Δεκαπέντε χρόνια έχουν περάσει από τότε (2006) που ξεκίνησαν οι εργασίες του Μετρό Θεσσαλονίκης ένα από τα πλέον πολύπαθα έργα στην χώρα μας, το οποίο έχει πάρει παράταση ολοκλήρωσης το 2023.
της Ελένης Μπότα
Χτες, ο Πρόεδρος της Αττικό Μετρό, Νίκος Ταχιάος, στο πλαίσιο του 4ου Συνεδρίου Prodexpo North, αναφέρθηκε σε αυτή την "πολύπαθη 15ετία", εμφανίστηκε όμως αισιόδοξος ότι η βασική γραμμή του έργου θα ολοκληρωθεί μέσα στην επόμενη διετία, την στιγμή που τα βλέμματα όλων είναι στραμμένα στο τι θα αποφασίσει το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) για το θέμα της προσωρινής μεταφοράς των αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν κατά τις εργασίες κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου.
Το συγκεκριμένο ζήτημα απασχόλησε το ΣτΕ και αναμένεται η γνωμοδότηση του, μετά από προσφυγές που κατέθεσαν ενώπιον του ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού αλλά και κάτοικοι της Θεσσαλονίκης.
Από την απόφαση του ΣτΕ αναμένεται να ξεκαθαρίσει εάν θα κατασκευαστεί ο σταθμός με τη μέθοδο της απόσπασης και επανατοποθέτησης των ευρημάτων ή θα πρέπει να αναζητηθεί άλλη λύση.
ο κ. Ταχιάος πάντως χτες ήταν ξεκάθαρος "από την στιγμή που θα έχουμε την απόφαση του ΣτΕ, οι εργασίες είναι εφικτό να ολοκληρωθούν μέσα σε ένα χρόνο περίπου. Στην συνέχεια θα μπορούν να ξεκινήσουν τα δοκιμαστικά δρομολόγια και το 2023 το Μετρό να κάνει την πρεμιέρα του, στην συμπρωτεύουσα".
Το ίδιο άλλωστε είχε συμβεί, σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Αττικό Μετρό και με την κατασκευή του σταθμού στην Αγία Σοφία, ο οποίος λόγω των πολλών και σημαντικών αρχαιολογικών ευρημάτων, οι εργασίες ολοκληρώθηκαν σε 1,5 περίπου χρόνο.
Ο κ. Ταχιάος ξεκαθάρισε επίσης ότι οι καθυστερήσεις στο σταθμό του Βενιζέλου "δεν οφείλονται, παρά τα όσα ακούγονται, στα προβλήματα που αντιμετωπίζει τους τελευταίους μήνες ο ανάδοχος του έργου, η Άκτωρ".
"Τυχόν προβλήματα που μπορεί να υπάρχουν στον ανάδοχο δεν επηρεάζουν ιδιαίτερα την πορεία του project καθώς σε μεγάλο βαθμό έχουν ολοκληρωθεί οι κατασκευαστικές εργασίες που είχε αναλάβει η Άκτωρ και πλέον οι εργασίες που απομένουν είναι περισσότερο ηλεκτρομηχανολογικές".
Ιδιώτης για την λειτουργία της γραμμής
Ο κ. Ταχιάος αναφέρθηκε και στην είσοδο ιδιώτη, ο οποίος θα αναλάβει την λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης. Όπως τόνισε ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, για πρώτη φορά θα εισέλθει ιδιώτης φορέας σε δημόσιο project, αν και πρόκειται για μια συνηθισμένη πρακτική που χρησιμοποιείται διεθνώς.
Αναφέρθηκε δε σε αντίστοιχες περιπτώσεις όπως στη Δανία με το Μετρό Κοπεγχάγης, στη Σιγκαπούρη, στις ΗΠΑ κ.α. Οι λόγοι που προκρίνεται αυτό το μοντέλο σχετίζονται με τον ανταγωνισμό, τον έλεγχο κόστους, τον εξορθολογισμό, την ευελιξία στη διαχείριση προσωπικού.
Σε αυτή την φάση ήδη η Αττικό Μετρό διενεργεί διαδικασίες για την επιλογή συμβούλων που θα τρέξουν τον μεγάλο διαγωνισμό, ο οποίος ενδέχεται να φτάσει τα 400 εκατ. ευρώ.
Ο διαγωνισμός για τον ιδιώτη που θα αναλάβει την λειτουργία και συντήρηση του έργου αναμένεται να συγκεντρώσει μεγάλους διεθνείς παίκτες αλλά και ελληνικούς Ομίλους, ωστόσο ελάχιστοι είναι εκείνοι παγκοσμίως που διαθέτουν εμπειρία για την λειτουργία μετρό χωρίς οδηγό, όπως θα είναι και στην περίπτωση του Μετρό της Θεσσαλονίκης.
capital.gr
Στο φωτογραφικό στιγμιότυπο ο πρώην Πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής κατά την επίσκεψη του στο μετρό του σιδηροδρομικού σταθμού Θεσσαλονίκης στις 5 Σεπτεμβρίου του 2008