Οι Άλπεις είναι ένα ευαίσθητο οικοσύστημα, το οποίο διασχίζουν δύο εκατομμύρια φορτηγά κάθε χρόνο. Η κυκλοφορία εμπορευματικών οχημάτων προκαλεί μποτιλιάρισμα, θόρυβο και περιβαλλοντική μόλυνση.
Το Ευρωπαϊκό πρότζεκτ AlpInnoCT (Alpine Innovation for Combined Transport) στοχεύει να αυξήσει την αποτελεσματικότητα των συνδυασμένων μεταφορών, στις οποίες χρησιμοποιούνται διαδοχικά τουλάχιστον δύο τύποι μεταφοράς. Ωστόσο, το 95% των ρυμουλκούμενων δεν έχουν σχεδιαστεί για να μεταφέρονται από τα φορτηγά στα τρένα. Το πρόβλημα αμβλύνθηκε τα τελευταία χρόνια, χάρη στις πλατφόρμες Nikrasa, που αποτελούν κομβικό στοιχείο στο πρότζεκτ. Ο Άλμπερτ Μπάστιους, επικεφαλής λειτουργίας της Tx Logistil AG και εταίρος του πρότζεκτ γνωρίζει πολύ καλά το ζήτημα των συνδυασμένων μεταφορών: «Ο στόχος μας όταν αναπτύξαμε το Nikrasa ήταν να δημιουργήσουμε μια πλατφόρμα που καλύπτει τους περισσότερους τύπους ρυμουλκούμενων. Σήμερα, το 94% των ρυμουλκούμενων που κυκλοφορούν μπορούν να φορτωθούν με το Nikrasa».
Οι πλατφόρμες Nikrasa λειτουργούν 24 ώρες το 24ωρο, 7 μέρες την εβδομάδα. Στο πρότζεκτ AlpInnoCT, συμμετέχουν τέσσερις χώρες της Ε.Ε., η Γερμανία, η Αυστρία, η Ιταλία και η Σλοβενία, καθώς και η Ελβετία.
Ο συνολικός προϋπολογισμός του πρότζεκτ είναι λίγο πάνω από 3 εκατομμύρια ευρώ. Τα 2,5 εκατομμύρια δίνονται από την Ευρωπαϊκή Πολιτική Συνοχής. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει μείωση του χρόνου αποθήκευσης των αγαθών και κατασκευή νέων τερματικών σταθμών και χώρων φορτοεκφόρτωσης.
Οι 15 εταίροι του AlpInnoCT μοιράζονται κοινές κατευθυντήριες γραμμές και δέχονται τις συστάσεις του εκτελεστικού διευθυντή της Logistik-Kompetenz-Zentrum Prien και συνιδρυτή του πρότζεκτ Καρλ Φίσερ. Αυτός υποστηρίζει ότι η πρόκληση των συνδυασμένων μεταφορών είναι οικονομική και κλιματική: «Στην περιοχή των Άλπεων, μπορούμε να βάλουμε 30 ρυμουλκούμενα σε ένα τρένο. Μπορούμε λοιπόν να μην χρησιμοποιήσουμε 29 οδηγούς φορτηγών με έναν οδηγό τρένου. Δεν έχουμε πλέον οδηγούς φορτηγών. Χρειαζόμαστε λοιπόν 1 αντί για 29. Μειώνουμε τις εκπομπές CO2, κατά 80% και έχουμε λιγότερο κόστος για το προσωπικό».
Ωστόσο από την πλευρά των οδικών μεταφορών, διευθυντές όπως ο Τόμας Έμπερλ της Eberl Internationale Spedition GmbH & Co KG τονίζουν ότι οι διεθνείς μεταφορές υπόκειται σε αυστηρές διατάξεις που ποικίλουν από χώρα σε χώρα: «Η ευελιξία είναι το πιο σημαντικό στοιχείο. Το ζητά άλλωστε και η αγορά. Το σημείο αναφοράς μας είναι ο δρόμος. Αν ο σιδηρόδρομος θέλει να ακολουθήσει, πρέπει να αποκτήσει ευελιξία. Το ίδιο ευέλικτες πρέπει να γίνουν οι εταιρίες μεταφορών και logistics».
Ο στόχος της Ε.Ε. είναι να μεταφέρει το 30% των οδικών εμπορευματικών μεταφορών στο σιδηρόδρομο και στις υδάτινες μεταφορές μέχρι το 2030.
gr.euronews.com
sidirodromikanea.blogspot.com