Το φερόμενο ως μεγαλύτερο έργο υποδομής που έχει δει ποτέ η Ελλάδα ανακοίνωσε το ελληνικό υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Ένα σχέδιο αξίας 4 δισ. ευρώ προβλέπει την έναρξη έξι έργων, μεταξύ των οποίων η εφαρμογή του ETCS, η ηλεκτροδότηση υφιστάμενων τροχιών και η κατασκευή νέων.
Γράφει ο Νίκος Παπατόλιος
«Για πρώτη φορά στην ελληνική ιστορία, οι σιδηρόδρομοι παίρνουν αυτό που τους αξίζει αφού η χώρα τους χρειάζεται. Θέτουμε σε κίνηση το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό έργο που έγινε ποτέ, το οποίο με την ολοκλήρωσή του θα αλλάξει τον χάρτη μεταφορών και θα τονώσει τη διεθνή θέση της Ελλάδας», τόνισε ο Κώστας Καραμανλής, Έλληνας υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Εκ μέρους του, ο αναπληρωτής υπουργός Γιώργος Καραγιάννης ανέφερε ότι το νέο σιδηροδρομικό έργο εξυπηρετεί στρατηγικό σκοπό «να γίνει η Ελλάδα το μεταφορικό σταυροδρόμι της νοτιοανατολικής Ευρώπης τα επόμενα χρόνια». Τα έξι επερχόμενα έργα θα κατασκευαστούν μαζί με τα υποέργα τους για να είναι πλήρως λειτουργικά όταν ολοκληρωθούν. Το ποιος θα αναλάβει την κατασκευή του έργου θα αποφασιστεί με δημόσιους διαγωνισμούς.
Η συνδεσιμότητα λιμένων έχει προτεραιότητα
Η συνδεσιμότητα μικρών αλλά και μεγάλων λιμανιών μέσω των σιδηροδρόμων θα είναι μεταξύ των προτεραιοτήτων της Ελλάδας για την αναβάθμιση των υποδομών. Συγκεκριμένα, δύο μικρά περιφερειακά λιμάνια, αυτό του Λαυρίου και της Ραφήνας, που βρίσκονται αρκετά κοντά στην Αθήνα, θα αποκτήσουν σιδηροδρομικές γραμμές για να ενισχύσουν τη συνδεσιμότητα τους στην ενδοχώρα.
Επιπλέον, η 6η και μεγαλύτερη αποβάθρα του λιμανιού Θεσσαλονίκης θα αποκτήσει και σιδηροδρομικές γραμμές για σύνδεση με το κεντρικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Για το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας, το γεγονός ότι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης δεν είχε σιδηροδρομική σύνδεση με τη μεγαλύτερη αποβάθρα του δείχνει τι συμβαίνει στην Ελλάδα. Το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας υστερεί και χρειάζεται περαιτέρω αναβάθμιση, και είναι θετικό ότι η σημερινή κυβέρνηση εστιάζει στη συνδεσιμότητα των κόμβων.
Άλλωστε, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης πρόκειται να παίξει κεντρικό ρόλο στη σύνδεση των θαλάσσιων γραμμών με τα Βαλκάνια και την Κεντρική Ευρώπη μέσω σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών. Τους επόμενους μήνες θα δρομολογηθούν νέες σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές, στις οποίες το λιμάνι θα είναι το κύριο συστατικό. Ας ελπίσουμε ότι η κυβερνητική αναβάθμιση θα προωθήσει τις εξελίξεις στο βόρειο ελληνικό λιμάνι, το οποίο θα μπορούσε να δημιουργήσει μια νέα πύλη σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών στη νοτιοανατολική Ευρώπη, σε συνδυασμό με επενδύσεις από άλλες εταιρείες.
ETCS και συνδεσιμότητα με βόρεια σύνορα
Γενικά, τα υπόλοιπα έργα επικεντρώνονται κυρίως στη βελτίωση των σιδηροδρομικών συνδέσεων στη Βόρεια Ελλάδα και στα σύνορα με τη Βουλγαρία. Για παράδειγμα, ένα έργο αφορά την κατασκευή μιας νέας σιδηροδρομικής γραμμής μεταξύ Θεσσαλονίκης και Τοξότες, ενισχύοντας τη συνδεσιμότητα μεταξύ της δεύτερης μεγαλύτερης πόλης της Ελλάδας και της βορειοδυτικής Ελλάδας προς την Τουρκία και τη Βουλγαρία.
Επιπλέον, η υφιστάμενη γραμμή μεταξύ του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης και της συνοριακής διέλευσης του Ορμενίου μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας θα δει σημαντικές αναβαθμίσεις που θα περιλαμβάνουν τη χρήση ETCS και την πλήρη ηλεκτροδότηση της γραμμής. Αυτό είναι απαραίτητο για τις εταιρείες που διέρχονται μεταξύ των δύο χωρών, καθώς αποτελούσε προϋπόθεση για την άψογη κυκλοφορία και την έναρξη περισσότερων σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών.
railfreight.com
sidirodromikanea.blogspot.com