Τετάρτη 10 Φεβρουαρίου 2021

ΤΧ5-ΤΧ1: Οι κομβικοί σταθμοί στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Θεσσαλονίκης.

Δυο σταθμοί που συμβάλουν καθοριστικά στην ομαλή διεξαγωγή της κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών από και προ της Θεσσαλονίκη είναι οι σταθμοί ΤΧ5 και ΤΧ1. Το έμπειρο προσωπικό του Οργανισμού Σιδηρόδρομων Ελλάδος διαχειρίζεται με υπευθυνότητα αυτό το δύσκολο έργο της κυκλοφορίας των τρένων στο τμήμα αυτό.

Ο σταθμός τηλεδιοίκησης ΤΧ5 έχει στην ευθύνη του την κυκλοφορία από τον επιβατικό σιδηροδρομικό σταθμό Θεσσαλονίκης μέχρι και το κλειστό σήμερα σταθμό ΤΧ2.
Όλοι οι συρμοί που εισέρχονται και εξέρχονται του επιβατικού σταθμού είναι στη αρμοδιότητα της τηλεδιοίκησης του ΤΧ5. Ταυτόχρονα καλύπτει και την κυκλοφορεί του τροχαίου υλικού στην είσοδο και έξοδο από το ηλεκτροαμαξοστάσιο στη Μενεμένη.

Σημαντικός και καθοριστικός είναι και ο ρόλος του σταθμού τηλεδιοίκησης του ΤΧ1 που έχει την ευθύνη της εξόδου και της εισόδου στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Θεσσαλονίκης. Αυτό ο σταθμός χαράσσει την πορεία των συρμών προς τα δίκτυα της Βόρειας Ελλάδας.
Παλαιοτέρα ανάμεσα σε αυτούς τους σταθμούς λειτουργούσαν οι σταθμοί, ΤΧ2 και ΤΧ3. Ο μεν σταθμός ΤΧ2 κάλυπτε τους ελιγμούς του εμπορευματικού σταθμού Διαλογής ο δε σταθμός ΤΧ3 χάρασσε την πορεία των τρένων από και προς τον παλιό σιδηροδρομικό σταθμό Θεσσαλονίκης.

Σε παλαιότερό μας αφιέρωμα σε αυτούς τους σταθμούς με τίτλο "Οι άγνωστοι Σταθμοί τηλεδιοίκησης του ΟΣΕ" γράφαμε:

"Πόσοι δεν έχουμε ταξιδεύσει με τραίνο από την Θεσσαλονίκη προς κάποια κατεύθυνση ώστε να πάμε στον προορισμό που επιθυμούμε. Πόσοι από εμάς δεν είδαμε στην διαδρομή μας από και προς της Θεσσαλονίκη διώροφα ομοιόμορφα κτήρια με την ένδειξη ΤΧ5-ΤΧ4-ΤΧ3-ΤΧ2 και ΤΧ1. Αυτοί οι σταθμοί είναι οι άγνωστοι σταθμοί του σιδηροδρόμου που το έργο τους στην κίνηση των αμαξοστοιχιών είναι καθοριστική. Με τον ηλεκτρονικό χειρισμό του σταθμάρχη δίνεται η πορεία και η κατεύθυνση των συρμών των τραίνων. Σημαντικότερος από τους παραπάνω σταθμούς που αναφέραμε λόγο του κομβικού της θέσεως του είναι ο σταθμός ΤΧ1. Από το σημείο αυτό διέρχονται όλες οι αμαξοστοιχίες που κατευθύνονται προς όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας. Οι πορείες των τραίνων χαράσσονται από τον αρμόδιο σταθμάρχη με τηλεχειρισμό μέσα από τον ειδικό πινάκα αλλαγής αιχμών. Όπως μας εξήγησε ο Σταθμάρχης βάρδιας κ. Γιώργος Κουστιάνης το σύστημα είναι σύγχρονης τεχνολογίας και δεν υπάρχει περίπτωση λάθους. « Υπαρχή σύστημα απόσβεση λάθους ως προ της χάραξη πορείας του τραίνου» επισημαίνει ο κ. Κουστιάνης. Ένα πρόβλημα που πρέπει να δει η διοίκηση του ΟΣΕ και που δημιουργεί προβλήματα κατά την χειμερινή περίοδο είναι αυτό με την έλλειψη θερμαντικών αντιστάσεων στα κλειδιά αλλαγής πορείας. Το χιόνι και ο πάγος καθιστούν την αλλαγή των αιχμών των κλειδιών αδύνατη και χρειάζεται ανθρωπινή παρέμβαση, με συνέπεια καθυστερήσεις αλλά και κίνδυνο για το προσωπικό του Οργανισμού. Είναι ένα σημαντικό προβλήματα και πρέπει να λυθεί άμεσα."


Σ.Σ. : Το πρόβλημα με τις θερμαντικές αντιστάσεις στα κλειδιά αλλαγής όπως θα διαπιστώνεται έχει επισημανθεί εδώ και 10 χρόνια αλλά εξακολουθεί να υφίσταται και σήμερα.


Χρήστος Γιαννακίδης
sidirodromikanea.blogspot.com