Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) – Ευάγγελος Μυτιληναίος (Mytilineos) – Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ) – Ευθύμιος Μπουλούτας (Ελλάκτωρ) – Πέτρος Σουρέτης (Intrakat)
Την Παρασκευή κληρώνει για το μεγαλύτερο υπό δημοπράτηση project σιδηροδρομικών ύψους 4,7 δισ. ευρώ. Πρόκειται για τα έξι ξεχωριστά έργα που δημοπρατεί η ΕΡΓΟΣΕ τα οποία θα αφορούν στη διασύνδεση των εθνικών λιμένων με το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Γεράσιμος Σεραφειμίδης
Μεσώ των έργων αυτών ενώ θα αυξηθεί ακόμα περισσότερο η θέση της χώρας μας ως logistics center των Βαλκανίων και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Επίσης, δεν αποκλείεται και η σύνδεση με την Κεντρική και τη Δυτική Ευρώπη, όπου βρίσκεται και η «βαριά βιομηχανία» της Γηραιάς Ηπείρου.
Πιο συγκεκριμένα, στις 14 Ιανουαρίου αναμένεται τα ενδιαφερόμενα σχήματα να υποβάλουν τις προτάσεις τους. Το μόνο σίγουρο είναι πως οι συγκεκριμένοι διαγωνισμοί θα εξελιχθούν σε ένα νέο πεδίο μαχών μεταξύ των μεγάλων ελληνικών και διεθνών κατασκευαστικών ομίλων, ενώ ο τεχνικός κλάδος περιμένει με μεγάλο ενδιαφέρον τις συμμαχίες που θα δημιουργηθούν με στόχο την επικράτηση στα σημαντικά αυτά έργα.
Ενδεικτικό της σημασίας των διασυνδέσεων είναι το γεγονός ότι η προκήρυξή τους ανακοινώθηκε από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Αχ. Καραμανλή, τον περασμένο Νοέμβριο. Επιπλέον, όπως συνέβη και με το προηγούμενο πακέτο των τεσσάρων έργων της ΕΡΓΟΣΕ που βγήκε στον αέρα κατά στις αρχές του περασμένου έτους, και οι υφιστάμενο διαγωνισμοί εκτιμάται πως θα κλείσουν σύντομα για τα δεδομένα της χώρας μας όσον αφορά τις δημοπρατήσεις μεγάλων έργων υποδομών. Γεγονός και το οποίο σημαίνει πως οι συμβάσεις μπορεί να έχουν υπογραφεί εντός ενός έτους από την υποβολή των οριστικών προσφορών
Το προφίλ των έργων
Το πρώτο έργο ύψους 635,9 εκατ. ευρώ αφορά την κατασκευή της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο-Πάτρα στο Τμήμα Ρίο – Νέος Λιμένας Πατρών ολοκληρώνοντας με αυτό τον τρόπο τη σιδηροδρομική γραμμή Αθήνας-Πάτρας
Στην Αττική θα δημοπρατηθούν δύο συνδέσεις λιμανιών με τους σιδηρόδρομους, οι οποίες και εντάσσονται στο πλάνο της επέκτασης του Προαστιακού.
Με την πρώτη, συνολικού προϋπολογισμού 543,4 εκατ. ευρώ, θα συνδεθεί μέσω νέας προαστιακής γραμμής το τμήμα από τον Κόμβο Κορωπίου έως το λιμάνι του Λαυρίου.
Η δεύτερη είναι το project της κατασκευής μιας επιπλέον προαστιακής γραμμής που θα ενώνει τη Ραφήνα με το λιμάνι της. Με το κόστος του έργου να εκτιμάται στα 430,9 εκατ. ευρώ.
Από τη Βόρεια Ελλάδα θα εισέλθουν στη διαγωνιστική διαδικασία του ΕΡΓΟΣΕ τρεις λιμένες. Καθώς θα διασυνδεθεί η Θεσσαλονίκη με την Ξάνθη (Τοξότες) έναντι εκτιμώμενου τιμήματος 2,3 δις. ευρώ.
Ακολουθεί η σύνδεση του 6ου Προβλήτα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) και η κατασκευή προαστιακής γραμμής στη Συμπρωτεύουσα συνολικού προϋπολογισμού 77,1 εκατ. ευρώ.
Το τελευταίο υπό δημοπράτηση έργο, αλλά άκρως σημαντικό για τη διασύνδεση της χώρας μας με τη Βουλγαρία (εφόσον υπάρξουν οι αντίστοιχες υποδομές εκ μέρους του γειτονικού κράτους), είναι η νέα σιδηροδρομική γραμμή αξίας 1,45 δισ. ευρώ μέσω της οποίας θα εγκατασταθεί σύστημα ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης στο τμήμα Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο.
Τα επόμενα βήματα
Ύστερα από την υποβολή των φακέλων εκ μέρους των ενδιαφερομένων, όπου και θα φανεί ποια σχήματα διεκδικούν τα έργα, η ΕΡΓΟΣΕ θα προχωρήσει στην αξιολόγηση των τεχνικών προσφορών του κάθε σχήματος καταλήγοντας στην προτιμότερη μελέτη για το έργο. Εν ολίγοις, τα σχήματα θα προτείνουν το πως θα γίνει το κάθε έργο ξεχωριστά και η ΕΡΓΟΣΕ θα αποφασίσει βάσει της πλέον συμφέρουσας τιμής.
Επιπλέον η ΕΡΓΟΣΕ θα προχωρήσει στην πρόσληψη τεχνικών συμβούλων για κάθε έργο ξεχωριστά, γνωστοί και ως project managers, οι οποίοι θα τη συνεπικουρούν κατά τη διάρκεια της πραγματοποίησης των έργων από τους αναδόχους.
Οι τελευταίοι αναμένεται να έχουν επιλεγεί έως τα τέλη του τρέχοντος ή τις αρχές του επόμενου έτους, ενώ οι σχετικές συμβάσεις θα υπογαφούν λίγο αργότερα. Από εκεί και έπειτα θα ξεκινήσει η κατασκευαστική περίοδος, η οποία εκτιμάται πως θα διαρκέσει το ανώτερο τέσσερα έτη.
Σημειώνεται πως τόσο ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός όσο και η ακριβής κατασκευαστική διάρκεια του κάθε έργου θα καθοριστεί κατά τη Β΄ Φάση των διαγωνισμών, και θα αποτελέσει αντικείμενο διαπραγμάτευσης μεταξύ των «μνηστήρων» και της ΕΡΓΟΣΕ, καθώς οι διαγωνισμοί θα γίνουν μέσω της διαδικασίας του ανταγωνιστικού διαλόγου.
Οι πιθανές συμμαχίες
Είναι ξεκάθαρο πως οι Όμιλοι ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, Ελλάκτωρ, MYTILINEOS και Intrakat εποφθαλμιούν τα έργα, ενώ δεν αποκλείεται να συναφθούν και συμμαχίες μεταξύ τους.
Ενδεικτικό των κοινοπραξιών μεταξύ των μεγάλων ελληνικών ομίλων είναι το γεγονός της συνεργασίας της ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ με την MYTILINEOS, οι οποίοι δημιούργησαν μία νέα πρόσφατη συμμαχία μέσω της οποίας συμμετείχαν στο πρόσφατο πακέτο έργων της ΕΡΓΟΣΕ. Το πείραμα ήταν άκρως επιτυχημένο καθώς οι δύο Όμιλοι κατάφεραν να επικρατήσουν στο 50% των έργων.
Ταυτόχρονα οι Όμιλοι της ΑΒΑΞ και της Intrakat επικράτησαν στα άλλα δύο έργα, ενώ είναι σίγουρο πως θα χτυπήσουν και τους νέους διαγωνισμούς, ενώ η Ελλάκτωρ θέλει να δώσει δυναμικά το παρόν μέσω της ΑΚΤΩΡ.
Υπενθυμίζεται, δε, πως ο Όμιλος της ΑΒΑΞ προχώρησε πρόσφατα στην Κοινοπραξία με την Mytilineos προκειμένου να συμμετέχουν στους διαγωνσιμούς που προκηρύχθηκαν πρόσφατα για το Flyover στην Περιφερειακή Θεσσαλονίκης καθώς και τον οδικό άξονα Καλαμάτα-Πύλος-Μεθώνη, για το οποίο ενδιαφέρον έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον και το κοινό σχήμα του Ομίλου της Ελλάκτωρ με την Intrakat.
Φυσικά δεν πρέπει να ξεχνάμε και το ενδιαφέρον των διεθνών κατασκευαστικών εταιρειών όπως η Alstom, η οποία έχει αναλάβει μαζί με την ΑΒΑΞ τη σύμβαση για το μεγαλύτερο εν εξελίξει έργο στην Αθήνα, το οποίο δεν είναι άλλο από τη Γραμμή 4 του Μετρό.
Αναμένεται, επομένως, να φανεί, αν οι νέες κοινοπραξίες που έχουν αναδυθεί το τελευταίο διάστημα μεταξύ των σημαντικών εγχώριων και διεθνών παικτών της κατασκευαστικής σκακιέρας, θα κατέβουν και τη Δευτέρα με την ίδια μορφή για να διεκδικήσουν τα έργα της ΕΡΓΟΣΕ. Ή μήπως τα πιόνια της σκακιέρας θα μοιραστούν εκ νέου;
mononews.gr
sidirodromikanea.blogspot.com