Ωστόσο, προς απογοήτευση όλων, αυτή η αναχώρηση δεν έγινε ποτέ. Η υπηρεσία αναβλήθηκε για άλλη μια φορά, κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή, και πολλά ερωτήματα προκύπτουν σχετικά με την πραγματική σκοπιμότητά της.
Ακόμα και ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, διαβεβαίωσε τα μέσα ενημέρωσης στις αρχές Μαρτίου ότι το τρένο θα λειτουργούσε και θα εξελιχθεί σε έναν πολύτιμο σύνδεσμο μεταξύ Δύσης και Ανατολής. Στην πραγματικότητα, όλα ήταν έτοιμα για το ταξίδι με το τρένο του ITI, με όλες τις διοικητικές, επιχειρησιακές και ασφαλείς ρυθμίσεις.
Ωστόσο, σε συνάντηση μεταξύ των αρχών των τριών χωρών στις 2 Μαρτίου, η εταιρεία σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών και μεταφορών του Πακιστάν ακύρωσε την υπηρεσία, επικαλούμενη ανησυχίες σχετικά με την ασφάλεια.
Βάρος φορτίου
Φαίνεται ότι ο κύριος λόγος για την ακύρωση του τρένου ITI είναι η ανησυχία των αρχών του Πακιστάν σχετικά με το βάρος του φορτίου και τον τύπο των βαγονιών που χρησιμοποιούνται. Οι τουρκικές αρχές τακτοποίησαν το τρένο για να τρέχουν σε οκτακίνητα βαγόνια που θα μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια βάρους σαράντα τόνων η καθεμία.
Το Πακιστάν διαφώνησε με αυτήν την προσέγγιση και επέμεινε στη χρήση τετρακίνητων βαγονιών και εμπορευματοκιβωτίων 20 τόνων. Πακιστανοί αξιωματούχοι φάνηκαν να δικαιολογούν αυτήν την απόφαση με βάση δυσλειτουργικά τμήματα σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα της διαδρομής στο Πακιστάν. Παραδόξως, αυτή η παρατήρηση πραγματοποιήθηκε δύο ημέρες πριν από την αναχώρηση του τρένου, παρόλο που οι σιδηροδρομικές γραμμές στο Πακιστάν θεωρήθηκαν πιθανώς το σημαντικότερο εμπόδιο για το άνοιγμα του ITI.
Η Τουρκία και το Ιράν παραπονιούνται
Είναι κατανοητό ότι η Τουρκία και το Ιράν είναι τα αδίκημα μέρη, σε αυτήν την περίπτωση, αναζητούν μια λογική εξήγηση. Οι δύο χώρες αναγκάστηκαν να ακυρώσουν τόνους φορτίου που προορίζονται για το Πακιστάν, παρά τις διαβεβαιώσεις ότι όλα λειτουργούσαν ομαλά.
Σύμφωνα με πηγές των Τουρκικών Σιδηροδρόμων, το έργο φαίνεται να είναι ανέφικτο, κυρίως λόγω της στάσης των αρχών του Πακιστάν και της έλλειψης διαφάνειας στις οργανωτικές διαδικασίες. Επιπλέον, το Πακιστάν ενημέρωσε τους ομολόγους του για τα συνεχιζόμενα προβλήματα μόλις δύο ημέρες πριν από την εκ νέου έναρξη της διαδρομής. Αυτό αποτελεί έναν άλλο λόγο ανησυχίας για το μέλλον του έργου.
Λάθος συμπεριφορά και συνέπειες
Εκ μέρους τους, οι πακιστανικές αρχές, σε μια προσπάθεια να απελευθερώσουν την ένταση και να ηρεμήσουν τα πράγματα, αποφάσισαν να αναθέσουν ευθύνες στους δράστες του φιάσκο για αναποτελεσματικότητα, παραπτώματα. Κατά συνέπεια, ορισμένοι αξιωματούχοι απομακρύνθηκαν από τις θέσεις τους. Επιπλέον, το Πακιστάν διαβεβαίωσε την Τουρκία και το Ιράν ότι η αναχώρηση του τρένου θα προγραμματιστεί σύντομα.
Ωστόσο, κατά την κατανόηση όλων, το μέλλον του έργου φαίνεται να βρίσκεται σε αναμονή για άλλη μια φορά. Τέτοιες πρωτοβουλίες χρειάζονται συγκεκριμένο σχεδιασμό αντί για αόριστες υποσχέσεις και οράματα για να γίνουν πραγματικότητα. Ως αποτέλεσμα, ο τριμερής συνασπισμός θα πρέπει να εξετάσει σε βάθος τα προβλήματα που αντιμετωπίζει και τις πιθανές λύσεις τους
Νίκος Παπατόλιος
railfreight.com/railfreight/2021/03/17/what-happened-to-the-istanbul-tehran-islamabad-train/
Επιμέλεια: Χρήστος Γιαννακίδης
sidirodromikanea