Τετάρτη 14 Οκτωβρίου 2020

Πώς μπορεί να επεκταθεί το μετρό βόρεια, στη Ν. Ερυθραία και το Καστρί

Μία ενδιαφέρουσα πρόταση για την επέκταση της γραμμής 1 του μετρό προς βορρά, με την κατασκευή δύο νέων σταθμών και την υπογειοποίηση του σταθμού της Κηφισιάς, έχει υποβληθεί στη διοίκηση της Αττικό Μετρό προκειμένου να εξεταστεί η υλοποίησή της.
Εκτός από την υπογειοποίηση του σταθμού της Κηφισιάς, η πρόταση που έχει κατατεθεί από πολίτες της Κηφισιάς προβλέπει την επέκταση της γραμμής κατά 4,75 χιλιόμετρα και την κατασκευή δύο νέων σταθμών στη Νέα Ερυθραία και το Καστρί. Ο συνολικός προϋπολογισμός του προτεινόμενου έργου ανέρχεται σε 440 εκατομμύρια ευρώ, συμπεριλαμβανομένης της προμήθειας έξι νέων τρένων.

Υπογειοποίηση του σταθμού Κηφισιάς

Σύμφωνα με την πρόταση η οποία αναμένεται να παρουσιαστεί και στον υπουργό Υποδομών, το έργο θα μπορούσε να ξεκινήσει με τη σταδιακή υπογειοποίηση της γραμμής 1 από το σταθμό του ΚΑΤ. Προτείνεται η υπογειοποίηση του σταθμού της Κηφισιάς, ο οποίος έχει παραμείνει σε μεγάλο βαθμό ο ίδιος από τις 18 Αυγούστου του 1957 όταν τέθηκε σε λειτουργία στη γραμμή των τότε Ελληνικών Ηλεκτρικών Σιδηροδρόμων (ΕΗΣ).

Με την υπογειοποίηση του σταθμού θα απελευθερωθεί ο σημερινός διάδρομος μεταξύ του ΚΑΤ και της Κηφισιάς, με μήκος περίπου ενός χιλιομέτρου, ο οποίος μπορεί να αξιοποιηθεί για τη δημιουργία ελεύθερων χώρων και χώρων πρασίνου.
Με τη μετατόπιση του σταθμού κάτω από το έδαφος θα είναι δυνατή η απευθείας κίνηση αυτοκινήτων προς τη λεωφόρο Κηφισίας μέσω των οδών Τατοϊου και Γρηγορίου Λαμπράκη, οι οποίοι θα διέρχονται πάνω από το σημείο που βρίσκεται σήμερα ο σταθμός.
Πεζοδρομήσεις και αναπλάσεις
Στον υπόλοιπο χώρο που καταλαμβάνει τώρα ο σταθμός, συνολικής έκτασης 6.000 τμ, θα μπορούσαν να γίνουν εκτεταμένες πεζοδρομήσεις και αναπλάσεις οι οποίες θα αναβαθμίσουν την περιοχή.
Η πρόταση προβλέπει την κατασκευή του σταθμού της Νέας Ερυθραίας στη συμβολή των οδών Ελευθερίου Βενιζέλου και Χαριλάου Τρικούπη. Στο ίδιο σημείο θα ήταν δυνατό να κατασκευαστεί και ανισόπεδη οδική διάβαση, η οποία θα συμβάλλει στη βελτίωση της κυκλοφορίας.
Σε ό,τι αφορά το σταθμό στο Καστρί, προτείνεται η κατασκευή του στη διασταύρωση της κεντρικής οδού Θησέως με την οδό Αγίων Σαράντα σε ελεύθερο οικόπεδο.
Στο νέο τερματικό σταθμό θα μπορούσαν να δημιουργηθούν εγκαταστάσεις μετεπιβίβασης λεωφορείων από όλες τις γειτονικές περιοχές, ενώ η πρόσβαση στην Εθνική Οδό θα γίνεται εύκολα λόγω της εγγύτητας του σημείου με τη γέφυρα της Βαρυμπόμπης.
Τα οφέλη των τριών νέων σταθμών
Λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις διαθέσιμες καταγραφές κατανομής πληθυσμού, τις θέσεις εργασίας στην περιοχή του έργου και κάνοντας αναγωγές χρησιμοποιώντας την επίσημα μετρημένη επιβατική κίνηση του σταθμού Κηφισιά τα τελευταία έτη, οι τρεις νέοι σταθμοί θα μπορούσαν να εξυπηρετούν τουλάχιστον 50.000 επιβάτες ημερησίως εάν τεθούν σε λειτουργία έως το 2030.
Το έργο αναμένεται να έχει και σημαντικά περιβαλλοντικά οφέλη, καθώς με συντηρητικές προβλέψεις οι εκπομπές CO2 θα μειωθούν κατά 41 τόνους καθημερινά δεδομένου ότι περίπου 5.600 αυτοκίνητα λιγότερα θα κυκλοφορούν στην περιοχή.
Το έργο είναι εφικτό να ολοκληρωθεί μέσα σε μία δεκαετία υπό την προϋπόθεση ότι θα ξεκινήσουν το 2021 οι απαραίτητες προκαταρκτικές μελέτες (τοπογραφικές αποτυπώσεις, γεωλογικές έρευνες, κτλ).
Παράλληλα θα πρέπει να εκπονηθεί και η μελέτη κόστους – οφέλους προκειμένου να είναι εφικτή η ένταξη του έργου στα ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα.
Για τη χρηματοδότηση του έργου θα χρειαστούν περίπου 375 εκατομμύρια ευρώ, τα οποία εκτιμάται ότι θα αυξηθούν σε 440 εκατομμύρια ευρώ με την προμήθεια τουλάχιστον έξι νέων συρμών για χρονοαπόσταση τριών λεπτών.


Αχιλλέας Τόπας
economistas.gr