Ο σιδηροδρομικός τομέας ανησυχεί για τις ανακοινώσεις της προηγούμενης εβδομάδας σχετικά με την αναβάθμιση του ευρωπαϊκού νόμου για το κλίμα. Οι CER, ERFA και UIRR πιστεύουν ότι η μεταρρύθμιση της Οδηγίας Eurovignette πιστεύουν ότι υπονομεύει τον ανταγωνισμό των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών και επικεντρώνεται περισσότερο στις οδικές μεταφορές.
Συγκεκριμένα, ο ευρωπαϊκός τομέας σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών πιστεύει ακράδαντα ότι οι θέσεις του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, όπως εκφράζονται στο σχέδιο κινητικότητας, αντιτίθενται στους κλιματικούς στόχους που έχουν θέσει τα κράτη μέλη. Η μείωση των εκπομπών CO2 κατά 55% από το 2030 και η επίτευξη άλλων στόχων για το κλίμα, τη συμφόρηση και τα ατυχήματα, θα είναι ανέφικτη εάν η εστίαση δεν κατανέμεται εξίσου μεταξύ διαφορετικών τρόπων μεταφοράς.
Ορόσημο 9
Η «προστασία» των φορτηγών μεγάλων αποστάσεων αποτελεί το θέμα της διαφοράς στην παρούσα υπόθεση. Το ορόσημο 9 της στρατηγικής κινητικότητας της ΕΕ, εξηγεί ότι θα υπάρξει συνολική μείωση των τελών διοδίων για «φορτηγά μηδενικών εκπομπών» στο μέλλον. Δεδομένου ότι οι οδικές εμπορευματικές μεταφορές είναι υπεύθυνες για την πλειονότητα των εκπομπών στις μεταφορές, ένα τέτοιο μέτρο στοχεύει στην ενθάρρυνση της χρήσης εναλλακτικών μορφών ενέργειας που τελικά θα εξαλείψουν το αποτύπωμα άνθρακα στους δρόμους.
Ωστόσο, ένας τέτοιος στόχος υπονομεύει φαινομενικά τους ευρωπαϊκούς στόχους για μια στροφή από τις οδικές σε σιδηροδρομικές μεταφορές. Επιπλέον, οι εκπρόσωποι του σιδηροδρομικού τομέα το χαρακτηρίζουν ως «ένα βήμα προς τα πίσω», διότι καθυστερεί τις σιδηροδρομικές και τις πλωτές διατροπικές μεταφορές ώστε να είναι ανταγωνιστικές στην ενιαία αγορά της ΕΕ.
Απάντηση
Η διασφάλιση της ακεραιότητας της ενιαίας αγοράς και η εξασφάλιση ισότιμων όρων ανταγωνισμού για όλους τους τρόπους μεταφοράς θα πρέπει να δοθεί προτεραιότητα ως κύριος στόχος των επιβαλλόμενων πολιτικών. Ο σιδηροδρομικός τομέας πιστεύει ότι μια συλλογική συμβολή στην αύξηση των μεταφορών θα επιτευχθεί μόνο με την εφαρμογή δίκαιων τελών υποδομής για κάθε τρόπο.
Κατά συνέπεια, η προτεινόμενη νομοθεσία στην τρέχουσα μορφή της ενδέχεται να αποδειχθεί προβληματική μακροπρόθεσμα. Οι CER, ERFA και UIRR καλούν, επομένως, τα κράτη μέλη να επικεντρωθούν περισσότερο στην επίτευξη ισοδύναμων μειώσεων εκπομπών σε όλους τους τρόπους μεταφοράς, αντί να επικεντρωθούν μόνο στις οδικές μεταφορές. Τέλος, επισημαίνουν ότι ο πιο νόμιμος τρόπος επίτευξης αυτού του στόχου είναι μια πολυτροπική προσέγγιση, όχι μόνο για τώρα αλλά και για το μέλλον.
railfreight.com/railfreight/2020/12/18/rail-sector-demands-equal-treatment-for-infrastructure-charges/
Νίκος Παπατόλιος
Επιμέλεια: Χρήστος Γιαννακίδης