Η προώθηση έργων, με έμφαση στις θαλάσσιες και τις σιδηροδρομικές υποδομές, είναι ένα από τα "κλειδιά" για την ανάδειξη της Ελλάδας σε διαμετακομιστικό κέντρο (logistics hub) της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Του Γιώργου Γεωργίου
Αυτό επισημαίνει στο Capital.gr ο Επίκουρος Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου και Πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics (EEL), Δρ. Βασίλης Ζεϊμπέκης.
"Η περαιτέρω ανάπτυξη της διασύνδεσης των κύριων λιμένων (Πειραιά και Θεσσαλονίκης) με το σιδηρόδρομο είναι επιτακτική, ώστε να προσελκυσθούν διεθνή φορτία τα οποία και θα ταξιδεύουν μέσω της Ελλάδας στην Ν.Α. Ευρώπη" σημειώνει.
Ο ρόλος των dry ports και το Θριάσιο
Σύμφωνα με τον Δρ. Ζεϊμπέκη, βασικό συστατικό για την ορθή λειτουργία των λιμένων είναι τα λεγόμενα dry ports, τερματικοί σταθμοί στην ενδοχώρα, οι οποίοι συνδέονται με τα λιμάνια - οδικά, σιδηροδρομικά - και προσφέρουν εξειδικευμένες υπηρεσίες.
Υπενθυμίζεται ότι μέσα στο 2020 ο ΟΛΘ εγκαινίασε dry port στη Σόφια, το οποίο συνδέεται σιδηροδρομικά με το λιμάνι, ανοίγοντας νέους εμπορικούς δρόμους. Μάλιστα, η διοίκηση του ΟΛΘ προετοιμάζει αντίστοιχες υποδομές σε Σερβία και Ρουμανία, ενώ υπό εξέταση είναι και η Βόρεια Μακεδονία.
Στην περίπτωση του Πειραιά ως dry port αναμένεται να αξιοποιηθεί το επιχειρηματικό πάρκο εφοδιαστικής εθνικής εμβέλειας στο Θριάσιο, το οποίο, όπως όλα δείχνουν, οδεύει προς υλοποίηση.
"Το γεγονός ότι το εν λόγω έργο διαφαίνεται να επανεκκινεί αποτελεί σημαντικό νέο, αφού στόχος για την Ελλάδα θα πρέπει να είναι όχι μόνο η προσέλκυση φορτίου transit, αλλά και η δημιουργία υποδομών (dry ports), όπου τα εμπορευματοκιβώτια θα ανοίγονται και θα παρέχονται υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας, όπως για παράδειγμα ελαφρά μεταποίηση στα εμπορεύματα που διακινούνται" σχολιάζει σχετικά ο Δρ. Ζεϊμπέκης.
Πλεονεκτήματα και προοπτικές
Το λιμάνι του Πειραιά σημειώνει ραγδαία ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια, εξυπηρετώντας πλοία κάθε μεγέθους, γεγονός που αποτελεί σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Την ίδια, ώρα έχει δημιουργήσει ένα ευρύ δίκτυο σύνδεσης με τα κορυφαία terminals παγκοσμίως, όπως αυτά στη Σιγκαπούρη, τη Σαουδική Αραβία και την Ολλανδία.
Μάλιστα, αυτές τις ημέρες ταξιδεύουν προς τον Πειραιά σύγχρονες γερανογέφυρες, οι οποίες θα ενισχύσουν έτι περισσότερο το μεταφορικό έργο του λιμένα.
Ωστόσο, ένα διαχρονικό αίτημα της διοίκησης του λιμανιού είναι η ανάπτυξη του τέταρτου προβλήτα, ο οποίος εκτιμάται ότι θα προσδώσει δυνατότητα διακίνησης 11,5 εκατ. containers ετησίως.
Από την άλλη, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης εξυπηρετεί κατά κύριο λόγο μικρότερα πλοία (feeders), αλλά προσδοκάται πως η ολοκλήρωση των υποχρεωτικών επενδύσεων θα σημάνει τη βελτίωση της συνδεσιμότητάς του.
"Αιχμή του δόρατος" είναι η επέκταση του έκτου προβλήτα, project για το οποίο αναμένονται νέα μέσα στο επόμενο διάστημα, καθώς βρισκόμαστε στη φάση αξιολόγησης των δεσμευτικών προσφορών.
Παράλληλα, η ΕΡΓΟΣΕ έχει προαναγγείλει τη δημοπράτηση εντός καλοκαιριού του έργου της σύνδεσης του έκτου προβλήτα με το εθνικό δίκτυο, αλλά και τη σύνδεση με την Αλεξανδρούπολη.
Σημειώνεται, τέλος, ότι μέσα στο έτος αναμένεται να ξεκινήσουν και τα έργα σύνδεσης του λιμένα με τους μεγάλους οδικούς άξονες ΠΑΘΕ και Εγνατία.
capital.gr
sidirodromikanea