Τετάρτη 2 Ιουνίου 2021

Κ. Καλλίνικος (Goldair) : «Γιατί είπαμε ναι στη συμφωνία για το Θριάσιο»

Σε τροχιά υλοποίησης ξαναμπαίνει η κατασκευή του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο. Της δεύτερης μεγαλύτερης επένδυσης στην Αττική, μετά το project ανάπλασης του Ελληνικού.

Γιώργος Μανέττας

Ύστερα από ενάμιση χρόνο διαπραγματεύσεων, η κυβέρνηση και η ανάδοχος κοινοπραξία των Goldair – ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ συμφώνησαν στην τροποποίηση της αρχικής σύμβαση παραχώρησης σε 12 σημεία, βάση των υποδείξεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού (DGComp). Υποδείξεις που έβαλαν στον «πάγο» το έργο για μεγάλο χρονικό διάστημα, παρ’ ότι αυτό κυρώθηκε από την Βουλή τον Οκτώβριο του 2018.
Πως αντιμετωπίζει η Goldair τα νέα δεδομένα; Τι λέει για τον τρόπο που η DG Comp διαχειρίστηκε την επένδυση στο Θριάσιο Πεδίο; Γιατί αποφάσισε να προχωρήσει στη συμφωνία παρά τις σημαντικές αλλαγές που επέρχονται στην αρχική σύμβαση παραχώρησης; Σε ποιο βαθμό επηρεάζεται το business plan και η απόδοση της επένδυσης; Στα παραπάνω ερωτήματα και σε πολλά ακόμη απαντά μιλώντας στο mononews.gr ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Goldair Cargo, Καλλίνικος Καλλίνικος.
«Η επένδυση προχωράει και αυτό είναι το σημαντικό», σχολιάζει στο ξεκίνημα της συζήτησής μας ο διοικητικός ηγέτης της Goldair την τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης, επισημαίνοντας πως μένει να διευθετηθούν κάποια τελευταία ζητήματα, νομικής κυρίως φύσεως. Κάτι που εκτιμάται πως θα συμβεί μέσα στον Ιούνιο, ώστε στη συνέχεια να ξεκινούσαν οι διαδικασίες για την εκ νέου λήψη των απαραίτητων εγκρίσεων (π.χ. Ελεγκτικό Συνέδριο, Κύρωση από την Βουλή).
Επιχειρώντας να εξηγήσει την στάση της DGComp σημειώνει πως το μοντέλο που ακολούθησε η Ευρωπαϊκή Αρχή στην περίπτωση του Θριάσιου δεν ήταν το κατάλληλο, καθώς αφορούσε δραστηριότητες μονοπωλιακού χαρακτήρα, όπως για παράδειγμα ένα αεροδρόμιο. Αυτό, προσθέτει, ήταν και το μεγαλύτερο πρόβλημα που είχε ως αποτέλεσμα να προκύψουν μεγάλες διαφορές στα τελικά νούμερα.

Εμβληματική επένδυση

Παρ’ ότι όπως λέει, κανείς δεν μπορεί να είναι ευχαριστημένος όταν καλείται να καταβάλλει μεγαλύτερο τίμημα, υπενθυμίζοντας πως η Goldair αναδείχθηκε ανάδοχος μέσα από διαγωνιστική διαδικασία, εμφανίζεται ικανοποιημένος για το γεγονός πως προχωράει μια τόσο εμβληματική επένδυση στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας.
«Ο βασικότερος λόγος που προχωράμε», τονίζει, «είναι γιατί θέλουμε να υποστηρίξουμε την χώρα, την ανάπτυξή της, και πάνω απ’ όλα για να αποφύγουμε οποιαδήποτε δημοσιονομική διόρθωση που θα αποβεί σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου. Βάζουμε πλάτη παρ’ ότι βάζουμε περισσότερα χρήματα στην κοινοπραξία». Και προσθέτει πως «εάν δεν προχωρούσε το Θριάσιο το Ελληνικό Κράτος θα έχανε 120 εκατ. ευρώ».
Επισημαίνει μάλιστα πως εάν επικρατούσε η ψυχρή λογική και τα νούμερα, ίσως και να μην έπρεπε να προχωρήσουν στην επένδυση. Ωστόσο, αυτό που τους ώθησε να συνεχίσουν ήταν πως πιστεύουν βαθιά πως η Ελλάδα μπορεί να καταστεί ένα μεγάλο εμπορευματικό κέντρο που θα αποτελέσει πύλη εισόδου για διερχόμενα εμπορεύματα σε ολόκληρη την Νοτιοανατολική και Κεντρική Ευρώπη. Ένα όνειρο που εκτιμά πως μπορεί να γίνει πραγματικότητα, εάν προχωρήσουν και οι υπόλοιπες επενδύσεις σε λιμάνια, σιδηρόδρομο και εμπορευματικά κέντρα, υποστηρίζοντας πάντως πως η Ελλάδα έχει φθάσει σε ένα ανταγωνιστικό επίπεδο υποδομών.

Έως και 9.000 νέες θέσεις εργασίας

Με την ολοκλήρωση της επένδυσης στο Θριάσιο θα δημιουργηθούν 3.000 νέες θέσεις εργασίας ενώ εάν «στηθούν» και κάποιες γραμμές συναρμολόγησης των τελικών προϊόντων, όπως γίνεται στα υπόλοιπα εμπορευματικά κέντρα της Κεντρικής Ευρώπης (Τσεχία, Ουγγαρία), μπορεί να φθάσουν μέχρι και τις 9.000. Το συνολικό κόστος με κάποιες αλλαγές που θα γίνουν θα αγγίξει τα 160 εκατ. ευρώ ενώ μαζί με κάποιες παρεμβάσεις στις αποθήκες αναμένεται να ανέλθει στα 180 εκατ. ευρώ.
Ο χρόνος υλοποίησης της επένδυσης, σύμφωνα με τον κ. Καλλίνικο, θα παίξει καταλυτικό ρόλο στην επιτυχία του εγχειρήματος. Για να καταστεί η Ελλάδα διαμετακομιστικός κόμβος, πρέπει να προχωρήσει ταχύτητα το project.
«Η ουσία είναι ο χρόνος υλοποίησης» λέει με έμφαση, υπενθυμίζοντας πως ο ίδιος ασχολείται με το Θριάσιο τα τελευταία 18 χρόνια. «Από το 2003 έχω συμμετάσχει και στις 3 διαγωνιστικές διαδικασίες αλλά και στις 11 προκηρύξεις που έχουν γίνει… ενώ εδώ και πέντε χρόνια είμαστε ο ανάδοχος του έργου… ». Ήδη, όπως λέει, υπάρχει σημαντική ζήτηση από εταιρείες που θέλουν να εκμεταλλευθούν τους αποθηκευτικούς χώρους των 25.000 τ.μ. που θα δημιουργηθούν στην έκταση των 588 στρεμμάτων.
Ο επικεφαλής της Goldair κληθείς να δώσει ένα χρονοδιάγραμμα υπολογίζει πως στο καλό σενάριο που «τρέξουν» όλα με διαδικασίες fast track, θα χρειαστούν έξι μήνες για την έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο και την κύρωση της σύμβασης παραχώρησης από την Βουλή, άλλοι έξι μήνες για την λήψη των αναγκαίων αδειών και στη συνέχεια άλλοι 18 μήνες για την ολοκλήρωση των κατασκευαστικών εργασιών.

«Παρών» και στο Θριάσιο ΙΙ

Ο κ. Καλλίνικος επισημαίνει πως το project του Θριασίου είναι πολύ σημαντικό και για την επιχειρηματική δραστηριότητά της Goldair, η οποία περιλαμβάνει και σιδηροδρομική εταιρεία (Rail Cargo Logistics Goldair) που θα επωφεληθεί από την αύξηση της διακίνησης εμπορευμάτων. Όσον αφορά στο διαγωνισμό για το «Θριάσιο ΙΙ» ξεκαθαρίζει πως θα συμμετάσχει με ή χωρίς την ΕΤΒΑ, με δεδομένο ότι πρόκειται για συμπληρωματικό κομμάτι του Θριασίου Ι καθώς παρέχει τη σιδηροδρομική υποδομή,
Να σημειωθεί πως η αρχική σύμβαση παραχώρησης του Θριασίου προέβλεπε την ανάπτυξη και διαχείριση του εμπορευματικού κέντρου για 60 χρόνια έναντι συνολικού τιμήματος 31 εκατ. ευρώ (10 εκατ. ευρώ εφάπαξ και ετήσιο μίσθωμα) και με την προϋπόθεση επένδυσης περίπου 160 εκατ. ευρώ. Η DG Comp φέρεται να ζήτησε την αύξηση του τιμήματος στα 62 εκατ. ευρώ και τη μείωση της διάρκειας της σύμβασης στα 37 χρόνια. Με τη νέα συμφωνία εκτός των άλλων, η Goldair κατάφερε να εξασφαλίσει διπλάσιο ποσοστό στην κοινοπραξία στο 40% από 20% προηγουμένως, με το ποσοστό της ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ να μειώνεται στο 60% από 80% αλλά και να συμμετέχει με περισσότερα μέλη στο ΔΣ.

mononews.gr
sidirodromikanea