Πέμπτη 16 Δεκεμβρίου 2021

Μεξικό: Το τρένο των Μάγια έχει διχάσει τους κατοίκους σε μια από τις φτωχότερες περιοχές της χώρας.

 
Ένα προτεινόμενο τουριστικό τρένο των Μάγια στη χερσόνησο Γιουκατάν του Μεξικού έχει διχάσει τους κατοίκους σε μια από τις φτωχότερες περιοχές της χώρας, γνωστή για τις εξεγέρσεις των ιθαγενών.

«Το τρένο δεν θα περνά πλέον από εδώ», χάρηκε η Γουαδαλούπη Κασέρες, 64 ετών, με την είδηση ​​ότι η αρχική διαδρομή τροποποιείται και δεν θα περνάει πλέον από το σπίτι της.

Τα μεγάλα έργα που θα καλύψουν ένα μήκος 1.500 χιλιομέτρων γύρω από τη χερσόνησο του Γιουκατάν ήταν η υπογραφή πρότασης του Προέδρου Andres Manuel Lopez Obrador το 2019 για να εξυπηρετήσει τον δημοφιλή τουριστικό κόμβο που περιλαμβάνει τα παραθαλάσσια θέρετρα Κανκούν και Τουλούμ, καθώς και τα αρχαιολογικά ερείπια των Μάγια του Chitzen. Itza και Palenque.

Ο Λόπες Ομπραδόρ περιέγραψε το έργο τρένου 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων -- ένα από τα μεγαλύτερα στη Λατινική Αμερική -- ως «πράξη δικαιοσύνης» για τις πολιτείες Τσιάπας, Ταμπάσκο, Καμπέτσε, Γιουκατάν και Κουιντάνα Ρου.

Η φτώχεια στην περιοχή των 13 εκατομμυρίων ανθρώπων είναι πάνω από 50 τοις εκατό και φτάνει το 75 τοις εκατό στην Τσιάπας.

Οι δημόσιες συγκοινωνίες στην περιοχή είναι φτωχές και μερικές από τις καλύτερες τοποθεσίες για επίσκεψη βρίσκονται μακριά από τις κύριες πόλεις.

- 'Εθνική ασφάλεια' -

Πολλοί στην περιοχή απορρίπτουν τους ισχυρισμούς του αριστερού εθνικιστή προέδρου ότι το τρένο θα βελτιώσει τη ζωή τους.

Οι επικριτές του έργου περιλαμβάνουν περιβαλλοντολόγους, ιθαγενείς, κυβερνητικούς αντιπάλους και ακόμη και το πρώην αντάρτικο κίνημα EZLN.

Το έργο αντιμετωπίζει 25 νομικές προκλήσεις που το κατηγορούν για παραβίαση των περιβαλλοντικών και στεγαστικών δικαιωμάτων.

Το κέντρο περιβαλλοντικών δικαιωμάτων του Μεξικού, το οποίο ξεκίνησε μια από τις νομικές προκλήσεις, τόνισε την κοπή δέντρων σε προστατευόμενες περιοχές και τον κατακερματισμό των οικοσυστημάτων που θα μπορούσαν να τα μετατρέψουν σε "βιολογικά υποβαθμισμένα και αφιλόξενα" μέρη.

Η πρόκληση επεσήμανε επίσης τις πιθανές επιπτώσεις στα υδάτινα σώματα, τα ζωικά είδη που κινδυνεύουν με εξαφάνιση και τα μαγγρόβια.

Το σχέδιο περιλαμβάνει την κατεδάφιση πολλών κατοικιών και επιχειρήσεων στη φτωχή νοτιοανατολική περιοχή του Μεξικού Pedro PARDO AFP

Περίπου 200 χιλιόμετρα από το Campeche βρίσκεται ένας άλλος σιδηροδρομικός σταθμός στην Candelaria, κοντά στα σύνορα με τη Γουατεμάλα.

Σε μια φτωχή περιοχή χωρίς τρεχούμενο νερό, 500 αγρότες κρατούν όμηρο έναν εργολάβο εκσκαφέα από τον Σεπτέμβριο, ζητώντας αποζημίωση για το έργο που κόβει το χωριό τους στα δύο.

"Μέχρι να επιλυθεί αυτό το πρόβλημα, δεν θα αφήσουμε τις εργασίες να ξεκινήσουν", είπε η Erendira Ocana, 30 ετών, κάτω από ένα τεράστιο δέντρο μαόνι.

Ένα τμήμα μήκους 227 χιλιομέτρων -- το πρώτο από τα επτά -- πρόκειται να περάσει από αυτό το σημείο και υποτίθεται ότι θα λειτουργήσει το 2023.

Αν και το τρένο δεν διέρχεται από το San Cristobal de las Casas, το φέουδο Τσιάπας του Στρατού Εθνικής Απελευθέρωσης των Ζαπατίστας (EZLN), οι πρώην αντάρτες έχουν δραστηριοποιηθεί για να αντιταχθούν στο έργο στα δικαστήρια.

Αντιμέτωπος με αυτές τις προκλήσεις, ο Λόπες Ομπραδόρ διακήρυξε τα μεγάλα έργα του ως ζήτημα «εθνικής ασφάλειας» τον Νοέμβριο, έτσι ώστε οι αντίπαλοί του «να μην μπορούσαν να τα αποτρέψουν».

Ο στρατός έχει επιστρατευτεί για την κατασκευή σιδηροτροχιών, ενώ η γαλλοκαναδική εταιρεία Alston-Bombardier έχει αναθέσει σύμβαση για την κατασκευή 42 τρένων.

Πιθανή καταστροφή

Σύμφωνα με τον Fonatur, τον φορέα που είναι επιφορτισμένος με την παράδοση του έργου, έχει την υποστήριξη της πλειοψηφίας των κατοίκων της περιοχής.

Περίπου 500 αγρότες σε μια φτωχή περιοχή της Candelaria κατέσχεσαν ένα κομμάτι κατασκευαστικού εξοπλισμού τον Σεπτέμβριο του 2021 για να αποτρέψουν τη συνέχιση των εργασιών Pedro PARDO AFP

Σε μια προσπάθεια να κατευνάσει τους περιβαλλοντολόγους, ο Fonatur είπε ότι θα επεκτείνει το μεγαλύτερο καταφύγιο τροπικών δασών του Μεξικού, το Calakmul, κατά 730.000 εκτάρια σε 1,2 εκατομμύρια εκτάρια.

Οι αρχές έχουν επίσης ανακοινώσει σχέδια για την προστασία της κληρονομιάς του Μεξικού ενόψει ενός κύματος τουριστών. Χιλιάδες υπολείμματα έχουν βρεθεί κατά τη διάρκεια των ανασκαφών.

Το Κανκούν και το Τουλούμ προσελκύουν ήδη 12 εκατομμύρια τουρίστες ετησίως, αν και η τουριστική βιομηχανία ελέγχεται από μεγάλες αλυσίδες ξενοδοχείων.

Με εκτιμώμενες 31 εκατομμύρια επισκέψεις το 2021, ο τουρισμός θα αντιπροσωπεύει σχεδόν το οκτώ τοις εκατό του ΑΕΠ του Μεξικού.

Το τρένο «θα αναδιαρθρώσει τη χερσόνησο του Γιουκατάν και οι επιπτώσεις του θα είναι μακροπρόθεσμες...θα μπορούσε να πάει πολύ καλά ή καταστροφικό», προειδοποίησε ο Ετιέν φον Μπερτράμπ, καθηγητής πολιτικής οικολογίας στο University College του Λονδίνου.

france24.com
sidirodromikanea.blogspot.com