Βάλαμε τραίνα, αυτοκίνητα, λεωφορεία, μηχανάκια και αεροπλάνα στο μικροσκόπιο, για να ξέρεις πώς ο τρόπος που μετακινείσαι επηρεάζει το περιβάλλον.
Με τι είναι προτιμότερο να μετακινείσαι για να είναι το οικολογικό σου αποτύπωμα όσο το δυνατόν μικρότερο; Είναι τα υβριδικά αυτοκίνητα η πανάκεια που διαφημίζεται; Πρέπει να αποφεύγουμε το αεροπλάνο διά ροπάλου; Η απάντηση σε όλα είναι «εξαρτάται» -αλλά αυτό μάλλον το περίμενες.
Από τα μέσα μαζικής μεταφοράς…
Το τραίνο είναι μακράν το πιο οικολογικό. Πόσο οικολογικό; Σκέψου μόνο ότι διανύει οκτώ φορές την απόσταση ενός υβριδικού αυτοκινήτου με την ίδια ποσότητα καυσίμου.
Ακολουθεί, στη δεύτερη θέση, το λεωφορείο, με την δημοφιλία του ανά χώρα να ανεβοκατεβάζει την αποδοτικότητά του: Στις ΗΠΑ, για παράδειγμα, που τα λεωφορεία κυκλοφορούν με το 25% της χωρητικότητάς τους, επειδή ο κόσμος προτιμά τα αυτοκίνητα, τελικά καταλήγουν να ξοδεύουν ενέργεια για να μεταφέρουν έναν αριθμό ατόμων που είναι πολύ μικρότερος απ’ ό,τι εκείνος στην Ευρώπη. Αυτό βέβαια σημαίνει πως κάθε φορά που προτιμάς το λεωφορείο για τις μετακινήσεις σου, ανεβάζεις την αποδοτικότητά του (σκέψου την σχέση καυσίμου, που καίγεται έτσι κι αλλιώς, προς αριθμό ατόμων που μετακινούνται).
Στη χειρότερη θέση της παγκόσμιας κατάταξης βρίσκεται, όπως πιθανότατα έχεις ακούσει, το αεροπλάνο, με τις εκπομπές ρύπων του να κατηγορούνται σε μεγάλο βαθμό για το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Δεν είναι τυχαίο ότι τα τελευταία χρόνια έχουν δημιουργηθεί ένα σωρό πρότζεκτ για να αντισταθμίζουμε το οικολογικό μας αποτύπωμα ανάλογα και με το πόσες πτήσεις κάνουμε τον χρόνο –η ιδέα είναι πως υπολογίζεις πόση ζημιά έχεις κάνει στον πλανήτη, και κάνεις μια αντίστοιχη δωρεά σε ένα οικολογικό πρότζεκτ για να την αντισταθμίσεις.
Αξίζει, βέβαια, να σημειωθεί πως οι αεροπορικές εταιρείες αξιολογούνται για το οικολογικό τους αποτύπωμα κάθε χρόνο, και η διαφορά ανάμεσα σε αυτήν με τους περισσότερους και εκείνη με τους λιγότερους ρύπους φτάνει μέχρι και το 26%.
Και από τα ιδιωτικής χρήσης…
Χάρη στο μικρό τους μέγεθος και βάρος, τα μηχανάκια είναι αυτά με το μικρότερο οικολογικό αποτύπωμα. Σε χώρες, μάλιστα, όπου τα λεωφορεία δεν είναι δημοφιλές μέσο μετακίνησης, όπως οι ΗΠΑ που λέγαμε προηγουμένως, το μηχανάκι ανακηρύσσεται πανηγυρικά οικολογικότερο μέσο από το λεωφορείο (πάντα με βάση τη σχέση κατανάλωσης καυσίμου ανά άτομο, μην βιαστείς να πανηγυρίσεις, στην Ελλάδα δεν ισχύει). Δυστυχώς, βέβαια, παραμένει και το πιο επικίνδυνο, με την πιθανότητα θανάτου σε ατύχημα να υπολογίζεται περίπου 27 φορές μεγαλύτερη σε σχέση με το αυτοκίνητο.
Το οποίο αυτοκίνητο (αν μιλάμε για συμβατικό, που καίει βενζίνη) εκπέμπει τέσσερις φορές περισσότερους ρύπους από το μηχανάκι, πράγμα που γίνεται ακόμα χειρότερο αν υπολογίσουμε και τις ώρες που περνά σταματημένο στην κίνηση. Εναλλακτικές λύσεις φυσικά υπάρχουν, με τα ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα να αναδεικνύονται σε πρωταθλητές οικολογίας για τις μετακινήσεις στην πόλη. Ενδιαφέρον είναι το ότι, αν οι μετακινήσεις σου καλύπτουν μεγαλύτερες αποστάσεις, εκτός πόλης δηλαδή, τα αυτοκίνητα που καίνε diesel έχουν μικρότερο οικολογικό αποτύπωμα από τα υβριδικά.
in2life.gr
sidirodromikanea