Να κερδίσει το στοίχημα της δημιουργίας ενός σύγχρονου σιδηροδρομικού δικτύου επιχειρεί η Πολιτεία σε μια περίοδο που η αειφορία παίζει πρωτεύοντα ρόλο στο «κάδρο» των συγκοινωνιών, ενώ πλέον είναι αναγκαία περισσότερο από ποτέ η δημιουργία συνδυαστικών μεταφορών.
ΧΑΡΗΣ ΝΤΙΓΡΙΝΤΑΚΗΣ
Στο πλαίσιο αυτό δρομολογείται από την κυβέρνηση η διενέργεια ενός ευρύτατου πακέτου διαγωνισμών σιδηροδρομικών έργων νέας γενιάς, ύψους 4 δισ. ευρώ. Το νέο deal για τον ελληνικό σιδηρόδρομο πρόκειται να βγει στον αέρα στα τέλη Ιουλίου με αρχές Αυγούστου από την ΕΡΓΟΣΕ με στόχο να καταστεί η χώρα μας περιφερειακό «hub» στον τομέα των logistics στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Με αυτά τα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα το βασικό δίκτυο θα συνδεθεί με τα μεγάλα λιμάνια της χώρας (Πάτρα, Λαύριο, Ραφήνα, Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη) και την ανατολική σιδηροδρομική Εγνατία μέχρι το Ορμένιο.
Εξι διαγωνισμοί
Οι 6 μεγάλοι διαγωνισμοί που προετοιμάζει η ΕΡΓΟΣΕ βρίσκονται στην τελική ευθεία και αναμένεται να προκηρυχθούν με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου (μελέτη-κατασκευή).
Πρόκειται για μια μέθοδο που θεωρείται ότι αποφεύγονται οι στρεβλώσεις του παρελθόντος, καθώς τα έργα θα γίνονται με έτοιμες μελέτες και χωρίς κατατμήσεις. Ετσι, δεν θα εμπλέκονται διαφορετικοί ανάδοχοι στο ίδιο έργο που έως τώρα είχε ως αποτέλεσμα την καθυστέρηση των χρονοδιαγραμμάτων και την αύξηση του κόστους.
Ο ανταγωνιστικός διάλογος, η υιοθέτηση των ευρωπαϊκών βέλτιστων πρακτικών και οι αυστηρές διαδικασίες που θα επιτρέψουν την αποτελεσματική παράδοση των έργων εκτιμάται ότι θα βοηθήσουν στο να δοθεί γρηγορότερα το «πράσινο φως» από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (DGGrow), κάτι που αποτελεί προτεραιότητα στρατηγικής σημασίας για το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Στην κατεύθυνση αυτή συναντήθηκε πρόσφατα ο γενικός γραμματέας Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΡΓΟΣΕ, Χρήστο Βίνη. Βασικό αντικείμενο της συνάντησης ήταν η πορεία υλοποίησης των σιδηροδρομικών έργων που σχεδιάζει και πραγματοποιεί η ΕΡΓΟΣΕ.
Οπως ειπώθηκε στη συνάντηση, μέσα από μια σειρά άμεσων ενεργειών και πλήρους αναδιάρθρωσης διεργασιών, σήμερα βρίσκονται σε ώριμο στάδιο για τη δημοπράτηση έξι έργα στρατηγικής σημασίας, συνολικού προϋπολογισμού 3,3 δισ. ευρώ, μέσω του Ανταγωνιστικού Διαλόγου.
Πρόκειται για διασυνοριακά και διαπεριφερειακά έργα, καθώς και για έργα αναβάθμισης, όπως η σύνδεση του 6ου προβλήτα του Λιμένα Θεσσαλονίκης με τον κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα Θεσσαλονίκης και η ανάπτυξη του προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης, η σύνδεση της Αλεξανδρούπολης με το Ορμένιο, η σύνδεση της Καβάλας με τη Θεσσαλονίκη και τους Τοξότες μέσω νέας νότιας χάραξης, αλλά και νοτιότερα, η σύνδεση του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» με τα λιμάνια του Λαυρίου και της Ραφήνας και η σιδηροδρομική διασύνδεση του νέου λιμανιού της Πάτρας.
Η ΕΡΓΟΣΕ έχει ολοκληρώσει τη διενέργεια διαγωνισμού για ανάθεση τεχνικού συμβούλου, ο οποίος θα την υποστηρίξει σε όλες τις απαραίτητες προπαρασκευαστικές εργασίες, ώστε εντός του γ’ τριμήνου του τρέχοντος έτους να θέσει σε εφαρμογή την πρώτη φάση του Ανταγωνιστικού Διαλόγου, που προβλέπει την προεπιλογή των συμμετεχόντων οικονομικών φορέων.
Ο κ. Καραγιάννης ενημερώθηκε και για την πορεία των έργων προς δημοπράτηση με μειοδοτικούς διαγωνισμούς συνολικού προϋπολογισμού της τάξης των 690 εκατ. ευρώ.
Η ΕΡΓΟΣΕ επιταχύνει τις διαδικασίες για την ολοκλήρωση των εν εξελίξει έργων που αφορούν στον εκσυγχρονισμό του βασικού σιδηροδρομικού άξονα Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη / Προμαχώνας, ενώ παράλληλα έχει συμβασιοποιηθεί η κατασκευή του Σιδηροδρομικού Σταθμού Νέου Παντελεήμονα Πιερίας. Δημοπρατήθηκαν η εγκατάσταση Ηλεκτροκίνησης και Σιδηροδρομικών Συστημάτων στη Σιδηροδρομική Γραμμή «Λάρισα – Βόλος» και η εγκατάσταση Σηματοδότησης στη Σιδηροδρομική Γραμμή «Θεσσαλονίκη – Ειδομένη». Ακόμη, έχουν ολοκληρωθεί τα Τεύχη Δημοπράτησης για την κατασκευή του Σιδηροδρομικού Σταθμού Κρυονερίου.
Δημοπράτηση
Σημειώνεται ότι δύο σημαντικά σιδηροδρομικά έργα, συνολικού ύψους 175 εκατ. ευρώ, πρόκειται να δημοπρατηθούν εντός του τρίτου τριμήνου του 2021, τα οποία θα χρηματοδοτηθούν από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα: «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη 2014-2020».
Πρόκειται για τα εξής:
» Β’ φάση του Κεντρικού Σιδηροδρομικού Σταθμού Αθηνών και σύνδεση με το μετρό, προϋπολογισμού 35 εκατ. ευρώ. Το έργο αφορά στην ολοκλήρωση κατασκευής γραμμών, αποβαθρών και υπόγειας διάβασης για την επικοινωνία του συνόλου των αποβαθρών του σιδηροδρομικού σταθμού, καθώς και σύνδεσης με τον Σταθμό Λαρίσης της Αττικό Μετρό Α.Ε.
» Νέα διπλή γραμμή Αίγιο-Ρίο (επιδομή, ηλεκτροκίνηση, σηματοδότηση, σταθμοί), προϋπολογισμού 140 εκατ. ευρώ. To έργο περιλαμβάνει την κατασκευή της επιδομής της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής, μήκους 32 χλμ., με σηματοδότηση – τηλεδιοίκηση και ηλεκτροκίνηση και την κατασκευή σιδηροδρομικών στάσεων.
Δηλώσεις
«Το πλάνο μας», αναφέρει ο γ.γ. Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, «περιλαμβάνει τη δημοπράτηση, μέσα στους επόμενους μήνες, 6 νέων μεγάλων έργων με τη διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου και πρόκειται για το μεγαλύτερο πακέτο σιδηροδρομικών έργων που έχει υλοποιηθεί ποτέ, ύψους 3,3 δισ. ευρώ.
Ολα τα έργα συνδέουν τους λιμένες της Πάτρας, του Λαυρίου, της Ραφήνας, της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης με το τρένο και ενισχύουν τη διασυνοριακή σιδηροδρομική σύνδεση με την υπόλοιπη Νοτιοανατολική Ευρώπη, κάτι πολύ σημαντικό για τη χώρα και την Ευρώπη.
Ταυτόχρονα προχωράει και το πλάνο των μειοδοτικών διαγωνισμών και μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του έτους που διανύουμε θα δημοπρατηθούν επιπλέον έργα άνω των 350 εκατ. ευρώ», καταλήγει ο κ. Καραγιάννης.
Τέλος, από την πλευρά του ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, Χρήστος Βίνης, υπογραμμίζει «τα έργα που σχεδιάζει και υλοποιεί η εταιρία είναι δημόσια έργα στρατηγικού χαρακτήρα και έχουν υψηλό οικονομικό πολλαπλασιαστή».
eleftherostypos.gr
sidirodromikanea