Παρασκευή, 23 Οκτωβρίου 2020

Το μετρό Θεσσαλονίκης περνάει από το ΣτΕ για τα αρχαία στον σταθμό Βενιζέλου.

Συνεχίζεται η εκστρατεία για την κατά χώραν διατήρηση των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου της Θεσσαλονίκης, από τους επτά φορείς που έχουν προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Οι φορείς χαρακτηρίζουν «πολιτιστικό έγκλημα» την απόφαση για την απόσπαση των αρχαιοτήτων από το σταθμό.

Στις 6 Νοεμβρίου εξετάζεται από το ΣτΕ η προσφυγή που κατέθεσε ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων και έξι ακόμη φορείς (Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, Κίνηση Πολιτών Θεσσαλονίκης κ.ά.) με αίτημα την ακύρωση της απόφασης του ΥΠΠΟΑ για την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στον Σταθμό Βενιζέλου της Θεσσαλονίκης.
Στο σταθμό εντοπίστηκε ένα σπουδαίο εύρημα, η λεωφόρος (decumanus maximus) των βυζαντινών, ένα σταυροδρόμι με τετράπυλο που χρονολογείται από τον 4ο έως τον 9ο αιώνα μ.Χ.

Οι φορείς που προσέφυγαν στο ΣτΕ ανέπτυξαν, χθες, τις θέσεις τους σε διαδικτυακή συνέντευξη τύπου. Ζητούν «να ξαναρχίσουν οι εργασίες κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου με την τεχνική λύση της κατά χώραν διατήρησης των αρχαιοτήτων» και «το βυζαντινό σταυροδρόμι να διασωθεί ως έχει και να ενταχθεί στο υφιστάμενο δίκτυο των κηρυγμένων βυζαντινών μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς (UNESCO) της πόλης».

Σύμφωνα με τον ΣΕΑ, «η σχεδιαζόμενη διάλυση των ευρημάτων σε μεγάλα κομμάτια θα γίνει υποχρεωτικά με την κονιορτοποίηση μεγάλων ζωνών μεταξύ των τμημάτων και με την εκρίζωσή τους από τα κατακόρυφα στοιχεία της θεμελίωσής τους.

Κατόπιν, η σχεδιαζόμενη ανάταξη των κομματιών -σαν παζλ- πάνω από το σταθμό θα γίνει με την τεχνητή συμπλήρωση των χαμένων ενώσεων με μιμήσεις αρχαίων υλικών, απλωμένων πάνω σε πλάκα τσιμέντου αντί για το αρχαίο υπέδαφος.

Ετσι, η καρδιά της πόλης θα επιστρέψει σαν μόσχευμα σε ξένο σώμα». Μεγάλες καθυστερήσεις στην εξέλιξη του έργου επισημαίνει η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, καθώς «δεκατρείς μήνες τώρα δεν έχει εγκριθεί ακόμα η μελέτη απόσπασης και επανατοποθέτησης».

Η Ελληνική Εταιρεία επικαλείται, επίσης, δημοσιεύματα σύμφωνα με τα οποία «η Αττικό Μετρό πλήρωσε ήδη το τελευταίο διάστημα αποζημιώσεις της τάξεως των 20.000.000 ευρώ, λόγω των καθυστερήσεων».

Για «οριστική απώλεια της αυθεντικότητας του μοναδικού μνημειακού συνόλου», στην περίπτωση που αποσπαστεί, κάνει λόγο ο ακαδημαϊκός και καθηγητής Βυζαντινής Αρχαιολογίας Παναγιώτης Βοκοτόπουλος. Την ανησυχία του για το ίδιο θέμα εκφράζει και ο John Haldon, πρόεδρος της Διεθνούς Ενώσεως Βυζαντινών Σπουδών.

eleftherostypos.gr