Σε θέσεις μάχης έχουν τεθεί οι μεγάλοι όμιλοι της χώρας για την εκκίνηση των έξι νέων μεγάλων σιδηροδρομικών έργων ύψους 4 δισ. ευρώ της ΕΡΓΟΣΕ. Αύριο έχει προγραμματιστεί η ταυτόχρονη υποβολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος και για τα έξι.
Μέχρι και την τελευταία στιγμή παιζόταν η πιθανότητα να δοθεί κάποια μικρή παράταση, αλλά μέχρι και σήμερα πηγές κοντά στο θέμα σημειώνουν πως οι διαγωνισμοί θα ξεκινήσουν κανονικά αύριο Παρασκευή 14 Ιανουαρίου.
Τα έργα αυτά θα διαμορφώσουν νέες συμμαχίες ανάμεσα στους κατασκευαστικούς κολοσσούς της χώρας και ενδιαφέρον θα έχει μια πιθανή συμμετοχή από την Ευρώπη. Τα έργα αυτά είναι «με το κλειδί στο χέρι», πράγμα που σημαίνει πως θα υπάρξουν συμμαχίες όχι μόνο μεταξύ κατασκευαστικών εταιρειών αλλά και με εταιρείες που έχουν τεχνογνωσία σε ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα.
Τά έξι αυτά έργα αποτελούν το μεγαλύτερο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων που έχει ζήσει η χώρα. Την εξαγγελία τους είχε κάνει ήδη από το περασμένο καλοκαίρι ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής και το οποίο αφορά την σύνδεση μεγάλων λιμανιών της χώρας με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Οι διαγωνισμοί θα τρέξουν με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου.
Το πιο ενδιαφέρον κομμάτι αυτών των έργων είναι πως σε 4 από τα 6 μιλάμε για την κατασκευή νέων σιδηροδρομικών γραμμών, που θα επεκτείνουν το εθνικό μας δίκτυο.
Για ποια έργα πρόκειται
ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ – ΤΟΞΟΤΕΣ ύψους 1,68 δισ. ευρώ (2,09 δισ. ευρώ με ΦΠΑ). Η αποσφράγιση των φακέλων θα γίνει στις 26 Ιανουαρίου.
ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΜΕ ΔΙΠΛΑΣΙΑΣΜΟ ΚΑΙ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ-ETCS ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗΣ ΤΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ-ΟΡΜΕΝΙΟ ύψους 1,07 δισ. ευρώ (1,33 δισ. ευρώ με ΦΠΑ). Η αποσφράγιση των φακέλων θα γίνει στις 27 Ιανουαρίου.
ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΗΣ ΡΑΦΗΝΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΛΙΜΕΝΑ ΡΑΦΗΝΑΣ ΜΕ ΤΟ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ύψους 309 εκατ. ευρώ (383,16 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ). Η αποσφράγιση των φακέλων θα γίνει στις 25 Ιανουαρίου.
ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΔΙΠΛΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΚΙΑΤΟ – ΠΑΤΡΑ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΡΙΟ - ΝΕΟΣ ΛΙΜΕΝΑΣ ΠΑΤΡΩΝ ύψους 477 εκατ. ευρώ (591,48 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ). Η αποσφράγιση των φακέλων θα γίνει στις 21 Ιανουαρίου.
ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΜΒΟ ΚΟΡΩΠΙΟΥ ΕΩΣ ΤΟ ΛΑΥΡΙΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΛΙΜΕΝΑ ΛΑΥΡΙΟΥ ύψους 391 εκατ. ευρώ (484,84 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ). Η αποσφράγιση των φακέλων θα γίνει στις 24 Ιανουαρίου.
ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΟΥ 6ΟΥ ΠΡΟΒΛΗΤΑ ΛΙΜΕΝΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ & ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΥ ΔΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ύψους 53,5 εκατ. ευρώ (66,34 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ). Η αποσφράγιση των φακέλων θα γίνει στις 28 Ιανουαρίου.
Πώς θα τρέξουν οι διαγωνισμοί
Στις 14 Ιανουαρίου μετά την εκδήλωση ενδιαφέροντος για τα σιδηροδρομικά έργα ξεκινά ένας κύκλος. Ο εκτιμώμενος κατασκευαστικός χρόνος των έργων είναι 4 χρόνια για κάθε ένα από τα έξι projects. Ωστόσο, ο ακριβής χρόνος μελέτης & κατασκευής και ο χρόνος εγγύησης του έργου θα καθοριστεί κατά τη Β’ Φάση του Διαγωνισμού.
Οι παραπάνω προϋπολογισμοί επίσης θα «κλειδώσουν» βάσει των αποτελεσμάτων του Διαλόγου κατά το Στάδιο Β.Ι της Β’ Φάσης του Διαγωνισμού και θα συμπεριληφθεί στην Πρόσκληση Υποβολής Προσφορών.
Η επιλογή του Αναδόχου, θα γίνει με αξιολόγηση μελέτης και κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά, βάσει βέλτιστης σχέσης ποιότητας τιμής. Η βαρύτητα των κριτηρίων, η σειρά κατάταξής και η συσχέτισή τους θα προσδιοριστούν κατά τη Β’ Φάση του Διαγωνισμού.
Η Β`φάση των διαγωνισμών είναι αυτή που θα καθορίσει με ακρίβεια το τεχνικό αντικείμενο, τον τρόπο κατασκευής. Σε αυτή τη φάση θα ολοκληρωθούν οι μελέτες και θα εγκριθούν οι περιβαλλοντικοί όροι, που θα δώσουν σάρκα και οστά στα έργα για να περάσουμε στην τελική φάση του διαγωνισμού.
Στη φάση της υποβολής των δεσμευτικών προσφορών, έμφαση από την ΕΡΓΟΣΕ θα δοθεί στην έκπτωση επί του προϋπολογισμού Μελέτης, στο χρονοδιάγραμμα κατασκευής και στον χρόνο εγγύησης. Μέσω αυτής της διαδικασίας θα προκύψει το ανάδοχο σχήμα για κάθε έργο.
Χρηματοδότηση
Ο μεγάλος στόχος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και κατ' επέκταση και της ΕΡΓΟΣΕ, είναι να βρεθεί ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για να τρέξουν τα έργα. Ηδη η ΕΡΓΟΣΕ ετοιμάζεται για την κατάθεση αίτησης χρηματοδότησης στο CEF II για τη γραμμή Θεσσαλονίκη-Ορμένιο, δηλαδή την Ανατολική Σιδηροδρομική Εγνατία. Το ΕΣΠΑ 2021-2027 θα παίξει, επίσης, βασικό ρόλο.
Στη νέα προγραμματική περίοδο είναι πιθανόν να προταθούν τα έργα της σύνδεσης του 6ου λιμένα και του Δυτικού Προαστιακού Θεσσαλονίκης και της γραμμής Κορωπί-Λαύριο.
Αυτό που θα πρέπει να δούμε, είναι το κατά πόσο αυτοί οι φιλόδοξοι διαγωνισμοί θα τρέξουν γρήγορα ή θα διαρκέσουν σε βάθος χρόνου. Αυτό είναι και το σημείο κλειδί μαζί με τη χρηματοδότηση, προκειμένου να δούμε τα έργα να παίρνουν το δρόμο της υλοποίησης.
imerisia.gr
sidirodromikanea.blogspot.com