με τη μορφή των σοβιετικών FD (Felix Dzerzhinsky) κλάσης 2-10-2 που κατασκευάστηκαν τη δεκαετία του 1930, τα οποία πλεονάστηκαν με πετρελαιοκίνηση και ηλεκτρισμό στην ΕΣΣΔ. Τα FD εισήχθησαν το 1958 και επαναμετρήθηκαν στο τυπικό εύρος στο Changchun. Το πώς έφτασαν από τα σύνορα στο Manzhouli στο Changchun δεν είναι ξεκάθαρο.



Το FD20-2714 είναι ένα από τα πολλά FD που διατηρούνται στα πρώην σοβιετικά κράτη. Φαίνεται εδώ σε ένα ναυλωμένο φορτίο που σκαρφαλώνει μακριά από τον ποταμό Dnestr στη νότια Ουκρανία το 1996.

Κινεζικές πηγές αναφέρουν ότι είχαν κατανεμηθεί σε διοικήσεις σιδηροδρόμων στη βόρεια και βορειοανατολική Κίνα.  Η κατηγορία κυριάρχησε στις εμπορευματικές μεταφορές κύριας γραμμής στο νότο μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1980, όταν ανέλαβε η νεόδμητη κατηγορία QJ 2-10-2. Η τελευταία αναφορά μιας FD στην κυκλοφορία ήταν τον Οκτώβριο του 1985.

Αν και η FD ήταν μια μεγάλη ατμομηχανή από φυσική άποψη, ήταν μια σχετικά παλιά και όχι ιδιαίτερα ισχυρή σχεδίαση, πιο κοντά σε απόδοση ισχύος σε JS παρά QJ. Οι ενδείξεις δείχνουν ότι δεν ήταν πολύ δημοφιλείς ούτε στα πληρώματα των μηχανών.

Η τάξη ήταν αρχικά γνωστή στην Κίνα ως YH (YouHao = φιλική), αλλά κατά τη διάρκεια της πολιτιστικής επανάστασης έγινε FX (FanXiu = αντι-ρεβιζιονιστής) πριν επιστρέψει σε απλό FD χωρίς κινέζικο όνομα το 1971. Ακριβώς για να μπερδέψουμε τα πράγματα, η τάξη QJ ήταν γνωστή ως FD για μερικά χρόνια κατά τη διάρκεια της πολιτιστικής επανάστασης όταν μετονομάστηκε σε FanDi (αντιιμπεριαλιστικό).

Τουλάχιστον δύο διατηρούνται στην Κίνα, το FD 1227 στο Shenyang Railway Museum και το FD 1979 στο Μουσείο Σιδηροδρόμων του Πεκίνου. Ένας τρίτος σταθμός, FD 1653, τέθηκε στην άκρη για το προτεινόμενο Μουσείο Σιδηροδρόμων Εσωτερικής Μογγολίας στο Baotou, αλλά δεν έχει αναφερθεί από το 2001. Αρκετά FD διατηρούνται επίσης στην πρώην Σοβιετική Ένωση.

railography.co.uk
sidirodromikanea.blogspot.com