Ο Πλαταμώνας αδιαμφισβήτητα αποτελεί τη «Μύκονο» της Θεσσαλίας! Μπορεί να μην έχει φτάσει ακόμα την… αίγλη του κυκλαδίτικου νησιού, αλλά όσοι ταξιδεύουν το καλοκαίρι, ειδικά τις Παρασκευές ή τις Κυριακές, όλο και θα έχουν πέσει πάνω στις τεράστιες ουρές που δημιουργούνται στα διόδια της Εθνικής Οδού στον Ευαγγελισμό της Λάρισας, στην προσπάθεια πολλών Λαρισαίων και Δυτικοθεσσαλών να κινηθούν προς τις ξακουστές ακτές της Πιερίας του Πλαταμώνα και των Νέων Πόρων. Τι θα μπορούσε λοιπόν να απαντήσει ο ΟΣΕ σε αυτήν τη μαζική επέλαση Λαρισαίων και Δυτικοθεσσαλών προς τους Νέους Πόρους και τον Πλαταμώνα; Σημειωτέον ότι ο ΟΣΕ διαθέτει το προνόμιο να κατέχει τη σιδ/κή επιδομή και έκταση από τον Σιδηροδρομικό σταθμό του Πλαταμώνα έως την παλαιά σήραγγα κάτω από το ομώνυμο κάστρο, παράλληλα ακριβώς από την πλαζ και την ζώνη του αιγιαλού, επομένως θα μπορούσε ευκολότερα και καλύτερα από οποιονδήποτε άλλον να παράσχει τις ανώτερες και υψηλότερες υπηρεσίες μετακίνησης: «Τα σιδηροδρομικά δρομολόγια στην περιοχή, στην παλαιά σιδηροδρομική γραμμή μεταξύ Σ.Σ. Νέων Πόρων και Σ.Σ. Πλαταμώνα (παλαιός σταθμός) έχουν προ πολλού καταργηθεί (από το έτος 2000 περίπου), λόγω της έναρξης λειτουργίας της νέας σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων Λάρισα – Πλατύ, η οποία αποτελεί τμήμα του κύριου άξονα ΠΑΘΕ του Ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, με αποτέλεσμα η εν λόγω παλαιά γραμμή να διατηρείται πια σε καθεστώς αναστολής λειτουργίας, να μην συντηρείται και να απαιτούνται μεγάλου προϋπολογισμού έργα (!!!) σε περίπτωση επαναλειτουργίας της. Επιπλέον, υπάρχει επί του παρόντος ο Σ.Σ. Νέων Πόρων ο οποίος εξυπηρετεί την περιοχή. Ακολούθως, σας ενημερώνουμε πως δεν έχει υπάρξει όλα αυτά τα χρόνια κανένα ενδιαφέρον από τους σιδηροδρομικούς πάροχους μεταφοράς επιβατών (όπως η εταιρεία ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ), ούτε από κάποιον άλλο Φορέα, για την ενεργοποίηση της εν λόγω γραμμής με δρομολόγηση συρμών στη διαδρομή αυτή (είτε σε μόνιμη ή σε εποχική βάση). Από την άλλη, ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδας Ανώνυμη Εταιρεία (ΟΣΕ ΑΕ) είναι σήμερα ο αποκλειστικός διαχειριστής της σιδηροδρομικής υποδομής και δεν διενεργεί σιδηροδρομικές μεταφορές επιβατών. Ένα τμήμα της γραμμής, αυτό που αρχίζει στη θέση Κρανιά (Χ.Θ. 404,431) πλησίον του Κάστρου Πλαταμώνα και τελειώνει στην οδό Παντελεήμονος (θέση Χ.Θ. 401,55), συνολικού
μήκους
2,876 χλμ, έχει χαρακτηριστεί από το Υπουργείο Πολιτισμού ως ιστορικός τόπος
(ΦΕΚ 358 / 21.03.2005) και τα όμορα κτίσματα, εντός του πλάτους απαλλοτριώσεως
της ΟΣΕ ΑΕ (εγκαταστάσεις όπως πύργοι, γέφυρα, πυροβολείο και άλλα κτίρια),
έχουν χαρακτηρισθεί ως
μνημεία. Στη
συνέχεια, έχουν διατυπωθεί κατά καιρούς αιτήματα από
την Περιφέρεια και τον Δήμο Δίου – Ολύμπου τόσο για ενοικίαση τμήματος της
γραμμής, με σκοπό να δημιουργηθεί οδός ήπιας
κυκλοφορίας, όσο και για κατάργηση
της σιδηροδρομικής γραμμής σε σημεία της, προκειμένου να αξιοποιηθεί η περιοχή
του παραλιακού μετώπου στον Πλαταμώνα, η οποία αντιμετωπίζει οξύ πρόβλημα
στάθμευσης και δέχεται τους θερινούς μήνες μεγάλο φόρτο επισκεπτών οδικά. Ακόμη, πρόσφατα, διατυπώθηκε από
την Περιφέρεια Πιερίας και συγκεκριμένα τον Δήμο Δίου – Ολύμπου αίτημα για προσωρινή χρήση μικρού τμήματος (μήκους 82,00 μ)
της γραμμής Ν. Πόροι – Παλιός Σ.Σ. Πλαταμώνα και των χώρων πλησίον αυτής για τη
διέλευση φορτηγών μεταφοράς υλικών προς υλοποίηση του έργου υποδομών της
Περιφέρειας «Αντιμετώπιση της Διάβρωσης της ακτής της Δ.Δ. Πλαταμώνα», το
οποίο είχε θετική απόκριση της ΟΣΕ ΑΕ.»
Όσο τρελό και… μεταφυσικό και αν σας φαίνεται ο ΟΣΕ
παραδέχεται τον «μεγάλο φόρτο επισκεπτών οδικά», αλλά επειδή «δεν
έχει υπάρξει όλα αυτά τα χρόνια κανένα ενδιαφέρον από τους σιδηροδρομικούς
πάροχους μεταφοράς επιβατών (όπως η εταιρεία ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ)[!!!], ούτε από
κάποιον άλλο Φορέα[!!!], για την ενεργοποίηση της εν λόγω γραμμής με
δρομολόγηση συρμών στη διαδρομή αυτή (είτε σε μόνιμη ή σε εποχική βάση)»
για αυτούς τους λόγους σκέπτεται να ικανοποιήσει «κατά καιρούς αιτήματα από
την Περιφέρεια και τον Δήμο Δίου – Ολύμπου τόσο για ενοικίαση[!!!] τμήματος της
γραμμής, με σκοπό να δημιουργηθεί οδός ήπιας κυκλοφορίας, όσο και για κατάργηση
της σιδηροδρομικής γραμμής σε σημεία της[!!!], προκειμένου να αξιοποιηθεί η
περιοχή του παραλιακού μετώπου στον Πλαταμώνα, (σ.σ. δηλαδή να μετατραπεί
σε πάργκιγκ για ΙΧ, τι ρομαντικό, τι οικολογικό!)». Επίσης θεωρεί ότι η
ανακαίνιση της επιδομής και η εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης – σηματοδότησης (αν και
δεν χρειάζεται απαραίτητα κάτι τέτοιο) 2876 μέτρων (περίπου 3 χιλιομέτρων)
μονής σιδηροδρομικής γραμμής θα «απαιτούσαν μεγάλου προϋπολογισμού έργα σε
περίπτωση επαναλειτουργίας της»!
Αν προσθέταμε σε αυτήν την
επαναλειτουργία και το τμήμα της παλαιάς, παρόχθιας σιδηροδρομικής γραμμής
Ευαγγελισμός – Ραψάνη τότε κανείς άλλος εκτός από τον ιδιοκτήτη αυτής της,
μοναδικής στον κόσμο σε σπάνιο φυσικό κάλλος και ομορφιά, παραποτάμιας
σιδηροδρομικής χάραξης δεν θα είχε την αποκλειστικότητα να μετακινεί επιβάτες
εκεί αλλά ταυτόχρονα να δύναται να σταθμεύει ακριβώς στο προσκύνημα της Αγίας
Παρασκευής, μεταφέροντας χιλιάδες προσκυνητές και λουόμενους ταυτόχρονα!
Και τι θα κόστιζε σε λειτουργικό
κόστος ένα δρομολόγιο από την Καλαμπάκα έως τον Πλαταμώνα; Τίποτα απολύτως, θα
απαντούσα, διότι από Καλαμπάκα έως Παλαιοφάρσαλο μετακινούνται σίγουρα οι
επιβάτες προκειμένου να μετεπιβιβαστούν στα αρτηριακά τρένα του βασικού κορμού
Αθήνας – Θεσσαλονίκης. Από Τρίκαλα, Καρδίτσα κάποιοι σίγουρα θα θελήσουν να
μετακινηθούν προς την πρωτεύουσα της Θεσσαλίας Λάρισα, είτε για τα ψώνια τους,
είτε για τη διεκπεραίωση υποχρεώσεων που έχουν να κάνουν με τις δημόσιες
υπηρεσίες. Και από Λάρισα προς Νέους Πόρους – Πλαταμώνα όσοι θέλουν να μεταβούν
στις εκεί παραλίες. Επομένως η δρομολόγηση ενός εποχικού τρένου με πυκνά
δρομολόγια από τον Μάιο έως τον Οκτώβριο που να μετακινεί λουόμενους και
τουρίστες από τη σήραγγα Πλαταμώνα και από τα Μετέωρα και με κέντρο τη Λάρισα
είναι απολύτως εφικτό και κερδώο για όποιον το επιχειρήσει. Αν συμπεριληφθεί και
η παραποτάμια, μοναδικού κάλλους, διέλευση και ο θρησκευτικός προορισμός του
προσκυνήματος της Αγίας Παρασκευής, τότε τα εκδοτήρια στη Λάρισα την Αθήνα και
τη Θεσσαλονίκη δεν θα προλαβαίνουν να κόβουν εισιτήρια!
Φανταστείτε λοιπόν τον ΟΣΕ και την Τρενοσέ ότι κατέχουν το αποκλειστικό προνόμιο
του μονοπωλιακού ακτοπλόου στο Αιγαίο. Τι δηλαδή; Δεν θα δρομολογούσαν ούτε
ένα ακτοπλοϊκό δρομολόγιο από Ραφήνα, Πειραιά ή Λαύριο προς την Τήνο και τη
Μύκονο τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο με τη δικαιολογία ότι οι λιμενικοί
οργανισμοί των δύο αυτών νησιών έχουν καταθέσει «αίτημα για προσωρινή χρήση
μικρού τμήματος (μήκους 82,00 μ) της λιμενικής ζώνης Τήνου και Μυκόνου και των
χώρων πλησίον αυτής για τη διέλευση φορτηγών μεταφοράς υλικών προς υλοποίηση
του έργου υποδομών της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου αντιμετώπισης της διάβρωσης
και της «σπηλαιώσης» της προκυμαίας των δύο αυτών νησιωτικών λιμένων;»
Προσθέστε
και τις άλλες «Μυκόνους» στις οποίες αρνούνται από κοινού ο ΟΣΕ και η Τρενοσέ τη
δρομολόγηση πυκνών σιδηροδρομικών δρομολογίων (λ.χ. στο Ναύπλιο, στις από Κιάτο
έως Αίγιο ακτές του Κορινθιακού, στο Λουτράκι, στο Λαύριο και αλλού) ώστε να
δοξάζουμε τον Θεό για το ότι ο ΟΣΕ και η Τρενοσέ ευτυχώς δεν κατέχουν το
αποκλειστικό προνόμιο του μονοπωλιακού ακτοπλόου στο Αιγαίο και έτσι τα
εκατομμύρια των ξένων και Ελλήνων τουριστών θα συνεχίζουν, ελπίζω, απρόσκοπτα
να απολαμβάνουν τις διακοπές τους στις καταγάλανες ελληνικές θάλασσες…
Με εκτίμηση
Σ. Βενέτης
sidirodromikanea.blogspot.com