Σε απάντηση της υπ' αριθ. 618/26-11-2021 ερώτησης που υποβλήθηκε στη Βουλή, του Βουλευτή Λάρισας Κυριάκου Βελόπουλου, σας ενημερώνουμε για τα ακόλουθα:
1) Ο Σιδηροδρομικός Σταθμός Πελοποννήσου λειτουργούσε ασταμάτητα από τα τέλη του 19ου αιώνα έως το 2005 οπότε και καταονήθηκε οριστικά το παλαιό σιδηροδρομικό δίκτυο μετρικού εύρους που χρησιμοποιούσε. Δυνάμει, δε, του ν. 3891/2010 η ΓΑΙΑΟΣΕ έχει καταστεί ο αποκλειστικός διαχειριστής της σιδηροδρομικής περιουσίας. Επομένως, η πληροφορία ότι ο Σταθμός Πελοποννήσου έχει περιέλθει στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης δεν ευσταθεί.
2) Η ΓΑΙΑΟΣΕ, ως ο αποκλειστικός φορέας διαχείρισης του κτιρίου, έχει εντάξει στον στρατηγικό της σχεδίασμά την αναπαλαίωση/ αποκατάσταση του εμβληματικού μνημείου αρχιτεκτονικής και συμβόλου πολιτισμού με σκοπό την επαναλειτουργία του ως ένας σύγχρονος πολιτιστικός πολυχώρος. Στην κατεύθυνση αυτή η εταιρεία:
■ έχει εκπονήσει τις σχετικές μελέτες (σ.σ. αρχιτεκτονικές, στατικές, Η/Μ, συντήρησης, διαμόρφωσης περιβάλλοντος χώρου), οι οποίες έχουν εγκριθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού και το Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής.
■ Αναζητά κοινοτικά προγράμματα χρηματοδότησης (ΕΣΠΑ) σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς (Υπουργεία Ανάπτυξης και Μεταφορών, Ταμείο Ανάκαμψης, Περιφέρεια Αττικής) χωρίς μέχρι στιγμής να έχει ευοδωθεί η εν λόγω προσπάθεια. Τονίζεται πως ο προϋπολογισμός υλοποίησης του συνόλου του έργου εκτιμάται στο ποσό των - 7 εκ. € συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ (5,6 εκ € πλέον ΦΠΑ).
■ Βρίσκεται σε προχωρημένο επίπεδο συζητήσεων με τον ΟΣΕ προκειμένου να υπάρξει από κοινού προσπάθεια χρηματοδότησης της αναπαλαίωσης του Σταθμού.
3) Επιπλέον, είναι σημαντικό να αναφερθεί πως η εταιρεία μας - στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της - είχε προβεί κατά καιρούς σε μεγάλης έκτασης επισκευές των πάσης φύσεως φθορών του κτιρίου, οι οποίες ωστόσο είναι συνεχείς και επιταχυνόμενες λόγω της φυσιολογικής γήρανσης των υλικών και των διαφόρων φυσικών φαινομένων, γεγονός που καθιστά επιτακτική την ανάγκη εύρεσης κοινοτικών πόρων για την αποκατάστασή του.
4) Η αποκατάσταση/ αναπαλαίωση του Σταθμού Πελοποννήσου και η επανάχρησή του ως πολιτιστικός πολυχώρος θα περιλαμβάνει τις εξής εργασίες:
■ την ανακαίνιση του υφιστάμενου διατηρητέου κτιρίου εμβαδού περίπου 1.000 τ.μ.
■ την πιθανή χωροθέτηση στεγασμένου χώρου εμβαδού περίπου 1.300 τ.μ. στο χώρο των αποβαθρών για την φιλοξενία διάφορων σιδηροδρομικών μουσειακών εκθεμάτων και υποστηρικτικών χρήσεων
■ την ανάπτυξη στεγασμένου χώρου εμβαδού περίπου 300 τ.μ. για τη δημιουργία υποστηρικτικών χώρων
■ τη διαμόρφωση περιβάλλοντος χώρου πρασίνου εμβαδού περίπου 4 στρεμμάτων
5) Οι χρήσεις που θα αναπτυχθούν με την υλοποίηση του έργου περιλαμβάνουν:
■ Πολιτιστικό χώρο για τη διενέργεια συνεδρίων, παρουσιάσεων, διαλέξεων θεατρικών - χορευτικών παραστάσεων και μουσικών εκδηλώσεων, προβολών ταινιών, συνεντεύξεων τύπου, φιλοξενία έργων τέχνης και εκθέσεων καθώς και εταιρικών εκδηλώσεων
■ Μουσειακό χώρο σχετιζόμενο με το σιδηρόδρομο καθώς και λοιπούς εκθεσιακούς χώρους
■ Χώρους αναψυχής και εστίασης (160 τ.μ. περίπου)
■ Υποστηρικτικούς χώρους (δημιουργία γραφείων)
6) Η αποκατάσταση και αναπαλαίωση του Σταθμού Πελοποννήσου εκτιμάται ότι θα συμβάλλει στην οικονομική και κοινωνική αναβάθμιση μιας αρκετά υποβαθμισμένης περιοχής ενώ παράλληλα θα δημιουργήσει νέες θέσεις απασχόλησης.
Τούτων δοθέντων, η ΓΑΙΑΟΣΕ θα εντείνει τις προσπάθειες εξεύρεσης κατάλληλου ευρωπαϊκού χρηματοδοτικού προγράμματος σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς και τους καλεί να συνδράμουν στην ευόδωση της προσπάθειας αυτής δεδομένων της ιστορικότητας του κτιρίου και της αναβίωσης μνημών που αυτή φέρνει στους πολίτες και επισκέπτες του σταθμού.
Παραμένουμε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση.
Περικλής Νικολάου
Διευθύνων σύμβουλος
Η ΕΡΩΤΗΣΗ
«Ανάδειξη του “Σταθμού Πελοποννήσου” ως μνημείου ιστορίας και πολιτισμού»
Κυρία και κύριοι Υπουργοί,
Στο πλαίσιο πρόσφατης συνδιοργάνωσης εκδήλωσης με θέμα: «το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον του Σταθμού Πελοποννήσου», στον τέως σταθμό λεωφορείων του «ΟΣΕ», στον σταθμό Πελοποννήσου, ο «Σύλλογος των Φίλων του Σιδηροδρόμου» ανέδειξε προτάσεις και τρόπους υλοποίησης αυτών, προκειμένου να αναδειχθεί ο «Σταθμός Πελοποννήσου», ως ένα από τα σημαντικότερα αρχιτεκτονικά μνημεία της Αθήνας, ως τοπόσημο και μνημείο ιστορίας και πολιτισμού. Με ορίζοντα τις μνήμες που ακολουθούν τον σιδηρόδρομο και την 125/ετή λαμπρή σιδηροδρομική ιστορία του παραπάνω σταθμού, ο ανωτέρω σύλλογος, ενδεικτικά προτείνει, ο άνω όροφος του παλαιού κτηρίου και πιθανόν τμήμα του ισογείου του να στεγάσουν χρήσεις σχετικές με τον σιδηρόδρομο, όπως το πλούσιο αρχείο του «Ο.Σ.Ε.» και ενός μικρού φωτογραφικού μουσείου της ιστορίας του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα, ως παράρτημα του «Σιδηροδρομικού Μουσείου», που αναπτύσσεται, ήδη, στην Λεύκα, του Πειραιά. Επιπρόσθετα και στον ευρύτερο υπαίθριο χώρο του Σταθμού, όπου υφίσταται ακόμα τμήμα της γραμμολογίας και των αποβαθρών του Σταθμού, προτείνεται να τοποθετηθούν, ως στατικά εκθέματα, μερικά παλαιά σιδηροδρομικά οχήματα, μεταξύ των οποίων και δύο παραδοσιακές εστιάμαξες, από αυτές που διαθέτει ο
«Ο.Σ.Ε.», ώστε να λειτουργήσουν ως καφέ και εστιατόριο, όπως συμβαίνει σε πολλές ευρωπαϊκές
πόλεις. Τέλος, προτείνεται, οι σύγχρονες προσθήκες, βορείως του διατηρητέου κτηρίου (πρώην σταθμός λεωφορείων), να στεγάσουν έναν χώρο σιδηροδρομικού μοντελισμού, καθώς και μία αίθουσα πολλαπλών χρήσεων για την προβολή του σιδηρόδρομου, υπό την διαχείριση του
«Συλλόγου των Φίλων του Σιδηροδρόμου» σε συνεργασία με άλλους τοπικούς φορείς. Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,
Ερωτώνται οι κ. κ. Υπουργοί:
Προτίθεσθε να λάβετε σοβαρά υπόψη σας τις ουσιώδεις προτάσεις του δραστήριου και ευαισθητοποιημένου, ως άνω, «Συλλόγου των Φίλων του Σιδηροδρόμου», σε ζητήματα ανάδειξης και προβολής της ιστορίας των Ελληνικών Σιδηροδρόμων από συστάσεως αυτών και να αναλάβετε ανάλογες πρωτοβουλίες, το συντομότερο δυνατόν, έστω υλοποιώντας μέρος ή το σύνολο των προτάσεων του ανωτέρω συλλόγου, όπως αναλύονται στην παρούσα;
Ο ερωτών Βουλευτής
ΒΕΛΟΠΟΥΛΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΣ
sidirodromikanea.blogspot.com