Δευτέρα 5 Ιουλίου 2021

Γιατί η ΕΡΓΟΣΕ επιλέγει τον ανταγωνιστικό διάλογο για τα mega projects – Το θέμα του Προαστιακού.

Μέσω του ανταγωνιστικού διαλόγου επιχειρούν η ΕΡΓΟΣΕ, αλλά και το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, να «ξεκλειδώσουν» το mega «πακέτο» με τα σιδηροδρομικά projects ύψους σχεδόν 3,5 δισ. ευρώ. Με τα οποία ολοκληρώνεται η διασύνδεση των κεντροβαρικών λιμένων της χώρας μας με το κεντρικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Επομένως, η χώρα με την ολοκλήρωση αυτών των έργων γίνεται και logistics hub.

Γιώργος Παπακωνσταντίνου

Με στόχο την εντατικοποίηση του ρυθμού υλοποίησης των νέων σιδηροδρομικών έργων, η ΕΡΓΟΣΕ έχει επιλέξει τη σύγχρονη µμέθοδο του Ανταγωνιστικού Διαλόγου ως τη βέλτιστη διαγωνιστική διαδικασία για τη δημοπράτηση έργων στρατηγικής σημασίας, όπως έχει αποκαλύψει ο κ. Χρήστος Βίνης, Πρόεδρος Δ.Σ. & Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ. Η ΕΡΓΟΣΕ έχει ολοκληρώσει κρίσιμα ορόσημα µε στόχο την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας µέσω Ανταγωνιστικού Διαλόγου εντός του γ’ τριμήνου 2021, όπως αποτυπώθηκε και σε σχετική παρουσίαση του ομίλου (στο πλαίσιο του 4ου Συνεδρίου Υποδομών & Μεταφορών - ITC 2021).

Να σημειωθεί ότι ένα από τα 6 έργα που συμπεριλαμβάνονται στο πακέτο αυτό είναι και η «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΗΣ ΡΑΦΗΝΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΛΙΜΕΝΑ ΡΑΦΗΝΑΣ ΜΕ ΤΟ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ» (κόστους 300 εκατ. ευρώ). Όπως σημείωσε ο κ. Βίνης στο συνέδριο, για την επέκταση του προαστιακού σιδηροδρόμου μέχρι τη Ραφήνα έχουν εξεταστεί δύο εναλλακτικά σενάρια, τα οποία δεν αποκλείεται να συνδυαστούν μεταξύ τους. Η πρώτη λύση αφορά στη σύνδεση της υφιστάμενης στάσης του προαστιακού στην Παλλήνη μέσω του κατασκευασμένου σιδηροδρομικού διαδρόμου της οδού Σταυρού – Ραφήνας με το λιμάνι της Ραφήνας. Η δεύτερη αφορά στη σύνδεση της βόρειας εξόδου του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» με το λιμάνι της Ραφήνας, μέσω της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής. Για την ώρα η ΕΡΓΟΣΕ δεν έχει αποφασίσει ποιο μοντέλο θα προκριθεί, πάντως, πληροφορίες αναφέρουν ότι υπάρχει ένα πρόβλημα που σχετίζεται με εκτάσεις που είχαν απαλλοτριωθεί παλιότερα αλλά στη συνέχεια καταπατήθηκαν, οπότε απαιτούνται νέες διαδικασίες.

Απαριθμώντας τα πλεονεκτήματα του ανταγωνιστικού διαλόγου, ο κ. Βίνης αναφέρθηκε στη δυνατότητα επιτάχυνσης της διαδικασίας ωρίμανσης των έργων, στη δυνατότητα αξιοποίησης καινοτόμων λύσεων, στη διασφάλιση της αρτιότερης τεχνικής λύσης μέσα από διαβούλευση των συμμετεχόντων, καθώς και τα χρονοδιαγράμματα. Επίσης, επισήμανε ότι το γεγονός πως ο ανάδοχος γίνεται κύριος της μελέτης του έργου, έχει ως αποτέλεσμα να σταματάει η παραγωγή claim management προς το Δημόσιο. Όπως είπε, η ΕΡΓΟΣΕ προχώρησε στη σύσταση μιας αυτοτελούς οργανωτικής μονάδας, προκειμένου να αναλάβει την εσωτερική διαχείριση του ανταγωνιστικού διαλόγου. Με αυτό τον τρόπο, σύμφωνα με τον κ. Βίνη, επιτυγχάνεται εξοικονόμηση χρόνου της τάξης των 3-4 μηνών που αφορά σε διοικητικές πράξεις.
Σε κάθε περίπτωση, ο ανταγωνιστικός διάλογος ευρύτερα περιλαμβάνει τρία βασικά στάδια: (α) επιλογή των συμμετεχόντων οικονομικών φορέων, (β) διάλογος (i) την πρώτη φάση, κατά την οποία προσκαλούνται να συμμετάσχουν στον διάλογο οι προεπιλεγέντες του α’ σταδίου και (ii) τη δεύτερη φάση, κατά την οποία προσκαλούνται να συµµετάσχουν σε διάλογο οι προεπιλεγέντες της πρώτης φάσης του β’ σταδίου, (γ) ανάθεση.

Ο Ανταγωνιστικός Διάλογος αποτελεί ένα σύγχρονο εργαλείο για τη δημοπράτηση µμεγάλων και πολύπλοκων έργων:

· Επίσπευση της διαδικασίας ωρίµανσης των έργων,

· Διασφάλιση της αρτιότερης τεχνικής λύσης, ως αποτέλεσµα διαβούλευσης µεταξύ των διαγωνιζοµένων,

· Δυνατότητα εφαρµογής καινοτόµων λύσεων,

· Ο Ανάδοχος γίνεται Κύριος της Μελέτης του έργου,

· Διασφάλιση τήρησης των χρονοδιαγραμμάτων υλοποίησης

Τα συγκεκριμένα έργα θεωρούνται τεχνικά πολύπλοκα και ο καθορισμός των κατάλληλων προδιαγραφών και των όρων εκτέλεσης των συβάσεων κατασκευής τους δεν είναι δυνατόν να καθοριστεί µε ακρίβεια εκ των προτέρων, όπως απαιτεί η δημοπράτηση µε μειοδοτικό διαγωνισμό. Ο διάλογος µε τους συµµετέχοντες οικονομικούς φορείς, αποσκοπεί στην ανάλυση μίας ή και περισσότερων κατάλληλων και εφαρμόσιμων εναλλακτικών, επιτρέποντας την πλέον βέλτιστη τεχνικά και οικονομικά λύση.

Η ΕΡΓΟΣΕ µέσω του Ανταγωνιστικού Διαλόγου θα λάβει από τους οικονομικούς φορείς διαφορετικές εκδοχές εφαρμογής της επιλεγμένης λύσης, µε στόχο να αναδειχθεί ο βέλτιστος τρόπος υλοποίησης των project. Αυτό οδηγεί στη διασφάλιση της αποτελεσματικής χρήσης των πόρων που διατίθενται για τα σιδηροδρομικά έργα από τα ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα.

Τα έργα αυτά περιλαμβάνονται στο στρατηγικό σχεδιασμό του ΥΠΥΜΕ για την προγραμματική Περίοδο 2021- 2027, είναι δημόσια έργα στρατηγικής σημασίας για τη χώρα που επιτρέπουν τη σύνδεση κύριων λιμένων με την υπόλοιπη νοτιοανατολική Ευρώπη και είναι τα εξής:

ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΔΙΠΛΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΚΙΑΤΟ – ΠΑΤΡΑ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΡΙΟ – ΝΕΟΣ ΛΙΜΕΝΑΣ ΠΑΤΡΩΝ: Προϋπολογισμός: 429.000.000 € Τεχνικά Στοιχεία 10,9 χλµ - Διπλή Σιδηροδρομική Γραµµή (τελευταίο 1,5 χλµ µονή). Το έργο θα περιλαμβάνει υπόγεια διέλευση από τον πυκνό αστικό ιστό της πόλης της Πάτρας (µέσω τεχνικού C&C) συνολικού µήκους 5,16 χλµ. Στο τμήμα αυτό η γραµµή θα περιλαμβάνει µεταξύ άλλων την εξασφάλιση λειτουργίας του προαστιακού µε την διατήρηση των οχτώ σιδηροδρομικών στάσεων (ΣΣ) που λειτουργούν και σήμερα.

ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΜΕ ΔΙΠΛΑΣΙΑΣΜΟ ΤΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ – ΟΡΜΕΝΙΟ: Προϋπολογισμός: 815.300.000 € Τεχνικά Στοιχεία 178 χλµ. - Διπλή Σιδηροδρομική Γραµµή. Αναβάθμιση υφιστάµενης σιδηροδρομικής γραµµής µέχρι τα Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα. Εγκατάσταση συστήµατος ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης. Αντιπλημμυρική θωράκιση της σιδηροδρομικής γραµµής και της περιοχής όδευσης. Λειτουργία του έργου ως προαστιακού σιδηροδρόμου κατά µήκος του Έβρου ποταµού. Βελτίωση σύνδεσης της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραµµής µε το Βουλγαρικό Σιδηρόδροµο στο Ορµένιο.

ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ – ΝΕΑ ΚΑΡΒΑΛΗ – ΤΟΞΟΤΕΣ: Προϋπολογισμός: 1.312.500.000 € Τεχνικά Στοιχεία 206 χλµ. - Mονή Σιδηροδρομική Γραµµή (κατά τµήµατα διπλή) Ενώνει τη Θεσσαλονίκη µε την Καβάλα και ταυτόχρονα θα συνδέει το υπό ανάπτυξη λιµάνι της Νέας Καρβάλης µε το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο στην περιοχή των Τοξοτών Ξάνθης, διασχίζοντας το ανατολικό τμήμα του Nοµού Καβάλας. Για το Τµήµα Θεσσαλονίκη - Νέα Καρβάλη: Έχει υποβληθεί ΜΠΕ από τον ΟΣΕ και βρίσκεται στο τελικό στάδιο διαβούλευσης, ενώ για το τµήµα Νέα Καρβάλη - Τοξότες οι περιβαλλοντικοί όροι βρίσκονται στο τελικό στάδιο τροποποίησης από την ΕΡΓΟΣΕ.

ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΟΥ 6ΟΥ ΠΡΟΒΛΗΤΑ ΛΙΜΕΝΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ & ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΥ ΔΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ: Προϋπολογισμός: 45.000.000,00 € Τεχνικά Στοιχεία Το έργο αφορά στη νέα δυτική σιδηροδροµική σύνδεση του 6ου Προβλήτα του Οργανισμού Λιµένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) µε την υφιστάμενη Σιδηροδρομική Γραµµή που συνδέει τον Σταθµό Διαλογής Θεσσαλονίκης µε τον Εμπορικό Σταθμό και τον Λιμένα. Περιλαµβάνει ακόµα και ανάπτυξη του Προαστιακού Σιδηροδρόμου στη Δυτική Θεσσαλονίκη, επί υφιστάμενων σιδηροδρομικών γραµµών ή/και νέων τμημάτων γραµµών. Το δίκτυο θα έχει µορφή «Χ» µε δυο διασταυρούμενες γραµµές και κοινό ενδιάμεσο τµήµα. Τερματικοί σταθμοί στα δυτικά θα είναι η Σίνδος και τα Διαβατά και τερματικοί σταθµοί προς το κέντρο της πόλης θα είναι ο Νέος Σιδ. Σταθµός του ΟΣΕ και αφετέρου στην περιοχή του Λιµένα πλησίον του Προβλήτα 1.

ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΜΒΟ ΚΟΡΩΠΙΟΥ ΕΩΣ ΤΟ ΛΑΥΡΙΟ ΚΑΙ ΟΝ ΛΙΜΕΝΑ ΛΑΥΡΙΟΥ: Προϋπολογισμός: 380.000.000 € Τεχνικά Στοιχεία 31,7 χλµ. - Διπλή Σιδηροδρομική Γραµµή Προβλέπονται 2 σιδ. σταθµοί και 7 σιδηροδρομικές στάσεις. Σε όλους τους σιδ. Σταθµούς και στάσεις προβλέπεται χώρος στάθμευσης, ώστε να εξυπηρετούνται ευρύτερες ζώνες οικιστικής ανάπτυξης µε δυνατότητα πρόσβασης µε αυτοκίνητο ή µε άλλο τοπικό µέσο µαζικής µεταφοράς.

ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΗΣ ΡΑΦΗΝΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΛΙΜΕΝΑ ΡΑΦΗΝΑΣ ΜΕ ΤΟ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ: Προϋπολογισµός: 300.000.000,00 € Τεχνικά Στοιχεία 17 χλµ. - Διπλή Σιδηροδρομική Γραµµή Για τη σύνδεση της υφιστάμενης σιδηροδρομικής προαστιακής γραµµής µε το λιµένα Ραφήνας έχουν εξετασθεί δύο εναλλακτικές χαράξεις (µπορούν να εφαρμοστούν και συνδυαστικά): 1η Εναλλακτική: Η σύνδεση της υφιστάμενης προαστιακής σιδ. στάσης Παλλήνης µέσω του κατασκευασμένου σιδηροδρομικού διαδρόμου της οδού Σταυρού –Ραφήνας µε το Λιµάνι της Ραφήνας. 2η Εναλλακτική: Η σιδ. σύνδεση του λιµένα της Ραφήνας µέσω της υφιστάμενης σιδ. γραµµής από το αεροδρόμιο (Βόρεια έξοδος αεροδροµίου). Στο έως σήµερα µμελετημένο έργο προβλέπονται σταθµοί στην Παλλήνη, την Αρτέµιδα και την Ραφήνα.

Ήδη ολοκληρώθηκε ο σχεδιασμός για τη Διακυβέρνηση του Ανταγωνιστικού Διαλόγου, για το Στάδιο Α’ δημοσιοποίησης Τευχών Πρόσκλησης Ενδιαφέροντος και το Στάδιο Β΄ διενέργειας του διαλόγου. Εγκρίθηκε από το Δ.Σ. η τροποποίηση του Εσωτερικού Κανονισµού Λειτουργίας της ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε., µε τη σύσταση µιας αυτοτελούς Οργανωτικής Μονάδας, υπαγόµενης απευθείας στη Διοίκηση, µε αποκλειστική αρµοδιότητα τη διενέργεια των διαδικασιών για την ανάθεση έξι σηµαντικών έργων, µε τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου

«Η ΕΡΓΟΣΕ συνεχίζει, παράλληλα, την ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού δικτύου τόσο με έργα ηλεκτροκίνησης, όσο και με έργα συστημάτων για να καλύψουμε το υφιστάμενο δίκτυο» συμπλήρωσε ο κ. Βίνης. Σε αυτό το πλαίσιο, αναμένεται στα τέλη του καλοκαιριού να ολοκληρωθούν οι δημοπρατήσεις για τη Β’ φάση των Αθηνών, την επιδομή και τα συστήματα στο Ροδοδάφνη - Ρίο, τις ηλεκτροκινήσεις στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος - Καλαμπάκα και στο τμήμα Κιάτο-Ροδοδάφνη, έργα συνολικού προϋπολογισμού της τάξεως των 300 εκατ. ευρώ. Όπως ανέφερε ο επικεφαλής της ΕΡΓΟΣΕ, στόχος είναι οι διαγωνιστικές διαδικασίες να ολοκληρωθούν ως τις αρχές Σεπτεμβρίου. Με αυτά τα έργα καλύπτεται το συνολικό κομμάτι της ηλεκτροκίνησης της γραμμής.

insider.gr
sidirodromikanea