Τετάρτη 29 Σεπτεμβρίου 2021

Πρώτη Σύνοδος Κορυφής των Δυτικών Βαλκανίων για το σιδηρόδρομο: «Το μέλλον είναι σε τροχιά»

Η οικοδόμηση ενός σύγχρονου, ψηφιοποιημένου σιδηροδρομικού δικτύου, με απευθείας συνδέσεις τρένων μεταξύ μεγάλων πόλεων της περιοχής, θα συμβάλει στη δημιουργία καλύτερης συνδεσιμότητας και θα παρέχει ασφαλέστερο και περιβαλλοντικά βιώσιμο τρόπο μεταφοράς για ανθρώπους και επιχειρήσεις στα Δυτικά Βαλκάνια.

 Αυτό αναγνωρίστηκε ως βασική προτεραιότητα της Αφιερωμένο στο σιδηροδρομικό, υπέγραψε την Δευτέρα 13 Σεπτεμβρίου, από τους υπουργούς αρμόδιος για τις μεταφορές στην περιοχή στο 1 st Διάσκεψη Κορυφής Rail Δυτικών Βαλκανίων, που πραγματοποιήθηκε στο Βελιγράδι. 

Η εκδήλωση διοργανώθηκε από τη Μόνιμη Γραμματεία της Κοινότητας Μεταφορών της ΕΕ , την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (ΕΤΑΑ), υπό την αιγίδα του Υπουργείου Κατασκευών, Μεταφορών και Υποδομών της Σερβίας.

Η σύνοδος συγκέντρωσε υπουργούς από τα Δυτικά Βαλκάνια και γειτονικές χώρες, εκπροσώπους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και επαγγελματίες σιδηροδρόμων για συζητήσεις σχετικά με τον τρόπο προώθησης της περιφερειακής και ευρωπαϊκής πολιτικής μεταφορών και τη συμβολή στην οικοδόμηση ψηφιοποιημένων και βιώσιμων συστημάτων σιδηροδρομικών μεταφορών στην περιοχή. Οι κυβερνήσεις δεσμεύτηκαν για μια σειρά προτεραιοτήτων, συμπεριλαμβανομένης της ανοικοδόμησης άμεσων υπεραστικών συνδέσεων τρένων που συνδέουν την περιοχή και την ΕΕ, ενισχύοντας την ψηφιοποίηση των σιδηροδρομικών συστημάτων για διασύνδεση και ανταλλαγή δεδομένων για διασυνοριακές επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές, αύξηση της ασφάλειας των ισόπεδων διαβάσεων, καθώς και άνοιγμα των σιδηροδρομικών αγορών.

Η σύνοδος κορυφής οργανώθηκε για να συμπέσει με την άφιξη του τρένου Connecting Europe Express , ένα σύμβολο του μέλλοντος των μεταφορών: πιο συνδεδεμένο, πιο πράσινο και βιώσιμο. Στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Έτους Σιδηροδρόμου , το τρένο, το οποίο θα διασχίσει 26 χώρες της ηπείρου, από τη Λισαβόνα στο Παρίσι, έφτασε στο Βελιγράδι στις 12 Σεπτεμβρίου, από όπου συνέχισε την περιοδεία του στην περιοχή.


Ο Olivér Várhelyi , Ευρωπαίος Επίτροπος (ΓΔ NEAR) δήλωσε: «Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συνεχίζει να υποστηρίζει τα Δυτικά Βαλκάνια στην ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού τομέα. Το υιοθετημένο Οικονομικό και Επενδυτικό Σχέδιο περιλαμβάνει 1,5 δισ. Ευρώ για την ανάπτυξη των σιδηροδρόμων, μερικά από τα εμβληματικά έργα είναι οι γρήγορες γραμμές στον Διάδρομο Χ, που συνδέουν τη Βουδαπέστη και το Βελιγράδι και περαιτέρω το Νις, το Σκόπλιε και την Ελλάδα και τον Διάδρομο 4 που θα συνδέσει το Βελιγράδι με λιμάνι του Μπαρ και της Ποντγκόριτσα στο Μαυροβούνιο ».

Η Maja Bakran Marčić , Αναπληρώτρια Γενική Διευθύντρια (DG MOVE) δήλωσε: "Όντας ο πιο πράσινος και βιώσιμος τρόπος μεταφοράς, οι σιδηρόδρομοι θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην επίτευξη των κλιματικών στόχων και στην καταπολέμηση της ρύπανσης."

Ο Matej Zakonjšek , Διευθυντής Μόνιμης Γραμματείας Κοινότητας Μεταφορών δήλωσε: «Ελπίζω ότι η Πρώτη Σύνοδος Κορυφής των Δυτικών Βαλκανίων θα δημιουργήσει δυναμική για να επηρεάσει τις θετικές αλλαγές με έμφαση στις επενδύσεις στις σιδηροδρομικές μεταφορές, που θα κάνουν τα σιδηροδρομικά ταξίδια και πάλι ελκυστικά για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις στην περιοχή. Αυτό μπορεί να γίνει εστιάζοντας ταυτόχρονα σε δύο γραμμές - υιοθέτηση προτύπων και δημιουργία και βελτίωση υποδομών. Είναι ενθαρρυντικό να βλέπουμε ότι η σύνοδος κορυφής συγκέντρωσε φορείς χάραξης πολιτικής και εκπροσώπους χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων που μπορούν να οδηγήσουν την αλλαγή σε θετική κατεύθυνση. Ως ένα από τα πιο φιλικά προς το περιβάλλον μέσα μεταφοράς, ο σιδηρόδρομος είναι υπεύθυνος για ένα μικρό κλάσμα των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου που σχετίζονται με τις μεταφορές και έχει τεράστιες δυνατότητες να συμβάλει στην οικονομική ευημερία της περιοχής ».

Η Lilyana Pavlova, Αντιπρόεδρος αρμόδια για τα Δυτικά Βαλκάνια, δήλωσε η ΕΤΕπ: «Η ΕΤΕπ είναι στην ευχάριστη θέση να υποστηρίζει όλες τις πρωτοβουλίες που βοηθούν στη βιώσιμη κινητικότητα και επιταχύνουν τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρόμου σύμφωνα με τα πρότυπα της ΕΕ. Ο πιο έξυπνος, ασφαλέστερος και ψηφιοποιημένος σιδηρόδρομος σε όλη την περιοχή θα μας βοηθήσει να αντιμετωπίσουμε τα περιβαλλοντικά ζητήματα και θα επιτρέψουμε τη μετάβαση σε πιο βιώσιμες μεταφορές. Για να επιτευχθεί αυτό, αυτός ο τομέας απαιτεί πρωτοφανείς επενδύσεις και τεχνική τεχνογνωσία. Η ΕΤΕπ ανυπομονεί να βγει από το Οικονομικό και Επενδυτικό Σχέδιο και να βοηθήσει τους τοπικούς εταίρους μας στην πρόσβαση στα διαθέσιμα κεφάλαια. Ως δεκαετής συνεργάτης στην περιοχή και βασικός χρηματοδότης των σιδηροδρόμων, η ΕΤΕπ επένδυσε πάνω από 5 δισεκατομμύρια ευρώ που επενδύθηκαν στον τομέα των μεταφορών μέχρι σήμερα ».

Η Nandita Parshad , Διευθύνουσα Σύμβουλος, Sustainable Infrastructure Group, EBRD, δήλωσε: «Η EBRD υποστηρίζει τις χώρες των Δυτικών Βαλκανίων να οικοδομήσουν τις οικονομίες τους με σχεδόν τις μισές επενδύσεις μας να διοχετεύονται σε έργα που υποστηρίζουν την πράσινη ατζέντα. Καθώς ο κόσμος στρέφεται σε πιο πράσινους και πιο υπεύθυνους τρόπους μεταφοράς, και με διαθέσιμα κονδύλια, τώρα είναι η ευκαιρία για τις χώρες των Δυτικών Βαλκανίων να μην χάσουν να επενδύσουν στους σιδηροδρόμους τους. Μαζί με την ΕΕ και την ΕΤΕπ, δεσμευόμαστε έντονα ότι θα συνεχίσουμε να παρέχουμε καλά δομημένη και οικονομικά προσιτή χρηματοδότηση για την ανάπτυξη των σιδηροδρόμων ως βιώσιμων, πιο πράσινων και ασφαλέστερων μέσων μεταφοράς στα Δυτικά Βαλκάνια ».


Ευρωπαϊκό έτος σιδηροδρόμου είναι μέρος των προσπαθειών της ΕΕ στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, το σχέδιο της ΕΕ να καταστήσει την οικονομία της βιώσιμη επιτυγχάνοντας κλιματική ουδετερότητα έως το 2050. Ένα από τα βασικά στοιχεία του σχεδίου είναι η ανάπτυξη καθαρότερων και πιο υγιεινών μέσων μεταφοράς, όπως ο τομέας των μεταφορών είναι σήμερα υπεύθυνη για περίπου το 25% των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου της Ένωσης. Η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία επιδιώκει τη μείωση των εκπομπών των μεταφορών κατά 90 % έως το 2050. Με μερίδιο μόνο των 0,4 % των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου στις συνολικές μεταφορές της ΕΕ, ο σιδηρόδρομος εκπέμπει πολύ λιγότερο CO2 από το αντίστοιχο οδικό ή αεροπορικό ταξίδι και είναι ένα από τα πιο βιώσιμα, καινοτόμα και ασφαλέστερα μέσα μεταφοράς στην ΕΕ. Σε σύγκριση με την ΕΕ όπου το 75% των συνολικών χιλιομέτρων τρένων διανύουν ηλεκτρικά τρένα, στα Δυτικά Βαλκάνια ηλεκτροδοτείται λιγότερο από το ένα τρίτο των σιδηροδρομικών γραμμών.

Το Οικονομικό και Επενδυτικό Σχέδιο της ΕΕ για τα Δυτικά Βαλκάνια δίνει προτεραιότητα σε έργα και προγράμματα σχετικά με την ενδεικτική επέκταση του κεντρικού δικτύου των διευρωπαϊκών δικτύων μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) που έχουν στρατηγικό ενδιαφέρον για την περιοχή και την ΕΕ. Θα αναληφθεί δράση για την επιτάχυνση της κατασκευής νέων υποδομών μεταφορών και την αναβάθμιση της υπάρχουσας υποδομής, με στόχο την προσαρμογή του βασικού δικτύου μεταφορών στα πρότυπα της ΕΕ. Στο Σχέδιο έχουν εντοπιστεί μεγάλα βιώσιμα μεταφορικά ναυαρχικά έργα, που συνδέουν την Ανατολή με τη Δύση, τον Βορρά με τον Νότο και τις παράκτιες περιοχές.

wbif.eu/news-details/1st-western-balkans-rail-summit-future-tracks

sidirodromikanea.blogspot.com