Τετάρτη 22 Δεκεμβρίου 2021

Γιατί αυξάνονται οι τιμές της ενέργειας και πώς μπορούν να προστατευτούν οι σιδηρόδρομοι.

Οι αυξανόμενες τιμές της ενέργειας είναι υποπροϊόν της απαλλαγής από τις ανθρακούχες μεταφορές. Κι όμως, υπάρχουν τρόποι να υποστηρίξουμε τον κλάδο σε αυτή τη μετάβαση. Ευτυχώς, ορισμένα μέτρα στήριξης λαμβάνονται υπόψη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η Κοινότητα Ευρωπαϊκών Εταιρειών Σιδηροδρόμων και Υποδομών (CER) εξηγεί πώς μπορούν να βοηθήσουν αυτά τα μέτρα.

Της Majorie van Leijen


Οι τιμές του ρεύματος εκτοξεύονται. Όχι μόνο στον τομέα των μεταφορών, αλλά σε ολόκληρο τον κόσμο και σε όλους τους τομείς. Οι καταναλωτές πληρώνουν το τίμημα, και στην περίπτωση των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών, αυτές είναι οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις.
Αρκετές εταιρείες έχουν ήδη εκφράσει την ανησυχία τους για τις υψηλές τιμές της έλξης. Ο ουγγρικός οργανισμός λόμπι Hungrail προειδοποίησε χθες για υψηλότερους ναύλους ως αποτέλεσμα και ζήτησε κυβερνητική υποστήριξη. Και άλλες εταιρείες σε όλη την Ευρώπη αναγνώρισαν επίσης ότι η τιμή που πληρώνουν για την ηλεκτρική ενέργεια σημειώνει καθημερινή αύξηση 7 τοις εκατό. Η Freightliner στο Ηνωμένο Βασίλειο σταμάτησε ακόμη και να χρησιμοποιεί τις ηλεκτρικές ατμομηχανές της , προκειμένου να μετριάσει τις οικονομικές πιέσεις.

Γιατί ανεβαίνουν οι τιμές;

Πρώτα απ 'όλα, ας επιστρέψουμε στο ερώτημα γιατί αυξάνονται οι τιμές. Υπάρχουν δύο εξηγήσεις για αυτό, και πιθανώς είναι ένας συνδυασμός και των δύο. Πρώτον, φταίει η πανδημία. Η οικονομική ανάκαμψη μετά από μια περίοδο lockdown νωρίτερα φέτος είχε ως αποτέλεσμα μια ξαφνική αύξηση της ζήτησης. Ωστόσο, αυτό συμπίπτει με την ολοένα και πιο άκαμπτη τιμολόγηση του άνθρακα, στο πλαίσιο του συστήματος εμπορίας εκπομπών της ΕΕ (ETS). Αυτό το εργαλείο πολιτικής χρονολογείται από το 2005, αλλά επί του παρόντος αναθεωρείται, ως μέρος του πακέτου Fit for 55.
Το ETS θέτει ανώτατο όριο στα επιτρεπόμενα αέρια θερμοκηπίου που μπορούν να απελευθερώσουν οι εγκαταστάσεις, ενώ ταυτόχρονα χορηγεί άδειες σε εταιρείες για αγορά ή εμπορία μονάδων άνθρακα. Αυτές οι άδειες μειώνονται με την πάροδο του χρόνου ως κίνητρο για τις εταιρείες να στραφούν σε πιο πράσινες πηγές ενέργειας, γεγονός που οδηγεί σε μεγαλύτερη ζήτηση για κάτι που είναι λιγότερο διαθέσιμο. Ωστόσο, η πανδημία και η ξαφνική οικονομική ανάκαμψη την άνοιξη φέτος οδήγησαν σε ακόμη υψηλότερη, απρόβλεπτη ζήτηση, και ως εκ τούτου σε ολοένα και μεγαλύτερη αύξηση των τιμών.

Ο χρήστης πληρώνει και ο ρυπαίνων πληρώνει

Με όλα αυτά, υπάρχουν ορισμένοι τομείς που απαιτούν περισσότερα, αλλά και ορισμένοι που απαιτούν λιγότερη υποστήριξη στην ενεργειακή μετάβαση. «Ως μεγάλος καταναλωτής ηλεκτρικής ενέργειας, ο σιδηρόδρομος πληρώνει περίπου 500 εκατομμύρια ευρώ ετησίως στο Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών της ΕΕ και συμμορφώνεται πλήρως με την τιμή του άνθρακα σύμφωνα με τις αρχές «ο χρήστης πληρώνει και ο ρυπαίνων πληρώνει», λέει η CER.
Αν και υποστηρίζει πλήρως τη μεταρρύθμιση του ETS, επισημαίνει επίσης ότι «η μείωση των φόρων και των τελών για την ηλεκτρική έλξη θα βοηθούσε τους σιδηροδρόμους να διασφαλίσουν ότι αυτοί οι τρόποι μεταφοράς που εξαρτώνται από την ηλεκτρική ενέργεια (και είναι οι πιο φιλικοί προς το περιβάλλον) δεν είναι σε μειονεκτική θέση». Με αυτό, επισημαίνει την πρόταση της Επιτροπής για ευθυγράμμιση της φορολογίας των ενεργειακών προϊόντων, η οποία θα προκαλέσει σχετικά υψηλότερα ελάχιστα επίπεδα φορολογικών συντελεστών για τα καύσιμα μεταφορών με ένταση άνθρακα. «Η ηλεκτρική κινητικότητα όπως ο σιδηρόδρομος δεν θα πρέπει πλέον να τιμωρείται. Αυτό απαιτεί μια τιμή άνθρακα για όλους τους τρόπους μεταφοράς».
Πηγή: CER

Άδικη φορολογία

Επί του παρόντος, ο ευρωπαϊκός ανταγωνισμός στον τομέα των μεταφορών μεταξύ των τρόπων μεταφοράς στρεβλώνεται από τη φορολογική απαλλαγή στην κηροζίνη, καθώς οι αεροπορικές εταιρείες απολαμβάνουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που έρχεται σε αντίθεση με τους κλιματικούς στόχους της ΕΕ, συνεχίζει. «Η εισαγωγή ενός ενιαίου φόρου κηροζίνης σε ολόκληρη την ΕΕ είναι απαραίτητη για την εξάλειψη της τρέχουσας ανισορροπίας μεταξύ των σιδηροδρόμων και των αερομεταφορών και για τη δημιουργία ίσων όρων ανταγωνισμού μεταξύ των διαφορετικών τρόπων μεταφοράς», λέει η CER, προσθέτοντας ότι μέχρι να μην συμβεί αυτό, προαιρετικά θα πρέπει να χορηγηθούν εξαιρέσεις για τους σιδηροδρόμους.
Η πρόταση της Επιτροπής προβλέπει επίσης μια μεταβατική περίοδο δέκα ετών κατά την οποία μπορεί να ισχύει ελάχιστος μηδενικός φορολογικός συντελεστής για βιώσιμα εναλλακτικά καύσιμα και ηλεκτρική ενέργεια που παρέχονται σε αεροσκάφη και πλοία. Η CER πιστεύει ότι το ίδιο πρέπει να ισχύει και για τους ενεργειακώς αποδοτικούς σιδηροδρόμους. Με αυτόν τον τρόπο, οι σιδηρόδρομοι λαμβάνουν την κατάλληλη υποστήριξη κατά τη μεταβατική περίοδο.

Αναθεώρηση ETS

Μέρος της αναθεώρησης του ETS είναι επίσης ότι επεκτείνεται στις οδικές, θαλάσσιες και αεροπορικές μεταφορές, όλα τα πιο ρυπογόνα μέσα μεταφοράς από τα σιδηροδρομικά, επισημαίνει η CER. Ως αποτέλεσμα, τα έσοδα από την τιμολόγηση του άνθρακα θα είναι υψηλότερα, πράγμα που σημαίνει περισσότερα κεφάλαια για την υποστήριξη των πιο φιλικών προς το περιβάλλον σιδηροδρομικών μέσων μεταφοράς, υποστηρίζει.
«Το 2019, τα κράτη μέλη δημιούργησαν 14 δισεκατομμύρια ευρώ από τον πλειστηριασμό δικαιωμάτων ETS. Η επέκταση του ETS στις οδικές μεταφορές θα μπορούσε να αποφέρει 50 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως με τις τρέχουσες τιμές. Μέχρι τώρα, λιγότερο από το 5 τοις εκατό των εσόδων που παράγονται από το ETS και τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης καυσίμων διατίθενται για τέτοιους σκοπούς», αναφέρει η CER στο έγγραφο θέσης της.
Η CER προτείνει ότι τουλάχιστον το 25 τοις εκατό των αναμενόμενων εσόδων από το νέο ΣΕΔΕ θα πρέπει να διατεθεί για την περαιτέρω ανάπτυξη του σιδηροδρομικού συστήματος, όπως η ολοκλήρωση του βασικού δικτύου ΔΕΔ-Μ για τους σιδηροδρόμους, η γεφύρωση των ελλειπόμενων ζεύξεων και η άρση των σημείων συμφόρησης στη σιδηροδρομική υποδομή δίκτυο στην Ευρώπη καθώς και τη βελτιστοποίηση της χρήσης της ψηφιακής υποδομής.

Πηγή: CER

Προστασία των πιο ευάλωτων εμπορευμάτων;

Ωστόσο, και αυτό μας φέρνει πίσω στην παρενέργεια της ευρύτερης τιμολόγησης του άνθρακα, οι επιπτώσεις στο κόστος της τιμολόγησης του άνθρακα γίνονται τελικά αισθητές από τον τελικό καταναλωτή, και αυτό έγινε αντιληπτό και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Προκειμένου να προστατεύσει τα πιο ευάλωτα μέλη της κοινωνίας, η Επιτροπή πρότεινε νέο κανονισμό για το Ταμείο Κοινωνικού Κλίματος για την «αποτροπή της ενεργειακής φτώχειας και των μεταφορών».
Η CER είναι πολύ ικανοποιημένη με το τελευταίο, καθώς αυτό θα προστατεύσει τους χρήστες των μεταφορών με χαμηλό εισόδημα. Με αυτό, αναφέρεται σε ευάλωτα νοικοκυριά που εξαρτώνται από μια καλή υπηρεσία δημόσιας συγκοινωνίας. «Είναι επομένως ιδιαίτερα σημαντικό να επενδύσουμε το ταμείο στην ανάπτυξη των δημόσιων συγκοινωνιών και στην παροχή μιας πιο προσιτής και ελκυστικής προσφοράς», επισημαίνει.
Όμως ο ευάλωτος χρήστης δεν είναι μόνο ο επιβάτης. Στο έγγραφο θέσης της, η CER κάνει επίσης σαφή αναφορά στις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές: «Το Ταμείο Κοινωνικού Κλίματος αποτελεί έναν νέο χρηματοδοτικό πόρο για την ανάπτυξη πολυτροπικής σιδηροδρομικής υποδομής χαμηλών εκπομπών και στόλου για επιβάτες και εμπορευματικές μεταφορές, προϋπόθεση για την παροχή της ΕΕ. στόχοι στροφής. Αυτό όχι μόνο θα επιφέρει μετριασμό της κλιματικής αλλαγής αλλά και σημαντική εξοικονόμηση ενέργειας μακροπρόθεσμα».

railfreight.com
sidirodromikanea.blogspot.com