Τρίτη 30 Νοεμβρίου 2021

Ακόμη περιμένουν τα τρένα οι Κομοτηναίοι…


Μεγάλα έργα στα σκαριά για το μέλλον στην Ανατολική Σιδηροδρομική Εγνατία, αλλά ξεχάστηκε το παρόν του σιδηρόδρομου που στερείται δρομολογίων από το 2019 αλλά και ουσιαστικού δημόσιου διαλόγου

Διονύσης Βοργιάς

Σε φάση εκκίνησης δημοπράτησης είναι το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό έργο της χώρας που αφορά στην κατασκευή της νέας γραμμής Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Ξάνθη συνολικού μήκους 205χλμ, τμήμα της λεγόμενης Ανατολικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας. Η ΕΡΓΟΣΕ υπόσχεται ταχύτητες 160-200 χλμ/ώρα, που –εάν ισχύσουν στην πράξη- θα καταστήσουν το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη-Ξάνθη μόλις μία με μιάμιση ώρα.

Το προβληματικό παρόν

Κι ενώ ο σιδηρόδρομος της Βόρειας Ελλάδας έρχεται ξανά στο προσκήνιο για ένα εμβληματικό μεν, αλλά αρκετά μελλοντικό δε, έργο, το προβληματικό παρόν του σιδηρόδρομου ανακινεί τη συζήτηση για το εάν, πότε τελικά κι υπό ποιες προϋποθέσεις θα επανεκκινήσουν τα δρομολόγια τρένων στη Θράκη.
Επί τροχάδην να υπενθυμίσουμε πως η πρώτη (και τότε επονομαζόμενη ως «προσωρινή») απόφαση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για διακοπή των δρομολογίων στο σιδηρόδρομο από Δράμα έως Αλεξανδρούπολη πάρθηκε στις 31 Ιουλίου 2019 κι υποτίθεται θα διαρκούσε τρεις μήνες, μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 2019, λόγω εργασιών αποκατάστασης του σιδηρόδρομου. Η μία παράταση διαδέχτηκε την άλλη, ενώ -όταν φαινόταν πως το τρένο θα ξανασφύριζε- ο covid μείωσε τις μετακινήσεις και το ζήτημα περιέπεσε ξανά στην αφάνεια. Στο μεσοδιάστημα, τα δρομολόγια έχουν αναπληρωθεί μεν με λεωφορεία, αλλά επειδή ουδέν μονιμότερον του προσωρινού, αυτή η κατάσταση ήδη μετρά δύο και πλέον χρόνια. Μία νέα κακοκαιρία στις αρχές του 2021, κατέστρεψε τμήματα του σιδηροδρόμου στη Θράκη, ωστόσο ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδας (ΟΣΕ) ανακοίνωσε στις αρχές Απριλίου πως «απόλυτα λειτουργική είναι πλέον, μετά την αποκατάσταση της από τον ΟΣΕ, η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη-Αλεξανδρούπολη και Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο που είχε υποστεί μεγάλες ζημιές από ακραία καιρικά φαινόμενα (έντονες βροχοπτώσεις) στην ευρύτερη περιοχή του Ν. Σερρών και στους Ν. Ροδόπης και Έβρου».

Όλα πάνε… αργά

Ο ΟΣΕ προέβη στις απαραίτητες ενέργειες αποκατάστασης του δικτύου, ωστόσο η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ουδέποτε ξεκίνησε εκ νέου τα δρομολόγια τρένων. Για του λόγου το αληθές, πάντως, ανακοίνωσε πως τα δρομολόγια επιστρέφουν, τεχνηέντως όμως απέκρυψε πως αυτά γίνονται ξανά μέχρι τη Δράμα με τρένο κι ύστερα με λεωφορείο, καλλιεργώντας λανθασμένες εντυπώσεις στο επιβατικό κοινό.
Έκτοτε, το ζήτημα απασχόλησε το Περιφερειακό Συμβούλιο ενώ έφτασε ακόμη και στη Βουλή. Τη δημόσια παραδοχή πως τα δρομολόγια έχουν κοπεί γιατί… δεν συμφέρουν έκανε ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών-Μεταφορών ΠΑΜΘ Δημήτρης Γαλανόπουλος. «Επικοινώνησα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Φίλιππο Τσαλίδη. Παλιότερα όταν λειτουργούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη-Αλεξανδρούπολη γινόταν σε 4,5 ώρες. Σύμφωνα με το εγχειρίδιο που βγάζει ο ΟΣΕ -γιατί τα δρομολόγια τα βγάζει ο ΟΣΕ, τα τρένα και το προσωπικό είναι της ΤΡΑΙΝΟΣΕ- το δρομολόγιο που έχει αναχώρηση από Θεσσαλονίκη 13:08, έχει άφιξη στο λιμάνι Αλεξανδρούπολης 23:30 και ένα άλλο πρωινό δρομολόγιο έχει αναχώρηση από Θεσσαλονίκη 05:50 και άφιξη 14:28. Άρα μιλάμε για 8 ώρες. Κάτι για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ που είναι ασύμφορο, αλλά και για τους ίδιους του πολίτες καθώς ένα δρομολόγιο του λεωφορείου κάνει περίπου 3 ώρες», δήλωνε σε παλιότερη συνεδρίαση.
Επομένως, η συζήτηση που θα έπρεπε να ανοίξει, αλλά δεν ακολούθησε ποτέ σε βάθος, είναι γιατί δεν γίνονται οι κατάλληλες ενέργειες, ώστε να βελτιωθεί το υπάρχον σιδηροδρομικό δίκτυο κι οι ώρες δρομολογίων να γίνουν πιο ανταγωνιστικές σε σύγκριση με άλλα επιβατικά μέσα. Το γεγονός όμως ότι, επί του παρόντος, δεν συμφέρει κανέναν να λειτουργούν δρομολόγια τρένων στη Θράκη, απλώς επεκτείνει μία ήδη προβληματική κατάσταση, η επίλυση της οποίας δεν έχει πλέον χρονικό ορόσημο.
Το όχι και τόσο μακρινό 2007 πάντως, όπως βλέπετε στον πίνακα, τα δρομολόγια από και προς Κομοτηνή ήταν διαρκή.
Κι όταν σύνθημα της περιοχής μας είναι πως αποτελεί «γεωστρατηγικό κόμβο μεταφορών», απορίας άξιο είναι γιατί δεν υπάρχει ουσιαστικός δημόσιος διάλογος για το παρόν του σιδηροδρομικού δικτύου, αλλά μόνο για το μέλλον του.

xronos.gr
sidirodromikanea.blogspot.com