Τρίτη, 27 Οκτωβρίου 2020

Προαστιακός: Σε τρία χρόνια, Ρίο- Αθήνα με το τρένο.

Τη δημοπράτηση έργων με προϋπολογισμό που υπερβαίνει τα 100 εκατομμύρια και την υπογραφή συμβάσεων για σιδηροδρομικές επενδύσεις άνω των 50 εκατομμυρίων ευρώ προγραμματίζει η ΕΡΓΟΣΕ στην Αχαΐα τις επόμενες 100 ημέρες.

Τα νέα έργα, τα οποία αναμένεται να ολοκληρωθούν σε περίπου τρία έτη, θα αναβαθμίσουν τις μετακινήσεις με σιδηρόδρομο στον άξονα Αθήνα - Ρίο οι οποίες τώρα διεξάγονται μετ' εμποδίων.
Τα τρένα στην γραμμή Αθήνα - Πάτρα κινούνται με υψηλές ταχύτητες έως το Αίγιο. Οι επιβάτες με προορισμό την Πάτρα επιβιβάζονται σε λεωφορεία στο Αίγιο προκειμένου να φτάσουν έως το Ρίο, καθώς στην περιοχή δεν έχει κατασκευαστεί ακόμα σύγχρονη σιδηροδρομική γραμμή υψηλών ταχυτήτων.

Σύγχρονη γραμμή στο τμήμα Ροδοδάφνη - Ρίο

Για την επίλυση του σημαντικού προβλήματος, το οποίο ουσιαστικά κόβει τον σιδηρόδρομο στην Αχαΐα στα δύο, η ΕΡΓΟΣΕ έχει δρομολογήσει το μεγαλύτερο έργο στην περιοχή που θα δημοπρατηθεί τους επόμενους μήνες.
Πρόκειται για την κατασκευή νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής από τη Ροδοδάφνη έως το Ρίο, προϋπολογισμού 110 εκατομμυρίων ευρώ. Εκτός από την κατασκευή της επιδομής, ο ανάδοχος που θα προκύψει από το διαγωνισμό θα αναλάβει και την εγκατάσταση των συστημάτων ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης, τηλεπικοινωνιών και τηλεδιοίκησης.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό της εταιρείας, η διαγωνιστική διαδικασία για την επιλογή αναδόχου θα ξεκινήσει τον Ιανουάριο του επόμενου έτους.
Οπως αναφέρουν πηγές από την ΕΡΓΟΣΕ, καθοριστικής σημασίας για να ξεκινήσουν τα έργα στο τμήμα Ροδοδάφνη - Ρίο, είναι η ολοκλήρωση τους επόμενους μήνες της εργολαβίας που αφορά σε εργασίες υποδομής (χωματουργικές, υδραυλικές, τοποθέτηση ραγών) μεταξύ του Ψαθόπυργου και του Ρίου.
Τη σύμβαση με αξία 96 εκατομμυρίων ευρώ έχει αναλάβει να φέρει εις πέρας η εταιρεία GD Infrastrutture συμφερόντων της οικογένειας Εμφιετζόγλου, η οποία είχε διεκδικήσει και ορισμένα από τα οκτώ τμήματα του οδικού άξονα Πάτρα - Πύργος.

Κρίσιμες εργολαβίες 67 εκατομμυρίων ευρώ

Σημαντικές για την απρόσκοπτη υλοποίηση των έργων στο κομμάτι Ροδοδάφνη - Ρίο είναι η έγκαιρη ολοκλήρωση τριών μικρότερων εργολαβιών.

Η πρώτη, η οποία είναι σε εξέλιξη, αφορά σε εργασίες ύψους 10 εκατομμυρίων ευρώ για την ολοκλήρωση των εξόδων διαφυγής στη σήραγγα της Παναγοπούλας.
Εως το τέλος Οκτωβρίου θα υπογραφεί σύμβαση αξίας 27 εκατομμυρίων ευρώ για τις υπολειπόμενες εργασίας στο ίδιο τμήμα Κιάτο - Ροδοδάφνη, οι οποίες αφορούν στην ολοκλήρωση κατασκευής της γραμμής, σε έργα στις σήραγγες και στην εγκατάσταση συστημάτων σηματοδότησης και τηλεπικοινωνιών.
Μεταξύ των συμβάσεων που θα ενεργοποιηθούν τις επόμενες εβδομάδες είναι και εκείνη για το πολύπαθο έργο της ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Κιάτο - Ροδοδάφνη, η οποία έπειτα από απόφαση του ΣτΕ θα ανατεθεί στην εταιρεία Μυτιληναίος.
Για την κήρυξη προσωρινού αναδόχου, η οποία αναμένεται εντός του επόμενου μήνα, θα πρέπει η εταιρεία να προσκομίσει τα απαραίτητα δικαιολογητικά προκειμένου στη συνέχεια να δρομολογηθούν τα επόμενα βήματα με την αποστολή της σύμβασης αξίας 30 εκατομμυρίων ευρώ στο ελεγκτικό συνέδριο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ΕΡΓΟΣΕ περιμένει τη δημοσίευση του σκεπτικού της απόφασης του ΣτΕ πριν προχωρήσει στις επόμενες ενέργειες για τη δρομολόγηση του έργου, το οποίο έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης περίπου 36 μηνών.
Το έργο παίρνει το δρόμο της υλοποίησης έπειτα από περίπου δύο έτη δικαστικών περιπετειών. Είχε αρχικά ανατεθεί στην ΑΚΤΩΡ, με δεύτερο μειοδότη την ΤΕΡΝΑ και τρίτο τη γαλλική εταιρεία Alstom.
Ωστόσο, την κρίσιμη επένδυση θα αναλάβει να φέρει εις πέρας o τέταρτος μειοδότης, η εταιρεία Μυτιληναίος, μετά από προσφυγή που υπέβαλε στο συμβούλιο της επικρατείας (ΣτΕ).
Στην προσφυγή η Μυτιληναίος υποστήριξε ότι η σύμβαση των 30 εκατομμυρίων ευρώ δεν θα πρέπει να ανατεθεί στην ΑΚΤΩΡ, δεδομένου ότι στην αρχή του διαγωνισμού απάντησε αρνητικά στο ερώτημα εάν συμμετείχε στο παρελθόν σε πρακτικές στρέβλωσης του ανταγωνισμού.
Το καλοκαίρι του 2017, τέσσερις από τους πέντε μεγάλους εγχώριους κατασκευαστικούς ομίλους (ΑΚΤΩΡ, ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, Intrakat) συμφώνησαν την υπαγωγή τους σε καθεστώς διευθέτησης με την επιτροπή ανταγωνισμού για εναρμονισμένες πρακτικές σε διαγωνισμούς δημοσίων έργων την περίοδο 1981 - 2012.
Σύμφωνα με το πόρισμα της επιτροπής ανταγωνισμού για την πολύκροτη υπόθεση και η γαλλική Alstom συμμετείχε στο καρτέλ των δημοσίων έργων, με τα αδικήματά της ωστόσο να έχουν παραγραφεί.
Το δεύτερο εξάμηνο του 2021 αναμένεται να δημοσιευθούν τα τεύχη του διαγωνισμού για το μεγάλο έργο με προϋπολογισμό άνω των 500 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο αφορά στη σύνδεση του λιμανιού της Πάτρας με το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Οπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, την περασμένη εβδομάδα πραγματοποιήθηκε μία ακόμα συνάντηση μεταξύ του δημάρχου Πατρέων, Κώστα Πελετίδη, και στελεχών του υπουργείου Υποδομών και της ΕΡΓΟΣΕ.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες, ο δήμος Πατρέων εξακολουθεί να πιέζει για πλήρη υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής από το Ρίο έως τη λεωφόρο Κανελλοπούλου, με μήκος περίπου 5 χιλιομέτρων.

ΕΡΓΟΣΕ : ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΦΙΚΤΟ

Οπως αναφέρουν στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ, η υπόγεια κατασκευή του συνόλου της γραμμής από το Ρίο έως το λιμάνι της Πάτρας δεν είναι εφικτό να δικαιολογηθεί στη μελέτη κόστους - οφέλους η οποία πρέπει να υποβληθεί στην ευρωπαϊκή επιτροπή προκειμένου να χρηματοδοτηθεί το έργο. Το αίτημα χρηματοδότησης της επένδυσης έχει γίνει αποδεκτό επί της αρχής από την Κομισιόν, η οποία έθεσε δύο προϋποθέσεις για την έγκριση του έργου κατά τη διάρκεια των πολύμηνων διαπραγματεύσεων.
Ο πρώτος ήταν να μην κατασκευαστούν υπόγειοι σταθμοί και ο δεύτερος να μην υπονομευτεί η λειτουργία του προαστιακού σιδηροδρόμου της πόλης, δεδομένου ότι πρόκειται για επένδυση που υλοποιήθηκε με ευρωπαϊκούς πόρους.
Οι τεχνικές προδιαγραφές της σύνδεσης του λιμένα Πατρών με το σιδηροδρομικό δίκτυο θα προκύψουν μέσα από τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου. Για το έργο έχουν ήδη εκπονηθεί οι απαραίτητες προκαταρκτικές μελέτες με μοναδική εξαίρεση να αποτελεί το υπόγειο τμήμα μήκους 5,1 χιλιομέτρων από τη λεωφόρο Κανελλοπούλου έως το λιμάνι.
Τους επόμενους μήνες η ΕΡΓΟΣΕ θα προσλάβει συμβούλους οι οποίοι θα κάνουν τις επιλογές των σχημάτων που θα επιλεγούν για να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό, ενώ σύμφωνα με τον προγραμματισμό της εταιρείας το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2027.

ΤΟΥ ΑΧΙΛΛΕΑ ΤΟΠΑ

pelop.gr