Η διακοπή των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών μεταξύ της Λιθουανίας και της Κίνας βρίσκεται στα πρωτοσέλιδα εδώ και μέρες. Οι δύο πλευρές έρχονται σε αντίθεση μεταξύ τους σχετικά με την τρέχουσα κατάσταση των υποθέσεών τους και η κατάσταση είναι ακόμα ασαφής. Ωστόσο, ορισμένες εταιρείες αντιμετωπίζουν ήδη ζητήματα που προκύπτουν από πολιτική αστάθεια.
Νίκος Παπατόλιος
Το GVT Group of Logistics είναι ένα από αυτά. Η ολλανδική εταιρεία μεταφορών και εφοδιαστικής ξεκίνησε πρόσφατα ένα απευθείας τρένο μεταξύ του Tilburg στην Ολλανδία και του ενδιάμεσου τερματικού σταθμού Kaunas (KIT) στη Λιθουανία. Η νέα υπηρεσία είναι σημαντική διότι τοποθετεί το KIT στο χάρτη των ευρωπαϊκών διατροπικών τερματικών. Επιπλέον, υποτίθεται ότι είχε μια άλλη λειτουργία: τη χρήση της Λιθουανίας και του Κάουνας ως διαμετακομιστικό κόμβο της GVT στο δρόμο προς την Κίνα. Ωστόσο, όπως εξήγησε ο Roland Verbraak, γενικός διευθυντής της GVT, αυτό δεν θα συμβεί σύντομα.
Τα σχέδια αναβλήθηκαν
Ο Verbraak εξήγησε την κατάσταση κατά τη διάρκεια της ζωντανής μετάδοσης RailFreight στις 27 Αυγούστου . Όπως υπογράμμισε, δεν είναι πολιτικός ειδικός, αλλά όλοι έχουν δει τι συμβαίνει μεταξύ των δύο χωρών τον τελευταίο καιρό. Το ντόμινο των πολιτικών εξελίξεων και οι απειλές του Κινεζικού Σιδηροδρόμου για διακοπή της σιδηροδρομικής μεταφοράς εμπορευμάτων από και προς τη Λιθουανία ήταν σαφείς.
Αυτό που δεν ήταν σαφές είναι αν αυτή η πρόθεση είχε ήδη εφαρμοστεί. Καμία από τις δύο πλευρές δεν παρείχε σαφή εικόνα του τι συμβαίνει. Παρ 'όλα αυτά, τα σχέδια της GVT να χρησιμοποιήσει τη Λιθουανία ως πύλη του New Silk Road αναβάλλονται. Ο Verbraak υπογράμμισε ότι η GVT ελπίζει να είναι σε θέση να ξεκινήσει σύντομα έναν διάδρομο πύλης μεταξύ Κάουνας και Κίνας. Η ολλανδική εταιρεία είχε σταθερά σχέδια επέκτασης μέσω της χώρας της Βαλτικής. Ωστόσο, η γεωπολιτική κατάσταση κάνει τα πράγματα πιο περίπλοκα από πριν.
Ως αποτέλεσμα, τα σχέδια για τη Λιθουανία μπαίνουν στο συρτάρι προς το παρόν. Ο Verbraak ανέφερε ότι δεν εγκαταλείπουν τους στόχους τους μόνιμα. Απλώς περιμένουν την επιστροφή της σταθερότητας προτού προχωρήσουν σε περαιτέρω επέκταση μέσω του διατροπικού τερματικού σταθμού Kaunas.
Διατροπικός τερματικός σταθμός Kaunas
Επιπλέον, στην παράσταση εκτός από τον Roland Verbraak, καλωσορίσαμε επίσης τον Egidijus Lazauskas, τον CEO της LTG Cargo. Όπως είπε, ο διατροπικός τερματικός σταθμός του Κάουνας θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές της Βαλτικής και της Ευρώπης. Η χωρητικότητά του υπολογίζεται σε περίπου 55.000 TEU ετησίως, ενώ η θέση του θα ωφελήσει περαιτέρω συνδέσεις με τον Βορρά (Φινλανδία, για παράδειγμα) και ανατολικά προς τη Ρωσία και την Κίνα.
Ο τερματικός σταθμός θα λειτουργεί με τυπικό και ευρύ μετρητή, πράγμα που σημαίνει ότι θα είναι ένας ιδανικός κόμβος μεταφόρτωσης για τρένα με ανατολή μέσω Ρωσίας. Το πιο σημαντικό, όμως, είναι ότι θα ενισχύσει τις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές μέσω της Λιθουανίας. Όπως τόνισε ο Lazauskas, η LTG Cargo έχει χάσει αρκετούς όγκους λόγω της πολιτικής κατάστασης με τη Λευκορωσία. Σύμφωνα με τον ίδιο, η λειτουργία του KIT και οι νέες ροές φορτίου που θα φέρει θα εξισορροπήσει λίγο πολύ την απώλεια χύδην όγκων από τη γειτονική χώρα.
https://www.railfreight.com/policy/2021/08/30/china-lithuania-geopolitics-hinter-rail-developments/
sidirodromikanea