Δευτέρα, 27 Σεπτεμβρίου 2021

Sea2Sea, η μεγάλη ευκαιρία για τον ελληνικό σιδηρόδρομο

Ισχυρό χαρτί που ενισχύει τον γεωπολιτικό ρόλο της χώρας μέσω της οικονομικής ανάπτυξης δύναται να παιχτεί μέσω του σιδηροδρόμου. Και τούτο διότι στο προσκήνιο επανέρχεται το φιλόδοξο σχέδιο της σιδηροδρομικής διασύνδεσης των βόρειων λιμανιών της χώρας με τα αντίστοιχα της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας, ένας σιδηροδρομικός Βόσπορος που φιλοδοξεί να τραβήξει σημαντικό μέρος της κίνησης από τα περίφημα στενά στη γείτονα.

ΧΑΡΗΣ ΝΤΙΓΡΙΝΤΑΚΗΣ

Το mega project με την κωδικοποιημένη ονομασία Sea2Sea, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 4 δισ. ευρώ, που έχει στόχο να δημιουργήσει μια νέα χερσαία γέφυρα εμπορευματικών μεταφορών με την παράκαμψη των Στενών του Βοσπόρου, έχει τεθεί ψηλά στην ατζέντα της κυβέρνησης, καθώς και στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος του αμερικανικού παράγοντα. Πρόκειται για εξέλιξη που, σε συνδυασμό με τη δεδομένη υποστήριξη και της Ευρωπαϊκής Ενωσης, παίζει καταλυτικό ρόλο – η προοπτική υλοποίησής του φαντάζει περισσότερο από ποτέ ορατή.

Διάδρομος μεταφορών

Ειδικότερα, το Sea2Sea προσβλέπει στην ανάπτυξη ενός διαδρόμου πολυτροπικών μεταφορών για τη σύνδεση των λιμένων του Βορειοανατολικού Αιγαίου, και ειδικότερα αυτών της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης, με τους αντίστοιχους της Μαύρης Θάλασσας (Μπουργκάς και Βάρνα) και τον Δούναβη (Ρούσε), προσφέροντας, έτσι, μια εναλλακτική διαδρομή προς τα Στενά του Βοσπόρου. Το εν λόγω εγχείρημα, πέραν των οικονομικών παραμέτρων, έχει και σαφές γεωπολιτικό υπόβαθρο, καθώς θα έρθει να δημιουργήσει έναν νέο δρόμο μεταξύ της Ευρώπης και των χωρών της Μαύρης Θάλασσας, παρακάμπτοντας τον μονοπωλιακό ρόλο της Τουρκίας.

Το έργο, το οποίο επίσημα τιτλοφορείται Rail T K A B V R Project, μπήκε στις ράγες από την προηγούμενη κυβέρνηση, ωστόσο οι προσπάθειες για τη συγκρότηση της κοινής ελληνοβουλγαρικής διακρατικής εταιρίας «βάλτωσαν». Τη σκυτάλη πήρε, λοιπόν, η σημερινή κυβέρνηση, η οποία επαναβεβαίωσε το ενδιαφέρον της και προχώρησε σε συγκεκριμένες πρωτοβουλίες τόσο σε διμερές επίπεδο με τη Βουλγαρία όσο και εντός συνόρων. Και τούτο καθώς το ελληνικό κομμάτι του mega project περιλαμβάνει την κατασκευή της ανατολικής σιδηροδρομικής Εγνατίας, την αναβάθμιση της σύνδεσης Αλεξανδρούπολης -Ορμενίου και άλλα έργα, όπως η διασύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με το σιδηροδρομικό δίκτυο κ.λπ.

Η στροφή στα σιδηροδρομικά έργα ήρθε στο προσκήνιο στην πρόσφατη εκδήλωση του ΟΣΕ για την υποδοχή στην Αθήνα του Connecting Europe Express. Τόσο ο εκπρόσωπος της DG Move όσο και ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, εστίασαν στην περαιτέρω επέκταση των σιδηροδρομικών έργων βάζοντας ενεργά πλέον τη σιδηροδρομική Εγνατία στο πεδίο του ενδιαφέροντος.

Οι προϋποθέσεις για το σύγχρονο τρένο

Στο πλαίσιο της εκδήλωσης για την υποδοχή στην Αθήνα του Connecting Europe Express ο κ. Σπύρος Πατέρας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος ΟΣΕ, σημείωσε ότι υπάρχουν σημαντικές προϋποθέσεις για να γίνει ο σιδηρόδρομος πρωταγωνιστής των επιβατικών και εμπορικών μεταφορών στη χώρα, όπως συμβαίνει σε όλη την υπόλοιπη Ευρώπη.

Πιο συγκεκριμένα, υπογράμμισε την ανάγκη αναβάθμισης και βελτιστοποίησης των σιδηροδρομικών υποδομών για να αυξηθούν η ταχύτητα των μεταφορών και η αξιοπιστία του δικτύου.

Επισημαίνεται δε ότι ο ΟΣΕ έχει ήδη ξεκινήσει μελέτες και για το δυτικό τμήμα της σιδηροδρομικής Εγνατίας που αφορά νέες γραμμές από Καλαμπάκα προς Κοζάνη, Ιωάννινα και Ηγουμενίτσα, ενώ υπάρχουν σκέψεις για μία νέα συνδετήρια γραμμή μεταξύ Κοζάνης και Βέροιας.

Τα έργα αυτά περιλαμβάνονται στο στρατηγικό σχεδιασμό του ΥΠΥΜΕ για την προγραμματική περίοδο 2021-2027, είναι δημόσια έργα στρατηγικής σημασίας για τη χώρα που επιτρέπουν τη σύνδεση κύριων λιμένων με την υπόλοιπη Νοτιοανατολική Ευρώπη και είναι τα εξής:

» ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΜΕ ΔΙΠΛΑΣΙΑΣΜΟ ΤΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ – ΟΡΜΕΝΙΟ: Προϋπολογισμός: 815 εκατ. ευρώ. Αφορά 178 χλµ. διπλής σιδηροδρομικής γραµµής. Επίσης, εμπεριέχει: 1. Αναβάθμιση υφιστάµενης σιδηροδρομικής γραµµής µέχρι τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα. Εγκατάσταση συστήµατος ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης. 2. Αντιπλημμυρική θωράκιση της σιδηροδρομικής γραµµής και της περιοχής όδευσης. 3. Λειτουργία του έργου ως προαστιακού σιδηροδρόμου κατά µήκος του Εβρου ποταµού. 4. Βελτίωση σύνδεσης της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραµµής µε τον βουλγαρικό σιδηρόδροµο στο Ορµένιο.

» ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ – ΝΕΑ ΚΑΡΒΑΛΗ – ΤΟΞΟΤΕΣ: Προϋπολογισμός: 1,32 δισ. ευρώ. Πρόκειται για 206 χλµ. – μονή σιδηροδρομική γραµµή (κατά τµήµατα διπλή) που ενώνει τη Θεσσαλονίκη µε την Καβάλα και ταυτόχρονα θα συνδέει το υπό ανάπτυξη λιµάνι της Νέας Καρβάλης µε το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο στην περιοχή των Τοξοτών Ξάνθης, διασχίζοντας το ανατολικό τμήμα του Nοµού Καβάλας. Για το τμήμα Θεσσαλονίκη – Νέα Καρβάλη: Εχει υποβληθεί ΜΠΕ από τον ΟΣΕ και βρίσκεται στο τελικό στάδιο διαβούλευσης, ενώ για το τµήµα Νέα Καρβάλη – Τοξότες οι περιβαλλοντικοί όροι βρίσκονται στο τελικό στάδιο τροποποίησης από την ΕΡΓΟΣΕ.

» ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΟΥ 6ου ΠΡΟΒΛΗΤΑ ΛΙΜΕΝΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ & ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΥ ΔΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ: Προϋπολογισμός: 45 εκατ. ευρώ. Το έργο αφορά στη νέα δυτική σιδηροδροµική σύνδεση του 6ου προβλήτα του Οργανισμού Λιµένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) µε την υφιστάμενη σιδηροδρομική γραµµή που συνδέει τον Σταθµό Διαλογής Θεσσαλονίκης µε τον Εμπορικό Σταθμό και τον Λιμένα. Περιλαµβάνει ακόµα και ανάπτυξη του προαστιακού σιδηροδρόμου στη Δυτική Θεσσαλονίκη, επί υφιστάμενων σιδηροδρομικών γραµµών ή/και νέων τμημάτων γραµµών. Το δίκτυο θα έχει µορφή «Χ» µε δύο διασταυρούμενες γραµµές και κοινό ενδιάμεσο τµήµα. Τερματικοί σταθμοί στα δυτικά θα είναι η Σίνδος και τα Διαβατά και τερματικοί σταθµοί προς το κέντρο της πόλης θα είναι ο νέος σιδηροδρομικός σταθµός του ΟΣΕ και αφετέρου στην περιοχή του Λιµένα πλησίον του προβλήτα 1.

eleftherostypos.gr

sidirodromikanea.blogspot.com