Παρασκευή 30 Ιουλίου 2021

Εργοστάσιο Εμποτισμού Κατερίνης: Τα χρόνια περνούν και η αξιοποίησή του αργεί να έρθει.

Περίπου 15 Χρόνια πέρασαν από τότε που το εργοστάσιο εμποτισμού Κατερίνης έπαυσε να λειτουργεί και μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει καμιά ενέργεια για την αξιοποίησή του. Κατά καιρούς εκφράζονται σκέψεις τόσο από τοπικούς φορείς όσο και από τον ΟΣΕ για παρεμβάσεις και αξιοποίηση του, τίποτα όμως παραπάνω.
Για 65 χρόνια αυτή η βιομηχανική μονάδα πρόσφερε σημαντικά στην οικονομική ανάπτυξη της περιοχής.

Το εργοστάσιο έγινε με προοπτική να αξιοποιηθούν τα δάση του Ολύμπου όπου υπήρχε μεγάλη παραγωγή σε ξυλεία, οξιάς και δρυός  απαραίτητη για τις ανάγκες του ΣΕΚ εκείνης της εποχής. Ο χώρος επιλέγει γιατί η Κατερίνη βρίσκεται σχεδόν στο ενδιάμεσο του σιδηροδρομικού άξονα Αθήνας - Θεσσαλονίκης - Αλεξανδρούπολης και το εργοστάσιο είχε αναλάβει να επεξεργάζεται και να διαθέτει στον ΟΣΕ τους στρωτήρες που είχε ανάγκη για τα έργα και την συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου. Αυτό μέχρι περίπου το 1965 όπου άρχισε να εκτελεί εργασίες εμποτισμού για την ΔΕΗ και αργότερα για τον ΟΤΕ. Το εργοστάσιο έγινε βασικά για τις ανάγκες του ΟΣΕ.










Το βιομηχανικό συγκρότημα βοήθησε σημαντικά στη ανάπτυξη της Κατερίνης και της ευρύτερης περιοχής, δίνοντας δουλειά σε πάρα πολλά επαγγέλματα και σε πολύ κόσμο είτε δουλεύοντας μέσα στο εργοστάσιο είτε έμμεσα με την υλοτομία και την μεταφορά της ξυλείας.

Σύντομη ιστορική ανάδρομη.











Η κατασκευή του εργοστασίου ξεκίνησε το 1936 με σχέδια των τεχνικών υπηρεσιών του τότε ΣΕΚ σε συνεργασία με Γερμανική εταιρία .
Το 1938 ολοκληρώνονται κτιριακές εγκαταστάσεις και αμέσως η Γερμανική εταιρία RHEINMETALL-BORSIG αναλαμβάνει την εγκατάσταση του μηχανολογικού εξοπλισμού με εξειδικευμένο προσωπικό.
Τον Αύγουστο 1939 ξεκινά η λειτουργία του εργοστασίου βγάζοντας τους πρώτους εμποτισμένους στρωτήρες. Το εργοστάσιο την τελευταία στιγμή γλίτωσε από την ολική καταστροφή κατά την αποχώρηση των Γερμανών, οι οποίοι είχαν τοποθετήσει μεγάλη ποσότητα εκρηκτικών στο φουγάρο του εργοστασίου. Μεταπολεμικά το εργοστάσιο συνέβαλε αναμφισβήτητα και αποφασίστηκα στην ανάπτυξη των υποδομών τόσο των μεταφορών όσο τηλεπικοινωνιών καθώς και του ηλεκτρισμού, δίνοντας στην κοινωνία βασικά αγαθά τις τεχνολογίας.

Χρήστος Γιαννακίδης
 
  sidirodromikanea