Παρασκευή, 20 Νοεμβρίου 2020

Σαν σήμερα, 20 Νοεμβρίου 2009 τα «Σιδηροδρομικά Νέα» ξεκινούσαν το νέο τους ταξίδι στην ηλεκτρονική ενημέρωση.

Σήμερα τα «Σιδηροδρομικά Νέα» κλείνουν 11 χρόνια από την ήμερα που ξεκίνησαν την ηλεκτρονική τους ενημέρωση, αφήνοντας πίσω στην ιστορία τις έντυπες εκδόσεις τους.

Σήμερα αντί άλλου αφιερώματος παραθέτουμε την πρώτη μας ανάρτηση

 Με τίτλο «Σιδηροδρομική Εγνατία» έργο μεγάλης πνοής για την Β. Ελλάδα.Ήρθε η ώρα για την υλοποίηση της.

 Γράφαμε:

Όλοι είναι πεπεισμένοι ότι ο σιδηρόδρομος είναι και θα είναι το μεταφορικό μέσο του μέλλοντος για πολλούς αιώνες. Το γεγονός ότι δαπανώνται τεράστια ποσά στις αναπτυγμένες χώρες για τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρομικών τους δικτύων, δείχνει το στίγμα των τρένων που θα υπάρχουν στις επόμενες δεκαετίες. Τρένα που μόνο αντίπαλο στις χερσαίες μεταφορές, θα έχουν το αεροπλάνο. Ήδη πρώτα δείγματα τα βλέπουμε, τα πρώτα μαγνητικά τρένα τα ιπτάμενα τρένα όπως τα λένε είναι γεγονός. Σε Ευρώπη και Ασία γίνονται οι πρώτες επίσημες διαδρομές και οι ταχύτητες ξεπερνούν τα 300 χιλιόμετρα την ώρα, ενώ πριν από λίγες εβδομάδες οι Ιάπωνες έσπασαν το φράγμα των 500 χλμ την ώρα. Οι αποστάσεις γίνονται πλέον μικρογραφίες στον χάρτη. Μέσα σε αυτό το σιδηροδρομικό γίγνεσθαι η Ελλάδα καλείται να ανασυνταχθεί και να αναπροσαρμόσει τα σχέδια στον τομέα των σιδηροδρομικών Μεταφορών στα νέα δεδομένα. Ήρθε η ώρα η λεγόμενη «Σιδηροδρομική Εγνατία» να λάβει σάρκα και οστά. Την αναγκαιότητα της κατασκευής αυτού του οριζόντιου σιδηροδρομικού άξονα που θα ενώνει την Ανατολή με την Δύση και τον Βορρά με το Νότο, σήμερα όλοι την αποδέχονται και όλοι την αναγνωρίζουν. Την σπουδαιότητα αυτού του έργου είχαμε επισημάνει από το 1988 με δημοσιεύματα μας στον τύπο και στα ηλεκτρονικά μέσα καθώς και με τις εκδόσεις μας, την εφημερίδα «Σιδηροδρομικά Νέα» και το περιοδικό «ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ» στο οποίο στην 2η έκδοση της κλήθηκαν και κατέθεσαν την άποψη τους, πολιτικοί, εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης και της Νομαρχιακής αυτοδιοίκησης Θεσσαλονίκης. Μεταξύ των πολιτικών που κατέθεσαν τις απόψεις τους τότε, ήταν και ο κ. Γιάννης Μαγκριωτης σήμερα υφυπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων Ο κ. Μαγκριωτης σημείωνε μεταξύ των άλλων : « …Γίνεται σαφές επίσης ότι απαιτείται ο σχεδιασμός και εκτέλεση έργων για την επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου σ΄ όλη την χώρα και η πραγματοποίηση του άξονα της «Σιδηροδρομικής Εγνατίας». Είναι έργο με μεγαλόπνοους στόχους για την οριζόντια σύνδεση του δυτικού και του ανατολικού άκρου της χώρας που μαζί με την ολοκλήρωση και της Εγνατίας οδού θα αλλάξει οριστικά τον επικοινωνιακό και μεταφορικό χάρτη της Ελλάδας. Ειδικά η ύπαρξη αυτού του σιδηροδρομικού άξονα θα δώσει τη δυνατότητα για σύγχρονες συνθήκες σε εμπορικούς διαμετακομιστικούς σταθμούς και για ασφαλή και γρήγορη μεταφορά επιβατών και προϊόντων με ένα μεταφορικό μέσο άνετο στη μετακίνηση, προσιτό οικονομικά και χωρίς περιβαλλοντική επιβάρυνση. Η ένταξη του έργου αυτού στα κοινοτικά προγράμματα πρέπει να είναι αυτονόητη για την αναπτυξιακή πορεία της χώρας τις επόμενες δεκαετίες και δεν επιτρέπεται οποιαδήποτε καθυστέρηση η αναβολή. Η επιθυμία για την υλοποίηση της «Σιδηροδρομικής Εγνατίας» είναι μια κορυφαία επιλογή που θα διασφαλίσει τον εφοδιασμό της Βόρειας Ελλάδας με μέσα που θα προσφέρουν μια νέα δυναμική για τη σύνδεση της με βιομηχανικές μονάδες και με λιμάνια και θα συμβάλει ώστε η περιοχή μας να βρεθεί στη αιχμή της ανάπτυξης της ευρύτερης περιοχής των Βαλκανίων και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Ο εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση της ποιότητας των Ελληνικών σιδηροδρόμων απαιτεί τη συλλογική και συντονισμένη προσπάθεια όλων μας γιατί δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την αποτελεσματική παρουσία και συμμετοχή της περιοχής μας στο οικονομικό και αναπτυξιακό γίγνεσθαι. Είναι η ευκαιρία για να βγουν οι απομακρυσμένες περιοχές της Βόρειας Ελλάδας από την γεωγραφική τους απομόνωση και να ανταποκριθούν στις προκλήσεις του αιώνα που ήδη διανύουμε. Η μεθοριακή ζώνη που αποτελείται από την Ήπειρο, την Μακεδονία και την Θράκη μπορεί σήμερα να καθορίσει την εφαρμογή των νέων αναπτυξιακών σχεδιασμών της χώρας μας. Είναι ο πιο κοντινός χώρος της Ε,Ε στα Βαλκάνια και αν θέλουμε με αποτελεσματικότητα να εκμεταλλευτούμε αυτό το πλεονέκτημα χρειάζεται να υπάρξουν όλες οι απαραίτητες υποδομές και κυρίως αυτές που αφορούν το συγκοινωνιακό δίκτυο. Η ανάγκη λοιπόν της αναβάθμισης και της επέκτασης του σιδηροδρομικού δικτύου είναι αδήριτη και αναγκαία προϋπόθεση για την ενίσχυση αναπτυξιακών και οικονομικών συνεργασιών, με σταθερές βάσεις και μακρινούς ορίζοντες». Σήμερα ο Μακεδόνας κ. Γιάννης Μαγκριώτης είναι υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και δικτύων και θα ήταν ευχής έργων ένα τόσο σημαντικό έργο για την Β. Ελλάδα να έχει την δική του υπογραφή υλοποίησης.

Η «Σιδηροδρομική Εγνατία» ξεκολλά;

Σύμφωνα με δημοσίευμα του Sportime.gr υπάρχει κινητικότητα για το έργο αυτό και αναφέρει: «Κάτι αρχίζει να κινείται, έστω και με αργούς ρυθμούς, στο πολύπαθο έργο της σιδηροδρομικής Εγνατίας που εξαγγέλθηκε πριν από πολλά χρόνια και παραμένει στα χαρτιά. Σύμφωνα με τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδας κανονική είναι η πορεία σύνταξης που ακολουθούν οι μελέτες του έργου, ενώ εκείνο που απομένει είναι να καθοριστεί αν υπάρχει η δυνατότητα το συγκεκριμένο έργο ή τμήμα του, να ενταχθεί για υλοποίηση τη νέα προγραμματική περίοδο. Το θέμα της χρηματοδότησής τους εξακολουθεί απ΄ ότι φαίνεται να αποτελεί το μεγάλο «αγκάθι» και προς αυτή την κατεύθυνση πριν από λίγες ημέρες έγινε μια ευρεία σύσκεψη στο υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων με σκοπό το συγκερασμό των διαφορών ΟΣΕ- Εγνατία ΑΕ και απώτερο στόχο τη δημιουργία της «Σιδηροδρομικής Εγνατίας». Με το έργο σύνδεσης θα συντομευτεί δραστικά ο χρόνος διαδρομής μεταξύ των πόλεων της Δυτικής Μακεδονίας και της περιοχής πρωτευούσης. Με την ολοκλήρωση των έργων σύνδεσης, οπότε θα υπάρχει πλήρης αξιοποίηση του άξονα Αθηνών - Θεσσαλονίκης, η διαδρομή Καλαμπάκας - Κοζάνης θα διαρκεί 50 λεπτά και η διαδρομή Τρικάλων - Κοζάνης 1 ώρα. Ο χρόνος διαδρομής Αθήνας - Κοζάνης μέσω Καλαμπάκας θα είναι 3 ώρες και 45, Αθήνας - Φλώρινας μέσω Καλαμπάκας 4 ώρες και 55 και Αθηνών - Ιωαννίνων μέσω Καλαμπάκας 3 ώρες και 30.

Υπολογίζεται επίσης ότι κατά το πρώτο χρόνο λειτουργίας των τμημάτων του δυτικού σιδηροδρομικού άξονα, η μέση επιβατική κίνηση θα ανέρχεται: * στο τμήμα Ηγουμενίτσα - Κοζάνη σε περίπου 4.000 επιβάτες την ημέρα, * στο τμήμα Ιωάννινα - Ρίο σε 5.000 επιβάτες την ημέρα και

* στο τμήμα Πάτρα - Καλαμάτα σε 1.500 επιβάτες την ημέρα Για τη γραμμή Καλαμπάκας - Ιωαννίνων – Ηγουμενίτσας το έργο αποτελείται από δύο διαδρομές: Καλαμπάκα - Ιωάννινα και Ιωάννινα -Ηγουμενίτσα.».

Κινητικότητα:

Από τον Λιάπη και τον Χατζηδάκη
η σκυτάλη στον Γιάννη Μαγκριώτη

Τα τελευταία χρόνια υπάρχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον από την πολιτεία για την ανάπτυξη ενός ευρύτερου σιδηροδρομικού δικτύου στην Β. Ελλάδα. Τον Σεπτέμβριο του 2006 με αφορμή την ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Θεσσαλονίκης – Λάρισας, ο τότε υπουργός Μεταφορών κ. Μιχάλης Λιάπη σε δηλώσεις του μεταξύ των άλλων είπε:

« Εξετάζεται η δημιουργία νέας γραμμής: Θεσσαλονίκη - Αεροδρόμιο - Νέος Μαρμαράς, Χαλκιδικής, μελετώντας τη σκοπιμότητα περιφερειακής σύνδεσης: - Θεσσαλονίκης με Αεροδρόμιο - Μουδανιά, Θεσσαλονίκης με Λαγυνά - Αγ. Βασίλειο - Αεροδρόμιο και - Θεσσαλονίκης με Αγ. Βασίλειο - Σταυρό - Αμφίπολη - Μυρίνη Ν. Ζίχνη. Θεσσαλονίκης με Γιαννιτσά - Σκύδρα με την κατασκευή νέας υποδομής. Ο Προαστιακός αποτελεί το πιο κατάλληλο εργαλείο για την υλοποίηση μιας αποτελεσματικής αποκέντρωσης και δημιουργεί νέα οικιστικά δεδομένα, συμβάλλοντας ταυτόχρονα στην τουριστική και οικονομική ανάπτυξη των περιοχών. Η ακρίβεια και συνέπεια των δρομολογίων προσφέρει σημαντική εξοικονόμηση χρόνου και δυνατότητα προγραμματισμού μειώνοντας έτσι το άγχος των καθημερινών μετακινήσεων. Παράλληλα συντελεί στην προστασία του περιβάλλοντος με τη μείωση των εκπεμπόμενων ρύπων από τη χρήση ΙΧ στις προαστιακές μετακινήσεις. Στόχος του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών είναι ο Προαστιακός να αλλάξει τον συγκοινωνιακό χάρτη της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλονίκης, σε συνδυασμό και με τα άλλα μέσα μαζικής μεταφοράς, παρέχοντας ποιοτικές, υπηρεσίες με επίκεντρο τις ανάγκες των επιβατών¨» .

Ο κ. Κωστής Χατζηδάκης σε επίσκεψη του στην Θεσσαλονίκη τον Απρίλιο του 2008 ανακοινώνει ότι: «Υπάρχουν μελέτες σκοπιμότητας σε εξέλιξη , πρώτον για τη διαδρομή μέχρι Αμφίπολη και Καβάλα, δεύτερον προς την κατεύθυνση της Χαλκιδικής μέχρι τα Μουδανιά και τρίτον προς Πέλλα, μέχρι Αριδαία». Σήμερα ο νέος υφυπουργός για θέματα υποδομών του υπουργείου Μεταφορών κ. Γιάννης Μαγκριωτης καλείται να υλοποίηση το ταχύτερο δυνατόν τα έργα αυτά προς όφελος της ανάπτυξης και της οικονομίας της Βόρειας Ελλάδας. Οι καιροί δεν περιμένουν...

Το θέμα προδημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Ενημέρωση» το 2003, που εκδίδονταν από  τον διαχειριστεί των «Σ.Ν.» Χρήστο Γιαννακίδη