Τετάρτη 26 Ιανουαρίου 2022

Γνωστικός πιλότος σιδηροδρόμου: μπορούν τα ρομπότ να αναλάβουν την οδήγηση τρένου;


Το σύστημα που βασίζεται στην τεχνητή νοημοσύνη (AI) Cognitive Rail Pilot απέκτησε τη Δήλωση Συμμόρφωσης με τους κανονισμούς της Ευρασιατικής Οικονομικής Ένωσης, πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να ξεκινήσει την ανάπτυξή του σε πολλές χώρες. Το σύστημα έχει σχεδιαστεί για να βοηθά τους οδηγούς ατμομηχανών κατά τη λειτουργία προβλέποντας και αποφεύγοντας πιθανούς κινδύνους.

Γράφει ο Νίκος Παπατόλιος


Το σύστημα αναπτύχθηκε από την εταιρεία Cognitive Pilot και οι λειτουργίες του επιτρέπουν στις σιδηροδρομικές εταιρείες, τους επαγγελματίες και τους λάτρεις να ρίξουν μια ματιά στο μέλλον των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών. Ο τρόπος που λειτουργεί όχι μόνο βοηθά τους μηχανοδηγούς αλλά και αναλαμβάνει το δύσκολο μέρος της δουλειάς τους - τη διαχείριση επικίνδυνων καταστάσεων. «Το επάγγελμα του οδηγού ατμομηχανής είναι ένα από τα πιο απαιτητικά και επικίνδυνα – πρέπει να εργαστείς στο όριο. Τα ρομπότ μπορούν να αφαιρέσουν το φόρτο εργασίας ρουτίνας του οδηγού και να βοηθήσουν σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης», σχολιάζει η CEO της εταιρείας Olga Uskova.

Ρομπότ αναλαμβάνουν

Τα ρομπότ, όπως τα φανταζόμαστε φανταστικά, μπορεί να μην πάρουν θέση στον θάλαμο οδήγησης της ατμομηχανής. Ωστόσο, θα έχουν κρίσιμο ρόλο στην αναγνώριση της διαδρομής του τρένου και στην παροχή λειτουργιών όπως η στάση σε κόκκινο φανάρι, η στάση σε κίνδυνο σύγκρουσης, η στάση πριν από ένα κλειστό βέλος και ο εντοπισμός υψηλής ακρίβειας της ατμομηχανής.
Το AI λειτουργεί κατά την οδήγηση της ατμομηχανής. Πηγή: Cognitive Pilot

Φυσικά, η AI θα αλλάξει το παιχνίδι σε αυτή την περίπτωση. Όπως έχουμε δει να συμβαίνει στις λειτουργίες του τερματικού σταθμού, η τεχνητή νοημοσύνη θα είναι ο βοηθός για να γίνει το επόμενο βήμα για ασφαλείς σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές. «Το σύστημα που βασίζεται στην τεχνητή νοημοσύνη επιτρέπει στην ατμομηχανή να «βλέπει» και να «κατανοεί» την κατάσταση στην πορεία με υψηλή ακρίβεια, να προειδοποιεί τον οδηγό για τον κίνδυνο και σε περίπτωση έλλειψης απόκρισης, να κάνει μια ασφαλή στάση αυτόματα. Επιπλέον, χρησιμοποιώντας ένα σύνολο ειδικών αλγορίθμων, το σύστημα επιτρέπει τον προσδιορισμό της θέσης και της δυναμικής της ατμομηχανής με πολύ υψηλό βαθμό ακρίβειας», εξηγεί η εταιρεία.
Το AI λειτουργεί κατά την οδήγηση της ατμομηχανής. Πηγή: Cognitive Pilot

Εκτός από το σύστημα λογισμικού, οι ατμομηχανές νέας γενιάς θα πρέπει να εξοπλιστούν και με κάποιο υλικό. Συγκεκριμένα, το σύστημα αποτελείται από τρία στοιχεία: Μια βιντεοκάμερα πολλαπλών ζωνών που παρακολουθεί τη διαδρομή της ατμομηχανής και βοηθά το σύστημα στην πλοήγηση, ένα εξειδικευμένο ραντάρ κυμάτων χιλιοστών για τον εντοπισμό τυχόν εμποδίων και, τέλος, μια υπολογιστική μονάδα βιομηχανικής ποιότητας για υποστήριξη λειτουργίες του συστήματος.
Το AI λειτουργεί κατά την οδήγηση της ατμομηχανής. Πηγή: Cognitive Pilot

Με άδεια και έτοιμο για χρήση

Με την απόκτηση της δήλωσης συμμόρφωσης της Ευρασιατικής Οικονομικής Ένωσης, η οποία διασφαλίζει την ασφάλεια του συστήματος, η Cognitive Rail Pilot είναι έτοιμη να ξεκινήσει την παράδοση των προϊόντων της σε χώρες όπως η Αρμενία, το Καζακστάν και η Λευκορωσία, ενώ περισσότερες χώρες πρόκειται να ακολουθήσουν.

«Αυτή η δήλωση συμμόρφωσης με τις απαιτήσεις των τεχνικών κανονισμών της Ευρασιατικής Οικονομικής Ένωσης είναι το αποτέλεσμα περιεκτικών δοκιμών του συστήματος Cognitive Rail Pilot, που πραγματοποιήθηκαν το 2021 και είναι ένα σημαντικό βήμα για την περαιτέρω ανάπτυξη και κλιμάκωση του συστήματος», λέει η Uskova. Πράγματι, το σύστημα υποβλήθηκε σε πολλαπλές δοκιμές σε εγκαταστάσεις που ανήκουν στους Ρωσικούς Σιδηροδρόμους στις οποίες πέτυχε. Οι δοκιμές περιελάμβαναν εξέταση του πηγαίου κώδικα του λογισμικού και δοκιμή υλικού σε δεκάδες παραμέτρους όπως ηλεκτρομαγνητική συμβατότητα, αντίσταση θορύβου, αντοχή σε κραδασμούς, συμμόρφωση με τους κλιματικούς κανόνες και αντοχή στην υγρασία.

railfreight.com
sidirodromikanea.blogspot.com