Παρασκευή 10 Σεπτεμβρίου 2021

Ανάλυση του John Versleijen

Μπορεί κανείς να μαντέψει μόνο μετά τις ζημιές που υπέστη η DB Cargo μετά από τρεις γύρους απεργιών μεταξύ οδηγών τρένων τις τελευταίες πέντε εβδομάδες. Αλλά ένα είναι σίγουρο: θα υπάρξουν ζημιές. Για το ζημιογόνο τμήμα σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών της Deutsche Bahn (DB), αυτό είναι ένα ακόμη εμπόδιο μετά από έξι χρόνια αυξανόμενων απωλειών. Επιπλέον, η ζημιά φήμης για το DB Cargo είναι σημαντική.

Η DB Cargo δραστηριοποιείται σε δεκαεπτά ευρωπαϊκές χώρες και ως εκ τούτου εξακολουθεί να είναι το νούμερο ένα στην ευρωπαϊκή αγορά σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών. Ωστόσο, στη Γερμανία, ο πρώην μονοπώλης έχει χάσει πολύ έδαφος τα τελευταία χρόνια. Για παράδειγμα, σύμφωνα με τις τελευταίες στατιστικές μεταφορών, η εταιρεία είναι υπεύθυνη μόνο για περίπου το 44 % των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών στη χώρα.

Αυτή η ζημιά ήταν ήδη εκεί

Τι δεν βοηθά: το μερίδιο αγοράς των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών στη γερμανική αγορά μεταφορών μειώθηκε από το 19 % στο 17,5 % κατά τη διάρκεια της κρίσης του κορονοϊού πέρυσι, ενώ οι οδικές μεταφορές κέρδισαν με προσοχή το μερίδιο αγοράς. Οι απεργίες των τελευταίων πέντε εβδομάδων στο DB Cargo σίγουρα δεν θα αντιστρέψουν αυτήν την αρνητική τάση για τις σιδηροδρομικές μεταφορές.
Ακόμα πιο ανησυχητικά είναι τα οικονομικά αποτελέσματα της θυγατρικής εμπορευμάτων της Deutsche Bahn. Έχουν κόκκινο χρώμα από το 2015. Πέρυσι το αρνητικό αποτέλεσμα διπλασιάστηκε στα 728 εκατομμύρια ευρώ, ενώ περίπου 200 εκατομμύρια ζημίες έπρεπε να προστεθούν κατά τους πρώτους έξι μήνες του τρέχοντος έτους.
Συνολικά, οι δραστηριότητες μεταφοράς της DB Cargo έχουν επιβαρύνει τη γερμανική μητρική εταιρεία με ζημία περίπου 2 δισεκατομμυρίων ευρώ τα τελευταία έξι χρόνια. Οι απεργίες είναι επομένως το τελευταίο πράγμα που περιμένει ο πάσχων φορέας εκμετάλλευσης σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών, ο οποίος ήλπιζε για αύξηση του όγκου του φετινού 10 % φέτος.

Σχέδιο διάσωσης

Οι αναλυτές αναρωτιούνται επίσης τι θα απομείνει από το σχέδιο διάσωσης του νέου αφεντικού της DB Cargo, Sigrid Nikutta, που ανέλαβε τα καθήκοντα πέρυσι. Επικεντρώθηκε σε καλύτερες και πιο αξιόπιστες υπηρεσίες, σε συνδυασμό με μεγαλύτερο ρόλο ως διευθυντής εφοδιαστικής, δηλαδή προώθηση, κατά την οποία προσφέρονταν επίσης οδικές μεταφορές εκτός από μεμονωμένα βαγόνια. Η DB Cargo είδε ευκαιρίες ανάπτυξης σε αυτό το τμήμα τον περασμένο χρόνο, επειδή πολλοί φορτωτές κατάφεραν να μειώσουν τις εκπομπές CO2 με αυτή τη συνδυασμένη προσαρμογή.
Η αυξημένη κυκλοφοριακή συμφόρηση στους γερμανικούς αυτοκινητόδρομους ήταν επίσης ένας λόγος για την επιλογή εναλλακτικών μεταφορών με DB Cargo. Ωστόσο, έχοντας κατά νου τις πρόσφατες ενέργειες, οι φορτωτές θα σκεφτούν τώρα δύο φορές πριν αναθέσουν το φορτίο τους σε μια εταιρεία της οποίας οι εργαζόμενοι βρίσκονται σε πόλεμο με τη διοίκηση και όπου το φορτίο δεν έχει κρατηθεί καθόλου κατά τη διάρκεια των απεργιών.

Οι μεγάλοι πελάτες έχουν ανάμεικτα συναισθήματα

Ο Γερμανικός φορέας εκμετάλλευσης σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών εξακολουθεί να είναι σημαντικός παράγοντας της αγοράς για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων από και προς τα μεγάλα λιμάνια (Αμβούργο, Ρότερνταμ και Αμβέρσα) και τη μεταφορά χύδην αγαθών όπως άνθρακας, χάλυβας, οικοδομικά υλικά και χημικά. Εκτός από τους χαλύβδινους φούρνους και τις μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, υπό την ηγεσία της BMW και της Audi, είναι επίσης σημαντικός πελάτης της DB Cargo. Παρεμπιπτόντως, ενόψει του κλεισίματος των τελευταίων σταθμών ηλεκτροπαραγωγής με κάρβουνο στη Γερμανία, οι μεταφορές άνθρακα μειώνονται επίσης για το DB Cargo.
Οι πρόσφατες ενέργειες αντιμετωπίζονται επίσης με ανάμεικτα συναισθήματα μεταξύ τόσο μεγάλων πελατών, αν και οι συνέπειες των πρώτων, σύντομων απεργιών της 11ης και 12ης Αυγούστου (48 ώρες) ήταν ακόμη διαχειρίσιμες. Οι εκκρεμότητες, περίπου τριακόσιες εμπορευματικές αμαξοστοιχίες, επανήλθαν σε ράγες σχετικά γρήγορα, σύμφωνα με την DB Cargo. Εν τω μεταξύ, έχουν πραγματοποιηθεί έντεκα ημέρες απεργίας, οι οποίες σύμφωνα με το Institut der Deutschen Wirtschaft έχουν κοστίσει στη γερμανική οικονομία περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ την ημέρα. Η συνολική ζημιά των δράσεων θα ξεπεράσει σύντομα το 1 δισ. Ευρώ.
Οι γερμανικοί χημικοί γίγαντες όπως η BASF, η Covestro και η Lanxess αναζητούν εναλλακτικές επιλογές μεταφοράς μετά τον πρώτο γύρο απεργιών των οδηγών. Ωστόσο, αυτά περιορίζονται από τον ήδη περιορισμένο εμπορευματικό χώρο στις οδικές μεταφορές και στην εσωτερική ναυτιλία, ενώ οι ανταγωνιστές της DB Cargo στο σιδηρόδρομο έχουν ήδη κλείσει σε μεγάλο βαθμό πλήρως.

railfreight.com
sidirodromikanea