Rebound το 2021 για τον κατασκευαστικό κλάδο στην Ελλάδα, ο οποίος επλήγη από πανδημία αλλά και την αργή ωρίμανση των μεγάλων κατασκευαστικών έργων την περασμένη χρονιά, διαβλέπει η Κομισιόν, γεγονός που εν μέρει αποτυπώνεται και στις χρηματοδοτήσεις που ενέκρινε τις πρώτες μέρες της χρονιάς (τόσο για τον Ε65, όσο και τις προκαταρκτικές εγκρίσεις για την Ολυμπία Οδό).
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Ε.Ε. το 2021, τα πάσης φύσεως κατασκευαστικά έργα στην Ελλάδα θα αγγίξουν τα 21 δισ. ευρώ, από 16,5 δισ. ευρώ το 2020, χρονιά που σε αξία τα έργα υποχώρησαν κατά 19% σε σχέση με το 2019. Σύμφωνα με τις ίδιες εκτιμήσεις η αναζωπύρωση της κατασκευαστικής δραστηριότητας θα επιφέρει σημαντική αύξηση στην απασχόληση επαγγελματιών διαφόρων ειδικοτήτων που σχετίζονται με αυτή, η οποία υπολογίζεται στο 26,3%
Κύριος μοχλός ανάπτυξης της κατασκευαστικής δραστηριότητας κατά την έκθεση της Ε.Ε. είναι ασφαλώς τα έργα υποδομών – εξαιρώντας μάλιστα σχετικούς τομείς όπως η ενέργεια- Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της έκθεσης 4,3 δισ. ευρώ θα δαπανηθούν για έργα αυτοκινητοδρόμων, που πρόκειται να δημοπρατηθούν και άρα να δημιουργήσουν υψηλό ανεκτέλεστο υπόλοιπο και για τα επόμενα χρόνια. Αντιστοίχως, εκτιμά ότι 7,4 δισ. ευρώ θα κατευθυνθούν σε σιδηροδρομικά έργα. Η έκθεση τοποθετεί τις επενδύσεις στον τουρισμό και τη διαχείριση απορριμμάτων σε 2,2 δισ. ευρώ, ενώ έμφαση δίνει στις ιδιωτικοποιήσεις σε τομείς, όπως οι λιμενικές υποδομές, οι διαγωνισμοί για τις οποίες οριοθετούνται μέσα στο 2021.
Σημειώνεται πως σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της PwC για τις υποδομές στην Ελλάδα, το έλλειμμα επενδύσεων σε έργα υποδομών κινείται πέριξ του 0,8% του ΑΕΠ σε σχέση με τον μέσο όρο των υπόλοιπων χωρών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το μέγεθος αυτό μεταφράζεται σε σχεδόν 1,5 δισ. ευρώ ετησίως κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην Ελλάδα ο μέσος όρος των επενδύσεων για υποδομές τη δεκαετία 2009-2019 αντιστοιχεί μόλις στο 14% του ΑΕΠ, το χαμηλότερο της ΕΕ. Οι επενδύσεις σε υποδομές ανέρχονται στο 1,1% του ΑΕΠ, έναντι του ιστορικού ελληνικού μέσου όρου 3% και του ευρωπαϊκού μέσου όρου 2,1% του ΑΕΠ για το 2019. Σε απόλυτους αριθμούς, το μέσο ετήσιο ύψος επενδύσεων στις υποδομές στην Ελλάδα από το 2009 μέχρι το 2019 δεν ξεπέρασε τα 2,2 δισ. ευρώ, όντας 61% χαμηλότερο από τον μέσο όρο της περιόδου 2000-2008.
Παρά το γεγονός του ότι η εξασφάλιση χρηματοδότησης των προγραμματισμένων νέων έργων υποδομών δεν έχει "κλειδώσει" εν τούτοις, πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης και του νέου ΕΣΠΑ πρόκειται να κατευθυνθούν στον κλάδο των κατασκευών και υποδομών.
Πέννυ Κούτρα
capital.gr